VÁLSÁGKEZELÉSI INTÉZKEDÉSEK VÁLLALATTULAJDONOSOKTÓL (4. RÉSZ: SZÁLLÍTÓI DIMENZIÓ)
Az elmúlt hónapokban többkörös interjúk révén 8 középvállalati cégvezető-tulajdonossal térképeztük fel a koronavírus okozta gazdasági krízis kapcsán tett válságkezelési intézkedéseiket, és azonosítottunk számos jó gyakorlatot, figyelembe véve az ír gazdasági minisztérium − még az influenzajárvány kapcsán kialakított (majd a Covid-19-re aktualizált) − módszertanát, megközelítésmódját. Mindezek alapján, valamint saját vállalatértékelési, vállalatépítési tapasztalatainkat felhasználva jelen összefoglalóban a szállítói dimenzió mentén próbáljuk azonosítani a cégeket ért hatásokat és a kapcsolódó intézkedéseket. Az intézkedések egyik legerősebb közös nevezője a szállítókkal történő rendszeres kommunikáció kiépítése a felmerült nehéz helyzet közös megoldására. Ez mindkét fél számára javítja a tervezhetőséget, és jellemzően hozzájárul egy terhelt időszakban is a közösen előnyös kapcsolat fenntartásához.
Kulcsszavak: gazdasági hatások, válságkezelés, vállalattulajdonosok, (be)szállítók, vállalatépítés
Üzleti SZEmle - 2021. január
SZÁLLÍTÓI DIMENZIÓ:
Magában foglalja a (be)szállítók áruszállításából és szolgáltatásnyújtásából eredő kötelezettségek, illetve készletszintek optimalizálását.
Hatások leírása:
- A szállítói teljesítések bizonytalansága egyes termékek vonatkozásában megnőhet, a földrajzilag közel levő szállítók felértékelődhetnek.
- Az új szerződések lelassulnak vagy leállnak, a rendelésállomány visszaesik, ami kezelést igényelhet fix lehíváson alapuló szállítói szerződéseknél.
- A gyorsan leértékelődő készletek esetén értékvesztési nyomás léphet fel.
Jelenlegi intézkedések leírása:
- Készletcsökkentési program, 2–4 hónapos ütemezéssel.
- Fizetés-halasztás, elnyújtás akár két évre.
- Bérleti díj csökkentése bérbeadó hitelszolgálati szintjére.
- Szállítói előrejelzések bekérése.
- Alternatív szállítók felkutatása és megállapodás kritikus alapanyagokból.
- Készletek szállítói finanszírozása.
- Készlet-visszavásároltatás szállító által.
- Alapanyag-készlet megemelése.
Tervezett jövőbeli intézkedések leírása:
- Rendszeres (pl. havi) szállítói egyeztetések.
- Előnyösebb feltételek kiharcolása a jobb pozícióban lévő szállítóknál.
Összeállította:
DR. HABIL. KOVÁCS GÁBOR
Habilitált egyetemi docens, szakvezető, dékánhelyettes
Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar
Email cím: kovacsg@sze.hu
KRAUSZ ZOLTÁN
vállalatépítési szakértő
Email cím: zoltan.krausz@vallalatepites.hu