A KÉSZLETHIÁNYOK ELLENI KÜZDELEM 3 LEHETSÉGES MÓDJA A PANDÉMIA IDEJÉN
A cikk a kereskedelmi cégek és kisvállalkozások számára ajánl hasznos tanácsokat. Olyan igénytervezési, készletezési és adatkezelési szemlélet és viselkedés kialakítását javasolja, ami a pandémia, és más külső okok miatti bizonytalan időszakok könnyebb kezelését teszi lehetővé.
Kulcsszavak: készlettervezés, kulcstermékekre és kulcsvevőkre koncentrálás, pandémia
Üzleti SZEmle - 2020. augusztus - szeptember
A (szinte megjósolhatatlan) jövőbeli igények megbecsléséhez érdemes az előrejelzések készítésének gyakoriságát növelni: rövidebb időszakra nagyobb biztonsággal lehet jósolni. A múltbeli adatok mintázata nagy valószínűséggel nem fogja megfelelően leírni a jövőbeli keresletet, ezért ki kell bővíteni az igénybecslésnél figyelembe vehető adatok körét. Ennek szisztematikus eszköze egy megfelelő vállalatirányítási rendszer lehet.
További javaslat, hogy érdemes csak a kulcstermékekből készletet tartani, és arra törekedni, hogy a legértékesebb vevőket tartsuk meg. Az online kiskereskedőknek gyakran okoz nehézséget a túl széles választék készleteinek kezelése. Ennek megoldása más, az igényekben hasonlóan nagy kilengéseket okozó időszakokban is hasznos lehet.
Az ellátási lánc átalakítása térben közelebbi beszállítókra történő áttéréssel szintén egy olyan lehetőség, ami csökkentheti a készletkényszert, és az ellátás sérülékenységét.
Forrás: https://www.supplychaindive.com/news/coronavirus-supply-chain-stockouts-demand-planning/584847/
Összeállította:
DR. SÜLE EDIT
PhD Egyetemi docens
Marketing és Menedzsment Tanszék
Email cím: sedit@sze.hu