Tanulmányúton az épülő Puskás Ferenc Stadionnál

A Puskás Ferenc Stadion monumentális építési munkálatait nézhették meg testközelből a Széchenyi István Egyetem építő- és építészmérnök hallgatói, oktatói az elmúlt napokban. Vendéglátójuk a West Hungária Bau Kft., az egyetemmel több projektben is együttműködő építőipari cég volt.

Győr, 2018. március 5. – SZEhíre

A Széchenyi-egyetem építő- és építészmérnök hallgatói az épülő Puskás Ferenc Stadionnál.

„A WHB részt vesz a stadion monolit vasbetonszerkezeteinek építésében, koordinálja az előre gyártott szerkezetek és a tető acélszerkezetének beépítését. 130 ezer köbméter betont, 19 ezer tonna betonacélt használunk fel a stadion szerkezetépítéséhez, és 12 ezer tonna idomacélt a tetőszerkezethez. Az alapozásnál 1600 darab, összesen 26 kilométernyi cölöpöt építettünk be. Ezekhez külön még 30 ezer tonna betonra volt szükség” - sorolja a monumentális mennyiségeket Karakas János, a WHB szerkezetépítési divízióvezetője, aki a Széchenyis csoportot fogadta az épülő stadionban Budapesten.

A tanulmányutat az egyetem részéről Cserpes Imre, a Szerkezetépítési és Geotechnikai Tanszék oktatója szervezte. Ha lehet, ő még fokozza a legeket az új Puskás Ferenc Stadionnal kapcsolatban.  „Ez a grandiózus építkezés mindenek legje, mindenben a legnagyobb az építőiparban. Mint egy lego, amivel óriások játszanak. Soha, sehol nem használtak fel ennyi betont még egyetlen építkezésen sem Magyarországon, kivéve a Bős-Nagymaros Vízlépcsőrendszer részeként épült dunakiliti duzzasztóművet” – mondja Cserpes Imre, hozzátéve, hogy mindezt jelenleg hatszáz építőmunkás „rakja össze” a helyszínen. De a létszám hamarosan a duplájára nőhet, ha bekapcsolódnak a szakági munkák is.

Az ötven építő- és építészmérnökből, oktatóból álló Széchenyis csapat az előre gyártott elemek, illetve a monolit vasbeton szerkezetű elemek építésébe, összeszerelésébe, daruzásába nyerhetett bepillantást. Tizenhat toronydaru működését hangolják össze a stadionnál, ahol a teljes magassághoz képest jelenleg körülbelül a tizenöt méteres szintnél járnak. Mindent, amit a hallgatók eddig kivetítőről, könyvből, elmondásból ismerhettek, azt most a valóságban is láthatták. Cserpes Imre szerint nemcsak hallgatói, hanem oktatói szempontból is kifejezetten hasznos volt a látogatás. Nagyon jó beszélgetés alakult ki a kivitelezést irányító mérnökök és a diákok között, a Széchenyi-egyetem végzős építő- és építészmérnökeit várják akár a Puskás-stadionnál, akár más nagyberuházásoknál. Ezen a szakmai kiránduláson is visszaigazolást nyert, hogy a gyakorlati szakemberek piacképesnek tekintik a Győrben szerzett tudást. 

 

Varga Olivér, Kártyás Bence és Cserpes Imre.

Varga Olivér és Kártyás Bence például harmadéves építőmérnök hallgatók, ők is a részt vehettek a szakmai kiránduláson. Meghatározó élménynek tartják az ott tapasztaltakat, főleg a kivitelezés nagyságrendje miatt. Sok-sok hasznos információt kaptak az óriási projekt részleteiről, hogyan lehet például összefogni, összehangolni sok száz munkás tevékenységét.  Olivér és Bence már gyakornokként dolgoznak egy győri tervezőirodában.

A Szerkezetépítési és Geotechnikai Tanszéken Cserpes Imre félévente általában két szakmai kirándulást szervez hallgatóinak. Voltak például a győri keleti elkerülő híd, az evangélikus sziget és az EYOF-lakások építésénél. A tervek szerint a Puskás Ferenc Stadionhoz is többször visszalátogatnak még a 2019. novemberi átadásig.  „Fontos, hogy diákjaink a terepen is ráérezzenek, miért kell olyan naprakész tudással rendelkezni, amivel megállhatják a helyüket a munkaerőpiacon. Arra bíztatom a hallgatókat, hogy a gyakorlatban szerzett tapasztalataikkal próbálják önmaguk is életszagúvá tenni a tanulmányaikat” – mondja Cserpes Imre.

Stadionépítés számokban

A nettó 143 milliárd forintos stadion beruházásból 50 méter magas, 316 méter hosszúságú épületet kell kivitelezni bruttó 208 ezer négyzetméteres alapterülettel, 53 ezer négyzetméteres tetővel, 556 parkolóval, 27 felvonóval, 974 vécével, 712 mosdóval és gyalogoshidakkal. A fal- és padlóburkolatok elérik a 183 ezer négyzetmétert. Összesen közel 2300 db nyílászárót építenek be. A stadion szerkezetét megalapozó 38 darab, közel negyven méteres pilon kivitelezése 2018 első felében ér véget. A tervek szerint az új Puskás-stadion 2018 őszének végére lesz szerkezetkész. Az épületgépészeti feladatok elvégzése döntően a 2019-es évben történik meg. A stadion hivatalos átadását 2019 novemberére ütemezik, az aréna a 2020-as foci-Eb egyik helyszíne lesz, négy mérkőzéssel.