Thomas Faustmann-interjú az AUTOPRO-nak
(Forrás: www.autopro.hu, profi és prominens. a magyar gépjárműgyártók és beszállítók honlapja, http://www.autopro.hu/hazai_palya/audi/Thomas-Faustmann-interju-az-autopro-hu-nak/4036/ 2012. június 27., Koloszár Tamás)
Egymástól veszi-e el a mérnököket az Audi és a Mercedes? Távozik-e az Audi Hungaria FB-elnöke? Mikor lesz publikus az új győri járműgyárban készülő A3-as? Ezekről is faggattuk Thomas Faustmannt, az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetésének elnökét.
- A közelmúltban magas kitüntetést vehetett át az MTA elnökétől, amihez ezúton gratulálok. A politika rendszeresen kitünteti önt dicsérő szavakkal azért, hogy az Audi hazánkban ruház be folyamatosan és állásokat teremt. Hogyan fogadta, hogy a tudományos élet is felfigyelt a tevékenységére?
- Az Audi képviselőjeként vehettem át az elismerést. Ezt a díjat a vállalat kapta azért az eredményes munkáért, amelyet az egyetemmel végeztünk közösen. A díjat így végső soron azok a munkatársaim kapták, akik az Audi tanszékeken dolgoznak a győri Széchenyi István Egyetemen. De a díj odaítélésekor fontos szempont volt, hogy sokat tettünk a szakképzés átalakításáért, amelynek keretében a fiataloknak megmutatjuk azt a technológiát, amelyet a vállalatnál alkalmazunk. Ami boldoggá tett, hogy a tudományos élet elismer bennünket, egy külföldit méltatnak díjra. Az Akadémia épületében vehettem át az elismerést, a magyar nemzeti himnusz hangjai is felcsendültek.
- Több magyar kitüntetést is kapott, melyikre a legbüszkébb?
- Arra a munkára vagyok büszke, amit Magyarországon végeztem. Augusztus huszadikán lesz tíz éve, hogy Németországból eljöttem és augusztus 29-én lesz tíz éve, hogy az Audi Hungariánál elkezdtem dolgozni. Amire különösen büszke vagyok: az elmúlt hétvégén volt egy menedzser találkozónk, amelyen 232-en vettek részt. Néztem az emberek szemét, és azt láttam, jó érzésekkel dolgoznak az Audi Hungariánál.
- Ha tíz év legszebb pillanatát ki kellene emelni, bizonyára az új járműgyárat említené, amely épül, s egy ekkora beruházás egy ember életében csak egyszer adódik. Jól gondolom?
- Nehéz egyet kiemelni. Nézzen csak ide a polcra, láthat egy autó makettet és alatta egy magyar zászlót. Amikor az első A3-as Cabriolet legördült a szalagról, együtt vezethettem azt az akkori miniszterelnökkel. A szalag pedig az első, gyárunk melletti közlekedési csomópont, egy körforgalom avatására emlékeztet. Ha reggel jövök dolgozni, az autópályáról mindig a déli elkerülőn térek le, s eszembe jut, hogy végigjártuk a Győri Ipari Park cégeit, hogy velünk közösen építsék meg a bekötőutat. Az avatáson itt volt az akkori miniszterelnök, Winterkorn, akkori Audi főnök és Balogh akkori győri polgármester. Ha ezen az úton autózok, mindig eszembe jut, ez a mi utunk, amelyet mi építettünk meg. Tegnap itt járt Győrben az Audi AG teljes igazgatótanácsa, s készítettem egy légi felvételt az Audi Hungariáról. Annak idején titkos misszióban voltunk. Tárgyaltunk az akkori miniszterelnökkel, majd utódjával, és tárgyaltunk Orbán miniszterelnök úrral is, aki akkoriban még ellenzékben volt. Sínre tettük egy új járműgyár tervét, telket vásároltunk. 2011. március 22-én kezdtünk el betonozni az új járműgyár területén, karácsonyra pedig minden csak gyártócsarnok készen volt. Kilenc hónap alatt.
- Mint egy gyerek, ennyi idő kell a fogantatástól a szülésig. Magam is megnézhettem az épülő járműgyárat, monumentális alkotás. Egy ügyvezető igazgató életében egyszer kínálkozik lehetőség arra, hogy ekkora beruházást levezényeljen. Az öröm mellett vannak álmatlan éjszakái is?
- Igen, vannak álmatlan éjszakáim is.
- Mi jelenti a legnagyobb problémát?
- A komlexitás, a vállalat minden üzletágában gyors a növekedés a járműgyárnál, a motorgyárnál, a szerszámgyárnál és a műszaki fejlesztésen egyaránt. Mindent egyszerre, egy időben kell fejlesztenünk, ezt menedzselni kell.
- Keveset tudunk az itt gyártandó autóról. Mikor kezdik el gyártani, mikor lépnek vele a nyilvánosság elé és miben lesz más, mint az eddigi Audik?
