Új autóval hódítaná meg Európát a SZEnergy
Múlt héten a nagy nyilvánosságnak is bemutatta az idei versenyszezonra szánt új autóját a SZEnergy. Másfél éves fejlesztési folyamat zárult le: a SZEmission névre keresztelt járművel fontos mérföldkőhöz érkezett a csapat, amely után egy teljesen új korszak kezdődik. Az utolsó csavarig áttervezett, minden ízében fejlettebb, tökéletesen áramvonalas autó két év után újra a mezőny élére repítheti a fiúkat Londonban, a Shell-Eco Marathon energiahatékonysági versenyen.
Győr, 2019. július 1. – Horváth Márton, SZEhírek
6 év kellett hozzá, de megérte várni: európai viszonylatban is figyelemre méltó autóval rukkolt elő a SZEnergy. A hétfő délután, a Mobilisben tartott Roll Out rendezvényen mindenki számára nyilvánvalóvá tették: új, SZEmission névre keresztelt járművükkel az eddigiekhez képest is szintet léptek és komolyan számolni kell velük a nemzetközi porondon is.
A bemutató eseményt hatalmas sajtóérdeklődés övezte, ami nem csoda, hiszen szerénytelenség nélkül, csupán a tényekre hagyatkozva kijelenthetjük, Magyarország legeredményesebb energiahatékony versenyautót fejlesztő hallgatói közösségéről van szó, amely a maga kategóriájában (lásd lentebb) nem csak egyetlen magyar, hanem egyetlen közép-európai csapatként képviseli hazánkat és egyben a régiót a világ legnívósabb energiahatékonysági versenyén, a londoni Shell-Eco Marathon-on. Nem alap nélküli tehát a nagy médiavisszhang, amely a régóta várt új autó leleplezését kísérte.
A Széchenyi István Egyetemen működő hallgatói csapatok közötti összetartást mutatja, hogy az Arrabona Racing Team, a SZEnergy és a SZEnavis képviselői is jelen voltak a bemutatón. (Fotó: Horváth Márton)
A bemutatót megelőzően Dr. Lakatos István köszöntötte a megjelenteket. A Közúti és Vasúti Járművek Tanszék tanszékvezetője kiemelte: a legjobb eredmények akkor születnek, ha szívesen tesszük, amit teszünk. Ha még a versengés is motiválja ezt a munkát, akkor a kreativitás és az innováció még magasabb fokon működik. Dr. Lakatos István hangsúlyozta: a játék a kutatás legjobb módja – ezért is terem annyi kiváló, tehetséges és elszánt mérnök a SZEnergy háza táján.
Dr. Szauter Ferenc, a SZEnergy egyik alapítója és egykori csapatvezetője, jelenleg a Járműipari Kutatóközpont (JKK) irodavezetője legkedvesebb személyes emlékét idézte fel a csapattal kapcsolatban, ami nem más, mint a legendás 2010-es, telefonba kiabálós, pozitív energiamérleges győzelem, amelyet akkor még a napelemes kategóriában ért el a társaság. „Annyira eufórikus állapotban voltunk, hogy a mobilomon felhívtuk Dr. Szekeres Tamás Rektor Urat és az egész csapat azt üvöltötte: győztünk!” – anekdotázott a szakember, aki a mostani versenyre is hasonlóan nagy sikereket kívánt.
Dr. Lakatos István azt üzente a csapattagoknak: "Az Energia legyen veletek!" (Fotó: Horváth Márton)
Dr. Szauter Ferenc szerint minden esély megvan arra, hogy a csapat jól szerepeljen az idei szezonban. (Fotó: Horváth Márton)
A köszöntőket követően Pusztai Zoltán, a SZEnergy vezetője ragadta magához a szót – ám mielőtt az új autóról beszélt volna, röviden bemutatta a SZEnergy legfontosabb éves megmérettetését, a Shell-Eco Marathont, valamint pár szóban felelevenítette a csapat eddigi történetét, eredményeit.
„A Shell-Eco Marathon a világ legnagyobb energiahatékonysági versenye, hiszen több, mint 20 országból érkeznek hallgatók, hogy megmérettessenek egymás közt, ki tudja a leghatékonyabb autót építeni. De hogyan is teszik ezt? Ez nem egy hagyományos autóverseny, nem az győz, aki leghamarabb ér a célba. Itt a nyertes az, aki a legkevesebbet fogyasztja a versenytáv alatt” – fejtette ki a csapatvezető, aki hozzátette: a versenyen prototípus és városi kisautó kategóriákban lehet indulni, ezen belül is három hajtásnemet különböztetnek meg: a belsőégésűt, az elektromosat és a hidrogént. A SZEnergy az Urban Concept (városi kisautó) kategórián belül a Battery Electric (akkumulátorral hajtott elektromos) csoportban versenyez, a magyar csapatok között egyedüliként.
