Fesztiválok gazdasági hatáselemzése

Egy gazdasági szervezet jelentősége jóval nagyobb lehet a saját kibocsátásában, árbevételi adataiban, az alkalmazottainak és tulajdonosainak kifizetett jövedelmekben vagy a visszaforgatott nyereségben közvetlenül megtestesülő eredményeknél. A hazai beszállítók felé tett megrendelések és a beszállítóként vagy végső kibocsátóként felmutatott teljesítmények hatásai végigfutnak a gazdaságot átszövő értékláncok hálózatán, további jövedelmeket generálnak, a jövedelmek elköltése pedig pótlólagos keresletet teremt. Az ilyen tovagyűrűző hatások kimutatására szolgál a többszektoros input-output modelleken alapuló gazdasági hatáselemzés (Economic Impact Analysis, EIA).

Üzleti SZEmle - 2020. július


A módszertan hazai fesztiválokra történő alkalmazásának eredményeit mutatja Koppány Krisztián, Solt Katalin és Hunyadi Zsuzsa a Közgazdasági Szemle júniusi számában megjelent tanulmányukban. A koronavírus-járvány az írásnak különös, nem várt aktualitást kölcsönöz, hiszen a veszélyhelyzet következében számos rendezvény maradt vagy marad el, s esik ki emiatt a GDP egy része. Pont ennek a kieső gazdasági teljesítménynek a felmérésében segíthetnek az ilyen és ehhez hasonló számítások a nemzetgazdasági válságmenedzsment és a válság által érintett más ágazatok, vállalatok számára is. Nem véletlen, hogy a cikkben bemutatott eredményeket az ezekkel a kérdésekkel foglalkozó gazdaságpolitikai akciócsoport is felhasználta.

A kutatás nemcsak a vizsgálatban résztvevő egyes fesztiválok regionális és országos gazdasági jelentőségét becsülte meg, hanem a Magyar Fesztiválszövetség teljes tagságáét is. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy bár a gazdaságstatisztika külön soron sehol sem kezeli, gazdaságteremtő ereje miatt mégis érdemes önálló ágazatként tekinteni a fesztiválturizmusra.

A tanulmány teljes terjedelmében a http://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=1911 linkről érhető el, az Egyetem honlapján szereplő hírek között megjelent rövid tudósítás pedig a https://uni.sze.hu/hirek-1/ideje-gazdasagi-agazatkent-gondolni-a-fesztivalturizmusra címről. A kutatási téma iránt érdeklődő jelenlegi és potenciális partnereink a http://rs1.szif.hu/~koppanyk/web/gazdmod/gazdhat.htmllinken találnak további információt. Hasonló vizsgálatok természetesen nemcsak a fesztiválágazat szereplőire, hanem bármely termelő és szolgálató vállalatra elvégezhetők. Lásd még az Üzleti SZEmle és a SZEhírek korábbi írásait: https://uni.sze.hu/uzleti-szemle/mekkora-a-globalis-ellatasi-lancoknak-valo-kitettsegunk- illetve https://uni.sze.hu/hirek-1/a-magyar-gazdasag-es-a-globalis-erteklancok-osszefuggeseit-elemezte-a-szechenyi-egyetem-kutatoja.

Az összefoglalót készítette: Dr. Koppány Krisztián