A légi áruszállítás aktuális trendjei
Globalizált világunkban ma már senki sem tudja kivonni magát a nemzetközi áruforgalom hatásai alól, ágazattól, fogyasztásól függően ki kevésbé, ki jelentősebb mértékben érintett közvetetten vagy közvetlenül abban, hogy működése, megélhetése, léte függ attól, hogy milyen teljesítményt nyújt a nemzetközi áruszállítás. Az utóbbi hetekben különösen a nemzetközi légi áruszállítás került a középpontba, egyrészt az egészségügyi szállítmányok miatt, másrészt, mert az idő szerepe talán még jobban felértékelődött az elmúlt időszakban és még fontosabbá vált a gazdasági folyamatok menedzselésében.
Üzleti SZEmle - 2020. május
Bár lehet, hogy egy helyi KKV közvetlenül nem érzékeli ennek a piacnak a változásait, és lehet, hogy rövid távon közvetetten sem lesz rá hatással, mégis úgy gondolom, hogy fontos lehet ismerni néhány olyan trendet, mely kirajzolódni látszik az utóbbi hetek történései kapcsán és néhány olyan információt, mely képet adhat a szektor működéséről.
Még akkor is, ha egy vállalat úgy érzi, hogy nem érintett jelentősen a témában, hasznos lehet a piaci folyamatok ismerete, mely akár magyarázatot adhat aktuális folyamatokra, ellátási-láncokban kialakult helyzetekre – tehát ebben az esetben inkább tájékoztatási szerepe van a következő információknak (természetesen nem teljes körű) mintsem, hogy ezek alapján piaci döntéseket lehessen meghozni.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) tájékoztatása szerint márciusban 22%-kal esett vissza az áruszállítás teljesítménye, ugyanakkor a kereslet csak 15%-kal csökkent, így ellátatlanul maradhattak piacok. A problémát részben segíthette/segítheti megoldani, hogy utasszállító gépeket alakítanak át úgy, hogy alkalmasak legyenek áruszállításra is.
Az Európai Bizottság még március végén arra kérte az EU tagállamait, hogy biztosítsák az áruk légi forgalmának fenntartását, hogy garantálni lehessen az alapvető árukból az ellátás biztonságát.
Míg a Budapest Airport utasforgalma 2020 áprilisában az előző év azonos időszakához képest 99%-kal esett vissza, addig az áruforgalom csak 6,9%-os csökkenést (tonna) könyvelhetett el.
Források:
https://airportal.hu/segit-aruszallitova-alakitani-az-a330-ast-a350-est-az-airbus
https://www.internationalairportreview.com/article/115426/air-cargo-industry-reacting-responding-covid-19/
https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/hungary--value-of-aviation/
https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/air-cargo-market-analysis---march-2020/
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20200422/koronavirus-valsag-magyarorszagon-az-orszag-verkeringeset-is-megbenitotta-a-jarvany-427508
https://airportal.hu/tizezer-alatt-volt-az-utasok-szama-aprilisban-ferihegyen-csokkent-a-cargoforgalom-is/
https://ec.europa.eu/transport/modes/air/news/2020-03-26-coronavirus-guidance-freight-air_en
Összeállította: Reisinger Adrienn (radrienn@sze.hu)