Válaszstratégiák a COVID-19 okozta üzleti kihívásokra

A cikk rövid összefoglalója a sikeres stratégiáknak a világjárvány miatt kialakult üzleti helyzetben (a bevételek drasztikus csökkenése néhány hét alatt). Míg a vállalatok nagy része reaktív, védekező intézkedéseket hozott, hogy csökkentse a veszteséget (pl. távmunka, rövidített munkaidő, kormányzati támogatás igénylése), mások új lehetőségeket teremtenek agilis stratégiával, innovációval.

Üzleti SZEmle - 2020. május 

1.         Ugyanaz a termék, más csatorna

A direkt online értékesítés kialakításán, bővítésén túl a vásárlók elérésének módja is új formát ölthet - az online vásárlás közösségi élménnyé tétele (livestream események, influenszerek bevetése). Szolgáltatások esetében (pl. borkóstolás, tréning, oktatási tevékenységek) az online és fizikai csatornák kombinálásával (kiszállított alapanyagok után közös online jelenlét) alakul át a teljesítés csatornája.

2.         Ugyanaz az infrastruktúra, más termék

Az alul-kihasznált meglévő infrastruktúra (üzemek, éttermek, hotelek) új célra való átállítása sikeres stratégia lehet: alkohol és parfüm gyártók (LVMH, Pernod Ricard) átállása fertőtlenítő szerek gyártására; autógyártók, összeszerelő üzemek (GM, Dyson, BYD Co) orvosi műszaki berendezések gyártásába kezdtek; a divatipar egy része pedig orvosi védőfelszereléseket gyárt. Hotel láncok (Best Western, Hilton) kollégium-típusú szállást kínálnak a családjuktól ideiglenesen távol élő egészségügyi dolgozóknak. A gyorsan bővülő fitnesz piacon, a személyi monitoring termékek (tracker, óra) új funkciók kialakításával akár közegészségügyi szolgáltatást is tud nyújtani (Huami)

3.         Ugyanaz a termék, más infrastruktúra

A megváltozott, megnövekedett kereslet kielégítése érdekében vállalatoknak bővíteni kell kapacitásaikat (kiszállítással foglalkozó munkaerő iránti igény megsokszorozódott). Ezt nem csak közvetlen, egyéni felvétellel lehet kielégíteni, hanem a „sharing economy-ben” megismert elvek alapján a munkaerő-megosztás, -kölcsönzés új formái is fellelhetők, ahol cégek (pl. vendéglátó, légitársaság) adják kölcsön személyzetüket ideiglenesen a logisztikai, kiskereskedelmi vagy egészségügyi szolgáltatóknak.

 

Forrás: https://sloanreview.mit.edu/article/three-proactive-response-strategies-to-covid-19-business-challenges/

Összeállította: Kárpáti Andrea (karpati.andrea@sze.hu)