HOGYAN LEHET ÁTALAKÍTANI AZ ÜZLETI MODELLT A COVID UTÁNI JÖVŐ SZÁMÁRA

konczosné.jpgEgy, a World Economic Forumon megjelent tanulmány szerint az üzleti modellek átalakítása kulcsfontosságú az üzleti élet, az ügyfelek és a társadalom számára, az új értékek előtti út megnyitásához a Covid utáni világban. Ennek ellenére a vállalatoknak csak egy kis része hajt végre üzletimodell-átalakítást. A többség csupán marginális előnyökre tesz szert az automatizálás vagy a folyamatok /működési modellváltások révén.

Kulcsszavak: átalakuló üzleti modellek, győztes és vesztes szektorok

Üzleti SZEmle - 2021. március

A Covid-19 okozta az emberi viselkedés valaha történt legnagyobb és leggyorsabb változását, amely egyben felgyorsította a digitális technológiák alkalmazását. 2020 második negyedévében a felhőalapú informatikai infrastrukturális beruházások 35%-kal nőttek, a video-kommunikációs és a home office applikációk iránti széles körű kereslet miatt az informatikai infrastruktúra szükségessége egyértelművé vált. De a digitalizálásának túlzott fontosságot tulajdonítani önelégültté tehet bennünket. Jövőnk dinamikusabb változásokat igényel, mint csupán a digitális technológiák egyszerű alkalmazása arra, hogy gyorsabban és olcsóbban tegyük azt, amit eddig is tettünk. Ha a változások túl kicsik, akkor a szervezetek azt kockáztatják, hogy a múltat digitalizálják az innováció és a jövőre való átalakulás helyett.

  1. lehetőség: Átalakítás új üzleti modellekké: 250 cég digitális kezdeményezésének az elemzéséből kiderült, hogy a legtöbb vállalat továbbra is a meglevő folyamatok automatizálására és a hatékonyság növelésére összpontosít. Csupán a vállalatok nagyon kis része hajtja végre a digitális transzformációt az új üzleti modell részeként. Ennek egyik példája az Adidas csoport úgynevezett „Speedfactory” megközelítése, amely számos trendet integrál ma az ellátási láncokba, ideértve például a 3D nyomtatást és a tömeges testreszabást. Szintén jó példa a Microsoft, amely Windows-alapú szoftvertermék-cégből olyan felhőalapú vállalattá alakult át, amely technológiákon átívelve integrálódik olyan partnerekkel és ökoszisztémákkal, mint a LinkedIn és a GitHub.
  2. lehetőség: Ellenállóvá tenni az üzleti modelleket: A Covid-19 válság nem minden üzleti modellt ért ugyanúgy. A döntő tényező, amely ezt befolyásolja, a vállalat szektora. A győztes szektor az egészségügy, a tesztkészletek és a beteg közeli tesztelőeszközök fő szállítói. Továbbá az e-kereskedelmi vállalatok, például az Amazon, amely a logisztikai vállalatok, például a UPS, a FedEx, a DHL iránti keresletet generálták. A felhőalapú infrastruktúra-társaságok, mint az Amazon Web Services és a streamingcégek – mint a Netflix – is profitáltak. Éles ellentétben állnak velük az erősen sújtott vesztes szektorok, mint például az utazási ipar, a légitársaságok, a tengerjáró hajók és a szállodák. Még az AirBnB-nek is 1900 alkalmazottat kellett elbocsátania. A gazdasági lassulás és a kevesebb utazás súlyos csapást mért az olaj- és gázszektorra is.

Következtetések: A Covid-19 válság növeli a különbséget a nyertesek és a vesztesek között. Minden szervezetnek digitalizálódnia kell abban az értelemben, hogy szoftver- és adatközpontú legyen. De nem minden lesz digitális. A hatékony új üzleti modellek megteremtik a megfelelő egyensúlyt a digitális, a fizikai és az emberi világ között.

Forrás: https://www.weforum.org/agenda/2020/11/transform-business-model-post-covid-future/

Összeállította:

KONCZOSNÉ DR. SZOMBATHELYI MÁRTA

PhD habil, egyetemi tanár

KGK Vezetéstudományi és Szervezeti Kommunikáció Tanszék

kszm@sze.hu