Széchenyis tanár erősítí a MAB-ot

Kisalföld, Győr-Moson-Sopron megyei napilap, 2012. március 3.)

Kiss Szimóna

Az új Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság tagja lett a Széchenyi István Egyetem egyik tanára. Kóczy T. László megbízása révén hangsúlyozhatja az intézmény érdemeit, így közvetve hozzásegítheti a „kiemelt felsőoktatási intézmény” címhez.

A felsőoktatási intézmények minőségértékelését végző Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) megújításáról február közepén döntött a kormány. Az új bizottság csütörtökön tartotta alakuló ülését, a 18 tag ekkor vette át hat évre szóló megbízólevelét a nemzetierőforrás-minisztertől. A MAB munkájában a jövőben részt vesz a győri Széchenyi István Egyetem tanára, a Műszaki Tudományi Kar korábbi dékánja, Kóczy T. László is, a ki a miniszter delegáltjaként került a testületbe.

- A jövőben nagyobb jelentőséget kap a bizottság működése, ajánlásaira nagyobb figyelmet fordít majd a kormány. Ezt jelezte felénk a miniszterelnök úr a megbízólevél átvétele előtti vacsorán. Az új felsőoktatási törvény megváltoztatja a felsőoktatási rendszer helyzetét, s a változások miatt nagyobb szükség lehet a véleményezésünkre – mondta.

A MAB feladatai lesz többek között, hogy megfogalmazza a hat-hét éve működő bolognai rendszer kritikáját. A győri egyetem tanára szerint „a magyar bolognai rendszer egyáltalán nem felel meg az eredeti elképzelésnek.” A rendszer negatívumaként a következőt említette: „Magyarországon előfordulhat, hogy egy hallgató a tanulmánya végéig nem tesz szert a legalapvetőbb kompetenciákra. Például a matematika tárgyat több féléven keresztül nem tudja teljesíteni, mégis egy sor olyan tárgyat abszolvál, ami arra épül. Azon is el kell gondolkodni, hogy bővüljön az osztatlan képzések sora. Egy bölcsész tanári alapképzéses diplomával például nem lehet tanárként elhelyezkedni, nem lehet megfelelni a feltételeknek.”

Arra a kérdésre, hogy jelenthet-e a Széchenyi István Egyetemnek valamilyen előnyt, hogy tanáruk a MAB tagja, így válaszolt: Ez az egyetemnek is elismerés. Önmagában az, hogy onnan került valaki a be a MAB-ba, azt mutatja, hogy az illetékes körökben jó a vélemény a Széchenyiről. Másrészt olyan döntésekkor, amelyek egy-egy intézményt érintenek, az ahhoz kötődő tagok nem vehetnek részt a szavazásban. Az viszont tény, hogy ha én jól ismerek egy egyetemet, akkor annak minden pozitív elemét is jobban ismerem, s ezek hangoztatásával közvetve erősíthetem azt. Álmom, hogy a Széchenyi kiemelt felsőoktatási intézménnyé váljon, s közvetve talán ezt is elősegíthetem.

A Széchenyi István Egyetem rektora, dr. Szekeres Tamás úgy véli: Öröm, hogy az egyetem képviselője a MAB-ban képviselteti magát. Ez annyi előnyt jelenthet, hogy az elvárásokat első kézből kaphatjuk meg, s ez segíthet minket a követelmények teljesítésében.

 

A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) feladata többek között, hogy áttekintse a doktoranduszok iskoláinak működését, értékelje a felsőoktatási intézmények tudományos minőségét, akkreditálja az új szakokat, ellenőrizze az új szakok indításához szükséges feltételek adottságát, vizsgálja a professzorok kinevezését.