VISSZATÉRNEK, VAGY VISSZAFORDÍTHATATLANUL MEGVÁLTOZNAK A FOGYASZTÓI SZOKÁSOK?

A Covid-19 vírus leküzdése érdekében alkalmazott társadalmi elhatárolódás jelentős zavarokat okozott a fogyasztói magatartásban. Minden fogyasztás időhöz és helyhez kötött. Jelenlegi helyzetben az idő rugalmasságával, de a hely merevségével szembesültek a fogyasztók, akik ezért  megtanultak kreatív és innovatív módon improvizálni. A munka és a magánélet határai elmosódtak, mivel az emberek otthon dolgoznak, otthon tanulnak és pihennek. Mivel a fogyasztó nem tud elmenni az üzletbe, a boltnak kell a fogyasztóhoz mennie. Amint a fogyasztók hosszabb ideig alkalmazkodtak a korlátozott térhez, újabb technológiákat alkalmaznak, amelyek megkönnyítik a munkát, a tanulást és a fogyasztást. A digitális technológia befogadása pedig módosítja a meglévő szokásokat.

Kulcsszavak: fogyasztás, kreativitás, digitalizáció

Üzleti SZEmle - 2020. december

A fogyasztói magatartás változása az alábbi nyolc területen azonosítható:

  • Felhalmozás: a fogyasztók a mindennapi élethez nélkülözhetetlen termékeket készletezik, ami ideiglenes készlethiányt eredményez. Ide tartozik a WC-papír, kenyér, víz, hús, fertőtlenítő és tisztítószerek.
  • Improvizáció: a fogyasztók elkezdenek improvizálni a korlátozások hatására. A koronavírus felszabadította a kreativitást és a rugalmasságot az esküvők és a temetkezési szolgáltatások megszervezése terén is. A személyes jelenlét helyett a Zoom használata is megjelent, különösen a húsvéti egyházi szertartásokon.
  • Fogyasztás elhalasztása: a nagy összegű vásárlásokat későbbi időpontokra halasztják, megfigyelhető ez például a luxuscikkek és az autók vásárlásánál.
  • Digitális technológia térhódítása: a korlátozások miatti kényszerből a fogyasztók számos új technológiát alkalmaznak. Nyilvánvaló példa erre a Zoom használata. Csak azért, hogy kapcsolatban maradhasson a családjával és a barátaival, az internetet használó háztartások többsége megtanulta a Zoom használatát. Természetesen kiterjesztették az otthoni távoktatásra az iskolák és főiskolák számára, valamint a távegészségügyre az orvosokkal és más egészségügyi szolgáltatókkal való virtuális találkozásokra is.
  • A bolt házhoz jön: azokban az országokban, ahol a fogyasztók nem tudnak az élelmiszerboltba vagy a bevásárlóközpontokba menni, előtérbe kerülnek a házhoz szállítási szolgáltatások.
  • A munka és a magánélet határainak elmosódása: a fogyasztók otthonaik foglyai. Korlátozott helyen, sokféle tevékenységet szeretnének elvégezni.
  • Találkozók a barátokkal: a koronavírus egyik fő hatása a távoli barátokkal és családtagokkal való kapcsolatfelvétel. Ez hasonlít a középiskolai vagy főiskolai találkozókra vagy a családi esküvőkre.
  • Tehetség felfedezése: a rugalmasabb otthon töltött idő miatt a fogyasztók receptekkel kísérleteztek, és kreatív és új módszereket találnak ki a zenéléshez, a sporthoz, a tanulás megosztásához és a kreatívabb vásárláshoz.

 

Forrás: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296320303647

Összeállította:

SZIGETI CECÍLIA

 

PhD, egyetemi docens

Nemzetközi és Elméleti Gazdaságtan Tanszék

szigetic@sze.hu