VÁLSÁGKEZELÉSI INTÉZKEDÉSEK VÁLLALATTULAJDONOSOKTÓL (1. RÉSZ: VEVŐI DIMENZIÓ)
Az elmúlt hónapokban többkörös interjúk révén 8 középvállalati cégvezető-tulajdonossal térképeztük fel a koronavírus okozta gazdasági krízis kapcsán tett válságkezelési intézkedéseiket és azonosítottunk számos jó gyakorlatot, figyelembe véve az ír gazdasági minisztérium − még az influenza-járvány kapcsán kialakított (majd a covid-19-re aktualizált) − módszertanát, megközelítésmódját. Mindezek alapján, valamint saját vállalatértékelési, vállalatépítési tapasztalatainkat felhasználva jelen összefoglalóban a vevői dimenzió mentén próbáljuk azonosítani a cégeket ért hatásokat és a kapcsolódó intézkedéseket.
Kulcsszavak: gazdasági hatások, válságkezelés, vállalattulajdonosok, árbevétel, vevők, vállalatépítés
Üzleti SZEmle - 2020. augusztus - szeptember
VEVŐI DIMENZIÓ:
Magában foglalja a bevételek, a rendelésállomány és a kinnlevőségek témakörét.
Hatások leírása:
- 98%-os árbevétel csökkenéstől (kezdeti periódus) a +5-10%-os növekedésig
- Új szerződések lelassulnak vagy leállnak, rendelésállomány visszaesése
- Finanszírozást igénylő vevők, beruházási projektek kiesése
- Szezonális és gasztrovevők jelentős kiesése, kiskercsatorna (átmeneti) térnyerése
- Kimenő logisztika akadozása
- Állami / EU finanszírozású projekteknél egyelőre nincs lassulás, de az új szerződéskötések itt is csúsznak
Jelenlegi intézkedések leírása:
- Árcsökkentés szerződéshosszabbítás esetén
- Utólagos fizetési lehetőségek megszüntetése
- Skontó alkalmazása
- Kinnlevőségek csökkentése (ha nem fizet legalább 50%-ot, ügyvédhez adás)
- Vevőprojektek finanszírozása bankokkal
- Export csatornák erősítése, tervezése
- Fokozott kontroll az átütemezett vevői fizetéseken
- Marketing szelektív csökkentése vagy teljes lenullázása
- Aktív call-center célzott értékesítésre
- Kiszolgálás színvonalának csökkentése (pl. 3 helyett heti 2 járat, kiszállítás megszüntetése, helyszíni kiszolgálás)
- Új termékfejlesztés
Tervezett jövőbeli intézkedések leírása:
- Online csatorna erősítése
- Faktoring és hitelbiztosítás azonnali fizetés helyett
- Kinnlevőségek kezelésének gyorsítása
- Előnyösebb feltételek a jobb pozícióban levő vevőknél és szállítóknál
- Nagyobb fókusz a válság által kevésbé érintett vevőkön (pl. disztribúció, gyógyszeripar, agrár szektor)
- Rendszeres beszélgetések a vevők rövid-közép-hosszú távú kilátásairól, rendelési tervekről
- Marketing teljes “vágása” helyett megtérülő csatornákra terelés
- Intézkedések differenciálása vevőcsoportonként
- Meglevő termékek adaptálása az új piaci környezethez
Összeállította:
DR. HABIL. KOVÁCS GÁBOR
Habilitált egyetemi docens, szakvezető, dékánhelyettes
Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar
Email cím: kovacsg@sze.hu
KRAUSZ ZOLTÁN
vállalatépítési szakértő
Email cím: zoltan.krausz@outlook.com