VÁLSÁGKEZELÉSI INTÉZKEDÉSEK VÁLLALATTULAJDONOSOKTÓL (5. RÉSZ: GYÁRTÁS, MUNKASZERVEZÉS DIMENZIÓ)

valsagkezelesi-intezkedesek-vallalattulajdonosoktol-5-resz-gyartas-munkaszervezes-dimenzio-.jpgAz elmúlt hónapokban többkörös interjúk révén 8 középvállalati cégvezető-tulajdonossal térképeztük fel a koronavírus okozta gazdasági krízis kapcsán tett válságkezelési intézkedéseiket és azonosítottunk számos jó gyakorlatot, figyelembe véve az ír gazdasági minisztérium − még az influenzajárvány kapcsán kialakított (majd a Covid-19-re aktualizált) − módszertanát, megközelítésmódját. Mindezek alapján, valamint saját vállalatértékelési, vállalatépítési tapasztalatainkat felhasználva jelen összefoglalóban a gyártás, munkaszervezés dimenzió mentén próbáljuk azonosítani a cégeket ért hatásokat és a kapcsolódó intézkedéseket. Az intézkedések egyik legerősebb közös nevezője, hogy a cégek elsősorban a fizikai kontaktusok számának csökkentése által próbálják mérsékelni a járványügyi kockázatokat.

Kulcsszavak: gazdasági hatások, válságkezelés, vállalattulajdonosok, (be)szállítók, vállalatépítés

Üzleti SZEmle - 2021. február



GYÁRTÁS, MUNKASZERVEZÉS DIMENZIÓ:

Magában foglalja a gyártással, illetve az irodai tevékenységgel kapcsolatos operatív feladatok ellátásának szervezését, menedzselését.

 

Hatások leírása:

  • Dolgozók nem jönnek be dolgozni az átmeneti járvány aggodalom miatt
  • A vevői rendelések, illetve a beszállítások átmeneti akadozása miatt a gyártás átütemezése válhat szükségessé
  • Kulcspozíciókban dolgozó kollégák helyettesítési lehetőségének hiánya nem megoldott
  • Vevő telephelyén végzett munkák esetén a védett munkavégzés jelentősége előtérbe kerül, ami érintheti a munkák ütemezését is

Jelenlegi intézkedések leírása:

  • Kritikus telephelyi sorrend képzése bezárások esetére
  • Heti egy gyártási menet korábbi kettő helyett (műszakok heti rotációja)
  • Készletre termelés
  • Helyettesítési tervek, akár többszintű telephelyi rangsorolás
  • Nyári leállás előbbre hozása
  • Digitalizáció / papírmentes iroda bevezetése
  • Home office (irodai)
  • IT beruházások, tűzfalak (home office miatt)
  • Tudásátadás kollégák között, helyettesítésre felkészülés
  • 65 év felettiek elkülönített munkavégzése vagy hazaküldés
  • Pandémiás oktatás ki és bejövő logisztikai kollégáknak
  • Plexik, fertőtlenítők, maszkok (vétel vagy varrás) és kesztyűk

Tervezett jövőbeli intézkedések leírása:

  • Kétheti rotáció (ha megoldható)
  • Kihasználatlan eszközök (pl. gépjármű flotta) hasznosítása
  • Irodaterület fenntartása mérlegelendő

Forrás: https://dbei.gov.ie/en/Publications/Business-Continuity-Planning-%E2%80%93-Responding-to-an-Influenza-Pandemic.html

Összeállították:

HABIL. KOVÁCS GÁBOR

Habilitált egyetemi docens, szakvezető, dékánhelyettes

Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar

Email cím: kovacsg@sze.hu

és

KRAUSZ ZOLTÁN

vállalatépítési szakértő

Email cím: zoltan.krausz@vallalatepites.hu 

https://www.vallalatepites.hu