VÁLSÁGKEZELÉSI INTÉZKEDÉSEK VÁLLALATTULAJDONOSOKTÓL (4. RÉSZ: SZÁLLÍTÓI DIMENZIÓ)

Az elmúlt hónapokban többkörös interjúk révén 8 középvállalati cégvezető-tulajdonossal térképeztük fel a koronavírus okozta gazdasági krízis kapcsán tett válságkezelési intézkedéseiket, és azonosítottunk számos jó gyakorlatot, figyelembe véve az ír gazdasági minisztérium − még az influenzajárvány kapcsán kialakított (majd a Covid-19-re aktualizált) − módszertanát, megközelítésmódját. Mindezek alapján, valamint saját vállalatértékelési, vállalatépítési tapasztalatainkat felhasználva jelen összefoglalóban a szállítói dimenzió mentén próbáljuk azonosítani a cégeket ért hatásokat és a kapcsolódó intézkedéseket. Az intézkedések egyik legerősebb közös nevezője a szállítókkal történő rendszeres kommunikáció kiépítése a felmerült nehéz helyzet közös megoldására. Ez mindkét fél számára javítja a tervezhetőséget, és jellemzően hozzájárul egy terhelt időszakban is a közösen előnyös kapcsolat fenntartásához.

Kulcsszavak: gazdasági hatások, válságkezelés, vállalattulajdonosok, (be)szállítók, vállalatépítés

Üzleti SZEmle - 2021. január


SZÁLLÍTÓI DIMENZIÓ:

Magában foglalja a (be)szállítók áruszállításából és szolgáltatásnyújtásából eredő kötelezettségek, illetve készletszintek optimalizálását.

 

Hatások leírása:

  • A szállítói teljesítések bizonytalansága egyes termékek vonatkozásában megnőhet, a földrajzilag közel levő szállítók felértékelődhetnek.
  • Az új szerződések lelassulnak vagy leállnak, a rendelésállomány visszaesik, ami kezelést igényelhet fix lehíváson alapuló szállítói szerződéseknél.
  • A gyorsan leértékelődő készletek esetén értékvesztési nyomás léphet fel.

Jelenlegi intézkedések leírása:

  • Készletcsökkentési program, 2–4 hónapos ütemezéssel.
  • Fizetés-halasztás, elnyújtás akár két évre.
  • Bérleti díj csökkentése bérbeadó hitelszolgálati szintjére.
  • Szállítói előrejelzések bekérése.
  • Alternatív szállítók felkutatása és megállapodás kritikus alapanyagokból.
  • Készletek szállítói finanszírozása.
  • Készlet-visszavásároltatás szállító által.
  • Alapanyag-készlet megemelése.

Tervezett jövőbeli intézkedések leírása:

  • Rendszeres (pl. havi) szállítói egyeztetések.
  • Előnyösebb feltételek kiharcolása a jobb pozícióban lévő szállítóknál.
 

Forrás: https://dbei.gov.ie/en/Publications/Business-Continuity-Planning-%E2%80%93-Responding-to-an-Influenza-Pandemic.html

Összeállította:

DR. HABIL. KOVÁCS GÁBOR

Habilitált egyetemi docens, szakvezető, dékánhelyettes

Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar

Email cím: kovacsg@sze.hu

KRAUSZ ZOLTÁN

vállalatépítési szakértő

Email cím: zoltan.krausz@vallalatepites.hu

https://www.vallalatepites.hu