- A pontos időpontokról még nem szeretnék beszélni. Azt azonban elmondhatom, a következő hetekben egy új karosszéria gyárban már elkezdünk bizonyos munkálatokat. Az tudható, hogy az új autó, ami Győrben készül, egy A3-as limuzin lesz. Egy hete személyesen vezethettem azt az autót, csúcsmodell, nyugodtan állíthatom. Ebben a kategóriában, ilyen technológiával nem talál még egy ilyen autót a piacon.
- A közelmúltban a VW-konszern történetének legnagyobb átalakítását hajtotta végre, kihat ez Győrre is?
- Ebben a nagy rotációban mi nem vagyunk érintettek.
- Német sajtójelentések szerint Dreves úr, az Audi Hungaria Motor Kft. FB-elnöke év végén nyugdíjba megy. Új főnöke lesz Faustmann úrnak? Roscheck úr, a pénzügyi igazgató ugyancsak távozik Győrből?
- Megértését kérem, ezt nem szeretném kommentálni.
- Akkor ne is kérdezzem, lesz-e új főnöke?
- A kérdést felteheti, csak választ nem tudok adni rá. Beszéljünk inkább Roscheck úrról. Az ő távozása nem része a konszern-menedzsment változásoknak, az ő távozása korábban eldöntött tény volt, s itt van az utódja, Schifferer úr is.
- Nemrég vették fel a 8000. embert, s újabb három ezer dolgozó felvételét helyezték kilátásba. A hírek szerint a hazai vállalkozások egymás elől halásszák el a tehetséges mérnököket. Van verseny az Audi és a Mercedes között, felverik a mérnökök fizetését?
- Nem igazán. Magyarországon sok ember keres munkát, ha jól tudom, tíz százalékos a munkanélküliség. A kérdés persze mindig az, mennyire képzett a munkaerő. Mi ezért teszünk is, hogy jó szakemberek kerüljenek hozzánk. Akiket felveszünk, azok hat héttől hat hónapig tartó képzésen vesznek részt. Az pedig, hogy az Audiból néhány forinttal többért elmennek a kecskeméti Mercedeshez, nem általános. Azért mondok néhány forintot, mert a bérek között nincs nagy különbség. Néhány ember jön ide Kecskemétről, s néhányan Győrből is távoznak Kecskemétre, ez azonban nem jellemző, néhány egyedi esetet leszámítva. Aki megnézi a márkalogónkat, a négy karikát, annak az jut eszébe, hogy nagyszerűek a termékeink, modernek a munkahelyeink, biztos perspektívát nyújtunk, jól bánunk a munkatársainkkal és jól is fizetjük őket. Az Audi belépőkártya nem hitelkártya, de mégis, akinek ilyen kártyája van, az hitelképes a bankban.
- Amikor készültem az interjúra, a magyar sajtó első számú témája volt, hogy a BMW Miskolc környékén gyárat építhet, ez is a lehetséges helyszínek között van. Azóta már cáfolt a BMW. Ha önt kérdeznék, mit javasolna egy nagy gyártónak, jöjjön vagy ne jöjjön Magyarországra? Érdemes-e itt még gyárat nyitni?
- Azt javasolnám bárkinek, hogy jöjjön nyugodtan Magyarországra. De nem olyan könnyű a dolog, mint ahogy kívülről látszik. Egy beruházás sikeréhez kemény munka kell. A keretfeltételekkel, munkatársaink rugalmasságával nagyon meg vagyunk elégedve. Ha azt mondjuk a munkatársainknak, gyertek munka van, szükség van rátok, akkor jönnek. Fontosak a szavak: kérlek benneteket, nekünk szükségünk van rátok.
- Magyarország nagyon sok bírálatot kap külföldről. Az Audi érez abból valamit, hogy a helyzet romlana?
- Nem romlanak a körülmények, amelyek között dolgozunk, de nem is fejlődnek olyan gyorsan, ahogy mi szeretnénk. Régóta itt vagyunk, s erősek is vagyunk ahhoz, hogy bizonyos fejlődési tendenciákat előidézzünk, azokat befolyásoljuk. Amit én kívánnék magunknak, az a még több támogatás. Nem pénzre gondolok. Hanem például a szabályzókra, amelyek segítségével valamit gyorsabban meg tudunk oldani. Mondok egy példát. Ha telket vásárolunk, minden oldalt tízszer alá kell írnom, vannak országok, ahol ehhez csak kettő kell.
- Személyes kérdéssel kezdtem, zárjuk is azzal. Tíz éve lesz augusztusban, hogy Magyarországon dolgozik. Lesz újabb tíz év?
- Inkább úgy válaszolnék, hogy azok a döntések, amelyeket meg fogok hozni, még tíz év múlva is hatni fognak az Audi Hungarianál.