AZ INNOVÁCIÓ SZEREPE SOHASEM VOLT KRITIKUSABB, MINT MOST
A McKinsey tanácsadó cég kutatói a COVID-19 világjárvány kitörését követően világszerte több mint 200 nagyvállalati vezetőt kérdeztek meg a hosszabb távú kilátásokról és 90 százalékuk úgy gondolja, hogy a következő öt évben az alapjaiban fog megváltozni az üzleti élet. Szinte ugyanekkora arányban válaszolták azt, hogy a válság következtében az ügyféligények is jelentős mértékben módosulni fognak. Ugyanakkor csupán 21% gondolja azt, hogy a vállalkozásuk felkészült a változásra, aminek egyelőre még az iránya sem látszik.
Kulcsszavak: válság, ügyféligények, innováció, stratégiai prioritások
Üzleti SZEmle - 2020. július
Jelenleg a vállalati vezetők legnagyobb arányban a hatékonyság növelését és a kulcsterületekre fókuszálást tekintik a legfontosabb stratégiai iránynak. A kutatás tanúsága szerint közel egyharmaddal csökkent az innováció támogatottsága, mint első vagy második számú stratégiai prioritás, ami a gyógyszeriparon és az orvosi műszergyártáson kívül minden ágazatra jellemző. A történelmi tapasztalatok és a statisztikai adatok azonban arra figyelmeztetnek, hogy azok a vállalkozások, amelyek a válság alatt a társaikhoz képet 10 százalékkal többet fektetnek be az innovációba, a válságot követő öt évben átlagosan 30 százalékkal gyorsabban képesek bevételeik növelésére!
Mit kell tenni a vállalkozásoknak a kutatók szerint? A McKinsey javaslata szerint a legsürgetőbb intézkedéseknek az alábbiaknak kell lenni: i) az alaptevékenység módosítása a változó ügyféligényeknek megfelelően, ii) új üzleti lehetőségek azonosítása és gyors reagálás az új igényekre, iii) a vállalkozás innovációs portfoliójának az újraértékelése és szükséges erőforrások biztosítása és iv) versenyképesnek maradni a válságot követő időszakban és megteremteni a növekedés feltételeit.
Összeállította:
DR. DŐRY TIBOR
Egyetem docens, tanszékvezető
Vezetéstudományi és Szervezeti Kommunikáció Tanszék
Email cím: doryti@sze.hu