Válság „kisokos” családi vállalkozások számára

A Harvard Business Review (HBR) április 27-i számában olvasható Josh Baron és Ben Francois Corporate governance ‒ A Crisis Playbook for Family Businesses című írása.

Üzleti SZEmle - 2020. május 

Szinte minden családi vállalkozásra hatással van a COVID-19 járvány. A HBR egyik felmérésének előzetes eredményei azt mutatják, hogy csaknem 90% -uk tapasztalta a járvány valamilyen negatív hatását az üzleti tevékenységére. Néhányan az életben maradásért harcolnak vagy a bevételek jelentős csökkenésével küzdenek. Mások a nagyobb kereslettel és a stresszes ellátási láncokkal foglalkoznak. A legtöbben elszigeteltnek érzik magukat, a jövőjüket befolyásoló döntéseik közepette.

Sok forrás áll a vállalkozások rendelkezésére a koronavírus hatásának kezelésére. A családi vállalkozások azonban abban különböznek a többi társaságtól, hogy tulajdonosi formájuknak köszönhetően képesek olyan, számukra kritikus döntéseket is meghozni, amelyek segítik őket e nehéz időkben. Hiszen a családi vállalkozások tulajdonosainak jogában áll megváltoztatni a társaság működésének szinte minden pontját. Gazdasági válság esetén pedig a tulajdonosok hatalma különösen megnő. Az állami társaságokkal ellentétben, amelyek jellemzően a részvényesi érték maximalizálására koncentrálnak, a családi vállalkozások tulajdonosai olyan célokra figyelnek, mint például a családi örökség, a jó hírnév. Ezért a válság cselekvésre ösztönözhet, arra késztetheti a tulajdonosokat, hogy „összegyűljenek a zászló körül”, tegyék félre különbségeiket, és olyan intézkedéseket hozzanak, amelyek lehetővé teszik az üzlet fennmaradását.

A szerzők kiemelnek, majd részleteznek öt konkrét intézkedést, amelyeket a tulajdonosoknak meg kell tenniük. Ezek az alábbiak:

1. Határozza meg, hogy milyen típusú családi vállalkozást szeretne megtartani.

2. Nézze át a cégkormányzás struktúráit és folyamatait.

3. Vizsgálja meg újra a vállalat „tulajdonosi stratégiáját”.

4. Kommunikáljon úgy, hogy fenntarthassa a bizalmat.

5. Fontolja meg a következő generáció bevonását és ennek következményeit.

 

Forrás: https://hbr.org/2020/04/a-crisis-playbook-for-family-businesses

Összeállította: Konczosné Szombathelyi Márta (kszm@sze.hu)