Vezetés és menedzsment
Üzleti modellek változása: a COVID-19 hatása
Priya Seetharaman [1] szerint kristálygömbjóslás sem segíthetne ma a Covid-19 (C-19) krízis üzleti szervezetekre gyakorolt teljes hatásának feltárásában. Minden ilyen munka ugyanis igényli a múltbeli tapasztalatokat, aminek sajnos hiányában vagyunk. Ebben a formában és környezetben még nem került krízisbe a világgazdaság.
Kulcsszavak: elemzési keretek, információs intenzitás, termékek és szolgáltatások, iparági üzleti modellek, agilitás, digitalizáció
Üzleti SZEmle - 2021. március
COVID-19: A SMART WORKING HATÁSA A MENEDZSMENTRE ÉS A MUNKAVÁLLALÓK MENTÁLIS EGÉSZSÉGÉRE
A Covid-19 járvány negatív és/vagy pozitív társadalmi és gazdasági következményeiről, ezen belül a távmunka fokozott megjelenéséről számos hazai és külföldi tanulmány, elemzés jelent meg 2020-ban. A home office bevezetése nem újkeletű, de a jelenlegi járványhelyzetben olyan szervezeteknél is alkalmazzák, ahol „békeidőben” nem volt a munkahelyi kultúra része.
Kulcsszavak: Covid 19,home office, pozitív következmények, vezetői magatartás
Üzleti SZEmle - 2021. január
A VÁLTOZÁS NYERTESEI
„Semmi sem állandó, csak a változás maga.” (Hérakleitosz) Minden új helyzet magában hordozza a megújulás lehetőségét és a bizonytalanság félelmét. Utólag már viszonylag könnyebb rálátni, hogy melyik volt inkább fókuszban egy adott helyzetben, ám amíg benne vagyunk, inkább éljük a bizonytalanságot annak minden negatív hozadékával. Ha az új helyzet kicsit is olyan körülményeket teremt, amiben a félelmek mellett a pozitív hatásokat is meg tudjuk látni, akkor kiderülhet, hogy a változásnak mindig lesznek előnyei is, mindig lesznek előremutató következményei. Jelenleg benne vagyunk a nagy változásban, ahol még talán a negatív hatások uralnak minket, azonban már most látni lehet, hogy bár a változásnak vannak és lesznek elszenvedői, lesznek nyertesei is; és ezt érthetjük a személyes életünk, a társadalmi életünk és a gazdasági élet minden szegmensében egyaránt. Ha szenvedünk, kevésbé látjuk az újat, de közben mégis itt vannak.
Kulcsszavak: változás, bizonytalanság, nyertesek, hatások
Üzleti SZEmle - 2021. január
A TÁVMUNKA ÚJRAGONOLÁSA A COVID-19 UTÁN
Az emberi erőforrás-menedzsment folyamatosan kutatja annak a módjait, hogy miként lehet az atipikus foglalkoztatási formákat felhasználni a hatékonyság érdekében. A távmunka az utóbbi egy-két évtized egyik hívószava volt. A 2020-as pandémia és az azt kísérő karanténintézkedések kikényszerítették a távmunka – vagy divatos kifejezéssel élve a home office – használatát. Ez azonban nemcsak kényszer volt, hanem lehetőség is, melyet motivációs, hatékonyságfokozási és nem utolsósorban költség szempontokból is komolyan kell venni.
Kulcsszavak: távmunka, home office, HR
Üzleti SZEmle - 2021. január
AMIT AZ ALKALMAZOTTAK IGAZÁN AKARNAK KARÁCSONYKOR
Ha elgondolkodik azon, hogy munkatársai mit akarnak igazán karácsonykor, és kidolgoz egy tervet, ebben jelentős szerepe van annak, hogy vállalkozása hogyan éli át ezt az időszakot, és hogy az alkalmazottak hogyan érzik magukat. Tanulmányok azt mutatják, hogy az Egyesült Királyságban élő felnőttek 19,2 %-a szenvedett valamilyen depressziótól a válság során. És mivel a mentális egészségügyi betegségek nagyban hozzájárulnak a hiányzásokhoz, a vállalkozásoknak reagálniuk kell ezekre a tényekre. Az empátia, a támogatás és az emberek iránti figyelmesség megmutatása most minden eddigi karácsonynál nagyobb jelentőségű lesz.
