BETEKINTÉS AZ IOT ALAPÚ ÜZLETI MODELLEK VILÁGÁBA

lőre85.jpgAz IoT (Internet of Things) kifejezés olyan elektronikus eszközöket takar, melyek egymással az interneten képesek kommunikálni. Ezekben az eszközökben az információnak kiemelt értéke van, így az IoT üzleti modelljei rendkívül színesek lehetnek. Az IoT üzleti modellek további specialitása, hogy eltérő iparágak metszetében működnek: az ipar, a hardver-, illetve a szoftvergyártók és a mesterségesintelligencia-fejlesztők is szerepet vállalnak.

Üzleti SZEmle - 2021. március

A The IOT Magazin négy üzleti modellt ismeretet, amik jellemzőek az IoT területén: a teljes spektrumú B2B + B2C modellt, a platformszolgáltatás alapú modellt, az eredményalapú és az adatvezérelt üzleti modellt.

A teljes spektrumú B2B + B2C modellben a bevételt nem az adatok értékesítéséből generálják, hanem az ilyen típusú szereplő az amatőr és félamatőr vásárlóknak, valamint a professzionális (üzleti) felhasználóknak is értékesíti a termékét, kiegészítve ezt számtalan kapcsolódó termékkel. A modell egyik jellemző példája a DJI, mely drónokat és kiegészítőket gyárt és értékesít a vásárlók széles spektrumának.

Jól ismert, de kifejezetten nagyvállalati üzleti modell a platformszolgáltatóvá válás. Ebben a modellben olyan terméket alakít ki a vállalat, mellyel kézben tarthat egy teljes termék-ökoszisztémát. Az Amazon az Alexa termék segítségével a hangfelismerésben szeretne dominálni, és ezáltal az okosotthon eszközökhöz megkerülhetetlen szereplővé válni. A bevételek elősorban a platformhoz csatlakozó szereplők bevételeinek megosztásából képződnek ebben a modellben.

Az eredményalapú üzleti modell értékajánlata mögött az a meggondolás húzódik, hogy a fogyasztónak sok esetben nem magára a termékre, hanem a termék által nyújtott szolgáltatásra van igénye. Erre a modellre épül a Lime szolgáltatása, ahol a fogyasztó ahelyett, hogy egy rollert vásárolna, inkább bérli azt, megosztva másokkal a fenntartás és a beszerzés kiadásait.

Az IoT eszközök komoly adatmennyiséget generálnak. Sok esetben a működés közben generált adatok legalább annyira értékesek, mint maga az eszköz. Így az ezen szektorban működő vállalatok választhatják azt is, hogy nem a termék értékesítésből, hanem az eszköz által szolgáltatott adatok eladásából generálnak bevételt, amiért egy harmadik szereplő hajlandó fizetni. Ezen adatvezérelt üzleti modellt alkalmazza a FitBit okosóra gyártó.  

Forrás: https://theiotmagazine.com/4-iot-business-models-in-2020-2b1c6b6d9d6f

Összeállította:

LŐRE VENDEL

 

PhD, egyetemi docens

Marketing és Menedzsment Tanszék, Kautz Gyula Gazdaságtudomány Kar

lore@sze.hu