Van jövője a napelemes autónak
(Kisalföld, Győr-Moson-Sopron megyei napilap, 2010. augusztus 3.)
Burkus Zoltán
A győri Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy Team idén harmadszor nyert napenergia kategóriában első helyezést a Shell Eco-Marathon versenyen. Hétfőn fontos teszteket végeztek el az autóval a Rába Ringen, ahol közben sokféle elektromos jármű megfordult.
A Rábaring aszfaltját szokatlan járművek koptatták: a pályán körbejárt a világon pozitív energiamérleget produkáló SZEvolution napelemes autó, amelynek adatait néhány csapattag és érdeklődő mellett dr. Varga Zoltán docens, a SZEnergy Team vezetője, és Pup Dániel gépészhallgató, csapatkoordinátor követte figyelemmel.
Közben meg lehetett tekinteni egy formabontó elektromos sportkocsi-prototípust, a Széchenyi-futam kategóriagyőztesét Willisits Attilától, és a Leier ECO-LINE jóvoltából professzionális célú elektromos kerékpárokat, rollereket és robogót lehetett kipróbálni. Közben megérkezett egy napi 100 kilométer megtételére képes, naponta utántölthető smart autóval ifj. Willisits Vilmos, aki úgy építette át a törpeautót, hogy annak utas- és csomagtere változatlan maradt, az akkumulátorok és a motorok a jármű alsó részébe kerültek.
Az igazi vezetési élményt kétségkívül az Intermotor Team SE által épített 10 kW-os elektromos gokartok szolgáltatták. A meglepő gyorsulás után a nyaktörő kanyarodás igazolta, hogy nem kell okvetlenül benzinmotor egy élményjármű meghajtásához. Ráadásul némi füst is keletkezett – igaz, csak a komoly igénybevételnek kitett gumikból...
A félnapos mérés alapján kiderült, hogy megfelelő időjárás mellett egy nap alatt 220 kilométer fölötti futást tud teljesíteni a SZEvolution autó, vagyis a hétfői zavartalan napsütésben Cegléden túlra juthattak volna – persze ha lenne olyan út, amin a 18 km/óra átlagsebességű jármű haladhatna. Mivel a mérés reggel 7-kor indult, ezért ˝csak˝ 114,9 százalékos lett az energiamérleg, tehát közel 15%-kal termeltek több energiát a napelemek, mint amennyi az autó és a sofőr mozgatásához kellett. ˝Másként: hat órán keresztül ingyen autóztunk, és a végén az akkumulátorokban több energia volt, mint induláskor˝ – fogalmazott Pup Dániel. ˝A megtett 29 kör, vagyis 110,11 kilométer alatt az autó tökéletesen működött. Jövőre is tervezünk tesztnapot, mert nagyon sok adat kiderült, ami lényeges a további fejlesztésekhez, például a fogyasztás és a légellenállás különböző sebességeknél. Hátra van még az autóban lévő adatgyűjtő rendszer kiértékelése, amiből sokat tanulhatunk. Ez volt eddig a legkomolyabb tesztünk – köszönjük a lehetőséget a Rába Járműipari Holding Nyrt.-nek, a Széchenyi-egyetemnek