A bevásárlóközpontok jövője

a-bevasarlokozpontok-jovoje.jpgMiközben a kiskereskedők és a bevásárlóközpontok tulajdonosai a Covid-19-járvány következményeivel küzdenek, sokan közülük igyekeznek megtalálni a módjait annak, hogy a bevásárlóközpontok működőképesek maradjanak az új, megváltozott körülmények között. A Deloitte mélyinterjúk, fókuszcsoportos vizsgálatok és fogyasztói felmérések révén öt fő szempontot határozott meg, amelyeket a bevásárlóközpontok bérlőinek és a kereskedőknek szem előtt kell tartaniuk a jövőben, ha vissza akarják csalogatni a látogatókat. Először is egyensúlyban kell tartani a látogatók társadalmi kapcsolatok iránti vágyát a biztonságos, könnyű vásárlási élmény iránti igényükkel innovatív megoldásokon keresztül. Másodjára újra kell gondolni az üzletek szerepét, vagyis a számát és az alapterületét. Harmadjára az új mágnes az éttermek lesznek. Negyedjére minden kereskedőnek érdemes kiaknázni a digitális eszközökben rejlő lehetőségeket, offline környezetben is. Végezetül új funkciókkal kell felruházni a bevásárlóközpontokat.

Kulcsszavak: bevásárlóközpont, jövő, digitalizáció 

Üzleti SZEmle - 2021. február

A Deloitte angol-amerikai multinacionális szakmai szolgáltató hálózat „The future of the mall” című kutatásában a kanadai bevásárlóközpontokat vizsgálta 2020 májusában és júniusában. Interjúkat folytattak le kanadai bevásárlóközpontok vezetőivel és nemzeti kiskereskedőkkel. Az elemzés során a következő kérdésekre keresték a választ: Hogyan fog kinézni az új bevásárlóközpont? Hogyan lehet biztosítani az emberek biztonságérzetét? Milyen szerepe van a technológiának? Hogyan maradhatnak talpon a bevásárlóközpontok az „új normális” időszakban? Napjainkra a vásárló útja jelentősen megváltozott, amit a járvány még inkább felerősít. Az emberek úgy érkeznek a bevásárlóközpontokba, hogy előtte online feltérképezték mit szeretnének venni, sokkal céltudatosabbá váltak. A bevásárlóközpontok által a jövőben figyelembe veendő aspektusok:

  1. Fókuszban a biztonság és a kényelem: egyensúlyban kell tartani a látogatók társadalmi kapcsolatok iránti vágyát a biztonságos, könnyű vásárlási élmény iránti igényükkel innovatív megoldásokon keresztül – bolt kialakítása, termékek elhelyezése, fizetési módok, termék átvétele.
  2. Az üzlet szerepének újragondolása: az online vásárlás térhódítása miatt az üzletek számának és alapterületének átgondolása, nagyobb hangsúlyt helyezve a bemutatótermekre és a pop-up üzletekre. 
  3. Ételforradalom”: az új mágnes az éttermek lesznek, hiszen a látogatók szórakozás, közösségi élet céljából keresik fel a bevásárlóközpontokat, vagyis minden olyan dologért, amit nem lehet az online térben megvalósítani.
  4. Az új technológiák alkalmazása: minden kereskedőnek érdemes kiaknázni a digitális eszközökben rejlő lehetőségeket, offline környezetben, vagyis a fizikai üzletekben is, így a VR technológiát, kialakítva ezzel a virtuális próbafülkét és az interaktív kirakatot, stb.
  5. Új úti cél: olyan sokszínű kínálat kialakítása, amely új funkciókkal – irodai, lakossági vagy kulturális szolgáltatásokkal – ruházzák fel a teret. A tulajdonosoknak érdemes lenne a bérleti modelljüket újragondolni.

A jövő bevásárlóközpontja egy olyan hely lesz, ahol az emberek szívesen eltöltik a szabadidejüket, ott élnek, dolgoznak, játszanak és esznek. Ez nem a megszokott bevásárlóközpont, és előfordulhat, hogy már nem is bevásárlóközpontnak nevezzük majd. A járvány második hulláma alatt a bevásárlóközpontoknak érdemes lehet felkészülni a jövőre és a digitális technológiának köszönhetően olyan beruházásokat végrehajtani, ami a biztonságos vásárlást lehetővé teszi, és új funkciókkal ruházza fel a vásárlás helyszínét. 

Forrás: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ca/Documents/consumer-industrial-products/ca-future-of-the-mall-en-AODA.pdf

Összeállította:

Dr. Keller Veronika

egyetemi docens

Marketing és Menedzsment Tanszék

Széchenyi István Egyetem