A SZEnergy múltjával kapcsolatban Pusztai Zoltán elárulta: kezdetben napelemes kategóriában indultak és érték el első sikereiket, majd egy szabályváltozás kapcsán ez a kategória megszűnt, így kategóriaváltásra kényszerült a csapat. „2008-ban pár széchenyis fiatal gondolt egy nagyot és épített egy versenyautót a világ legnagyobb energiahatékonysági versenyére. Kimentek és rögtön győztek is. Ezt megismételték 2009-ben, de 2010-ben volt az igazi áttörés, az említett pozitív energiamérleg. Ez azt jelenti nagyon egyszerűen, hogy az autó több energiát termelt a versenytáv alatt, mint amennyit fogyasztott” – elevenítette fel a múltat a csapatvezető. 2012-ben aztán megszűnt a Solar (napelemes) kategória és a csapat 2013 óta folyamatosan a Battery Electric kategóriában versenyzett a SZElectricity-vel. Egészen mostanáig.
A csapat büszkén pózol legújabb járművükkel, a SZEmission névre hallgató autóval. (Fotó: Horváth Márton)
Fotósok hada próbálja a legjobb szögből megörökíteni az autót. (Fotó: Horváth Márton)
„A 2013-ban megépült SZElectricity mostani szemmel nézve is nagyon fejlett autó, de a tavalyi versenyen elérte a fejleszthetősége csúcsát. Továbbá egy szabálymódosítás is történt, emiatt mindenképpen szükség volt egy új modellre” – jelentette ki Pusztai Zoltán. Szintén fontos érv volt a teljesen új konstrukció mellett, hogy immár autonóm kategória is van a Shell-Eco Marathonon, a csapat pedig szeretett volna ebben is indulni, hiszen jól láthatóan efelé mutatnak a trendek, erről szól a jövő: aki kimarad, lemarad. Tehát ezért is kezdték nulláról a fejlesztést: a régi autót nem tudták volna felvértezni önvezető képességekkel, mindenképpen az alapoktól kellett kezdeni az építkezést.
Az új, SZEmission nevet kapott konstrukció kapcsán elhangzott: másfél éve kezdték el a fejlesztést, ez a projekt zárult le ünnepélyesen ezzel a bemutatóval. Mint Zoltán elmondta, a csapat számára a legnagyobb kihívást az új karosszéria jelentette. Rengeteg időt töltöttek el az ideális forma megtalálásával, már a kezdetektől szimulációkon ellenőrizték a modelleket, végül szélcsatornás tesztekhez folyamodtak. Az autó építése során az áramvonalas forma mellett további fontos szempont volt a súlycsökkentés is, ezért nagy szilárdságú alumíniumot és karbon-kompozit anyagokat használtak. Az elektronikai rendszerre rátérve a csapatvezető elárulta: a járműirányító egységen kívül valamennyi elektromos alkatrész saját tervezésű az autóban.
Mindezek mellett a hallgatók számára a legnagyobb fejtörést az önvezető funkciók integrálása jelentette, azt ugyanis már a koncepcióalkotás során eldöntötték, hogy az autónak pilótával és pilóta nélkül is működnie kell. Ez aztán sok nehézséget okozott, például a kormánymű megtervezésekor, amit fel kellett készíteni kézi és gépi vezérlésre is egyaránt. Az autonóm kategóriában elvárás, hogy az autó képes legyen útfelismerésre, különböző feladatok (kanyarodás, tolatás, bólyakerülés) elvégzésére, ezért a SZEnergyn belül egy külön autonóm fejlesztésekért felelős részleg dolgozott az imént felsoroltak megvalósításán.
A várva várt leleplezés után, immár szokásos módon az autóval tettek egy bemutató kört is az egyetem campusán. Itt lehetősége volt a sajtó munkatársainak, hogy közelről is megvizsgálják a SZEnergy legújabb járművét. A csapattagok elmondták, a demonstráció után az autó nem sokat pihen a garázsban, ugyanis kamionnal szállítják Londonba, a Shell-Eco Marathon idei helyszínére, a Mercedes-Benz World pályájára. Magyarországról a győrieken kívül a kecskeméti Kandó Electric csapat és a szegedi STECO Team méretteti meg magát a versenyen, a SZEnergyvel ellentétben mindketten prototípus kategóriában.
A bemutató után pár kört teljesített is az autó, amely akár több, mint 40 km/h sebességre is képes. (Fotó: Horváth Márton)
A Shell-Eco Marathon Europe magyar résztvevői a Hősök terén június 25-én. Sorrendben: Kandó Electric, SZEnergy, STECO Team. (Fotó: Bruzák Noémi, MTI)
Shell-Eco Marathon Europe
A Shell-Eco Marathon Europe energiahatékonysági autóversenyt - az elmúlt pár alkalomhoz hasonlóan - idén is Londonban rendezik meg, július 1 és 5. között. Az eseményt korábban a Queen Elizabeth Parkban volt éveken keresztül, idén viszont a Mercedes-Benz World ad otthont a rendezvénynek. A versenyen induló csapatok célja, hogy 1 kW energiával a lehető legnagyobb távot tegyék meg adott időkorláton belül. Ezen felül úgynevezett off-track, tehát pályán kívül díjakra is lehet nevezni, úgymint a legszebb tervezésű autó vagy a leginnovatívabb megoldás díja. A SZEnergy tavaly a 6. helyet érte el a mezőnyben.