Vibráló közeg, korszerű kutatási irányok várják a mérnököket

A Széchenyi István Egyetem önálló kutatási egységeként működő Járműipari Kutatóközpontban a Felsőoktatási Intézményi Kiválósági Program keretében több különböző kutató munkacsoport is tevékenykedik a SZTAKI-val együttműködve, melyek folyamatosan várják az intézmény hallgatóinak és oktatóinak jelentkezését.  Cikksorozatunk ötödik részében az Ipar 4.0 munkacsoportról beszélgettünk dr. Ballagi Áron munkacsoport-vezetővel.

Győr, 2020. november 2. – Czeiner-Szücs Anita, SZEhírek

Dr. Ballagi Áron, az Automatizálási Tanszék vezetője az autonóm jármű szakkör egyik mentoraként kezdett dolgozni a Járműipari Kutatóközpontban két évvel ezelőtt. Itt elsősorban a felső szintű irányítást és a pályatervezési feladatokat koordinálja. Mint mondta, egyik legnagyobb sikerének tartja, hogy a szakkört mára eredményes hallgatói versenycsapatként jegyzik. A kutatóközpontban az autonóm mobil robotok irányítása számít a fő kutatási területének, és ehhez kapcsolódik az ipar 4.0 munkacsoport tevékenysége is.

„Ez a terület rendkívül sokrétű, ebből adódóan több munkacsoporttal is szoros kapcsolatban vagyunk, ami még inkább gazdagítja tapasztalatainkat, s egyben vonzerőt is jelent érdeklődő kollégáink számára” – fejtette ki az egyetemi docens, aki szerint hallgatóként is igazán megéri csatlakozni a csapathoz, hiszen területük összekapcsolódik az ipari trendekkel. „Aki tanulmányai mellett jártas lesz ezen a területen, bővíti gyakorlati ismereteit, óriási előnnyel indul a munkaerőpiacon” – mutatott rá.

 

Dr. Ballagi Áron a SZEnergy-autó makettjével. (Fotó: Májer Csaba József)

Pénzt takarítanak meg

„Kiberfizikai rendszereket hozunk létre, azaz az automatizált iparhoz egy modern informatikai hátteret adunk. Amikor az eszközök már együttműködnek egymással és az emberekkel is, felhőalapú számításokat végeznek, akkor rengeteg adat – az úgynevezett big data – keletkezik, ezt külön tudomány kezelni és elemezni. Célunk, hogy munkánknak köszönhetően finomhangolt irányítást lehessen megvalósítani – akár a menedzsment, akár a gyártás szintjén. Mindez pénzügyi kérdés is, hiszen az optimalizálás megtérül. Például, ha jól kezeljük a sok adatot, azok előre jelezhetik, mikor érdemes karbantartást végezni egy eszközön. Minél több információt nyerünk ki és rendszerezünk, annál szakszerűbb, jobb döntéseket tudunk hozni” – fejtette ki az Ipar 4.0 munkacsoport fő tevékenységéről dr. Ballagi Áron. Hozzátette: a kiberfizikai rendszereknek köszönhetően teljes gyártósorok tevékenységét optimalizálhatjuk, vagy magasabb automatizálási fokozatba léphetünk.

Közel a piacra lépés

A munkacsoport-vezető tevékenységei közül igazán az együttműködő robotok és gépek világában érzi otthon magát. Ezen az izgalmas területen olyan gépekkel foglalkozik, amelyek képesek együtt dolgozni az emberrel. Mint mondja, előbb-utóbb ezek a robotok úgy tudnak majd segíteni, mint egy munkatárs. „Munkacsoportom ezen a területen az autonóm mobil platformok kutatás-fejlesztésével foglalkozik, azaz olyan robotokkal, amelyeknek nincs konkrét feladatuk, de a biztonságos mobilitáshoz szükséges alapszintű tudásuk igen. Emellett készítettünk már olyan platformokat, amelyek képesek felmérni egy területet, vagy amelyek a kórházban kisegítő/kiszolgáló feladatokat láthatnak el. Büszke vagyok rá, hogy fejlesztéseinkkel jó eredményeket értünk el, s olyan robotokat készítünk, amelyekkel hamarosan piacra is léphetünk” – emelte ki a szakember, aki szerint nagy öröm, hogy egy ennyire vibráló, nemzetközi szinten is trendi kutatási területen alkothat-kutathat, s hogy mindehhez a Széchenyi István Egyetem, valamint a Járműipari Kutatóközpont ökoszisztémája megfelelő hátteret biztosít.

Dr. Ballagi Áron kutatóként kiteljesedhet a munkacsoportban. (Fotó: Májer Csaba József)