Kulcsszavak: válság, karácsony, HR
Üzleti SZEmle - 2020. december
2021 GLOBÁLIS MARKETINGTRENDJEI
A Deloitte nagyszabású kutatás keretében térképezte fel a 2021-es év marketingtrendjeit egyészt fogyasztói, másrészt vállalatvezetői megkérdezések eredményeire alapozva. A vállalat 7 fő marketingtrendet azonosított a következő évre a kialakult járványügyi helyzetben: (1) cél, (2) agilitás, (3) emberi kapcsolatok, (4) bizalom, (5) részvétel, (6) fúzió és (7) tehetség átformálás. A jövőben a célorientált, agilis marketingstratégiával és hiteles kapcsolatokkal rendelkező vállalatok lesznek sikeresek. A márkák feladata a fogyasztók felé történő bizalomépítés lesz. A marketingkommunikációban a fogyasztói részvétel, online tartalomgenerálás kerül előtérbe. A legjobb vállalatok egyesítik a különféle fogyasztói, üzleti és technológiai szempontokat. A tehetség alkalmassá teszi őket a megkülönböztetésre. A trendek feltérképezése a hazai kkv-szektor számára is megfontolandó, hiszen a koncentráló stratégia is alapulhat a tanulmányban bemutatott, megkülönböztető versenyelőnyökön a kialakult pandémiás időszakban is.
Kulcsszavak: marketingtrendek, bizalomvesztés, Covid
Üzleti SZEmle - 2020. december
COVID-19: Kockázat, veszély, lehetőség – kérdések a kockázatértékeléshez
A 2020-as évben a pandémia erőteljes befolyást gyakorol a vállalkozások mindennapjaira. Az egészségügyi kockázatok mellett, azzal összefüggésben a gazdasági kockázat jelentős, mindenkit érint.
Kulcsszavak: vállalatok, üzlet, piac, alkalmazkodás, fejlődés, kockázatok, menedzsment
Üzleti SZEmle - 2020. november
DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ÉS MESTERSÉGES INTELLIGENCIA A MUNKAERŐPIACON
Valamis a digitális oktatás területén működő vállalkozás, mely az alkalmazottak fejlesztését, oktatását tűzte ki célul, ezzel segítve a vállalatok felkészülését a jövő technológiáinak használatára. A vállalkozások munkáját több kiadvánnyal is támogatják, így született meg az a White Paper is, amely a munkavállalók digitális kompetenciáinak fejlesztését tűzte ki célul. Bár a dokumentum még a COVID-19 időszaka előtt készült, de talán éppen ez az az időszak, amikor még jobban szükség lehet olyan megoldásokra, melyekkel hatékonyan fent lehet tartani a működést. Bár sok vállalat most a túlélésért küzd, de hasznos lehet számukra egy olyan útmutatóról tudni, amely segítheti őket az új technológiák megismerésében.
Kulcsszavak: digitális, vállalat, stratégia, munkavállaló, oktatás
Üzleti SZEmle - 2020. augusztus - szeptember
COVID-19: Hatások, jövőkép
Nincs ország, mely elkerülte volna a világjárvány hatásait. 2020 szeptemberében már látható, hogy egyesek jobban és gyorsabban alkalmazkodtak, mint mások. A McKinsey friss felmérése az ASEAN országok helyreállítási és fejlesztési folyamataival kapcsolatos kulcsterületek meghatározására irányult.
Kulcsszavak: vállalatok, üzlet, piac, alkalmazkodás, fejlődés, kockázatok, menedzsment
Üzleti SZEmle - 2020. augusztus - szeptember
AGILIS KOCKÁZATMENEDZSMENT
A hagyományos vállalati kockázatmenedzsment (ERM) szerepe, hogy a veszélyek azonosítása és elhárítása, valamint a lehetőségek feltárása és kiaknázása segítségével támogassa a menedzsmentet és a tulajdonosokat a stratégiai cél elérésében.
Kulcsszavak: vállalatok, alkalmazkodás, kockázatok, menedzsment
Üzleti SZEmle - 2020. július