Széchenyi- és Pannon Egyetem: Három milliárd forint járműipari kutatásokra
(Kisalföld, Győr-Moson-Sopron megyei napilap, www.autopro.hu, a magyar gépjárműgyártók és -beszállítók honlapja, 2010. június 9.)
Koloszár Tamás
A győri Széchenyi István Egyetem és a veszprémi Pannon Egyetem konzorciuma a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által, a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében meghirdetett pályázaton 3 milliárd forint összegű támogatást nyert el - jelentették be kedden Győrben és Veszprémben.
A közös projekt célja a Széchenyi István Egyetem és a Pannon Egyetem járműipari kutatásainak összehangolt, nemzetközi szinten is jelentős fejlesztése. A projekt várható eredménye a közép- és nyugat-dunántúli régiók versenyképességének növelése, tőkevonzó és munkahelyteremtő képességének fokozása. A stratégiai kutatások célja a magas hozzáadott értékű, környezetkímélő és energiahatékony járműipari termékek, technológiák és üzemanyagok fejlesztése, tekintettel az általános környezettudományi és energiagazdálkodási szempontokra, valamint a fenntartható fejlődésre.
A pályázat a Mobilitás és környezet: járműipari, energetikai és környezeti kutatások a közép- és nyugat-dunántúli régióban címet viseli, s négy egymással szorosan összefüggő, egységesen a járműipari alkalmazási területeket érintő kutatási főirányba tartozó tevékenységet foglal magába. A járműipari anyagok és gyártástechnológiák kutatását, a belső égésű motorok mechanikai hatásfokának javítását célzó kutatást, járműinformatikai és mechatronikai kutatást, valamint a nagy energiatartalmú és környezetbarát üzemanyagok kutatását.
A projekt megvalósítását a tudományos és üzleti életben nemzetközileg elismert dr. Palkovics László professzor, az MTA levelező tagja, a Knorr-Bremse kutatási igazgatója irányítja.
A projekt nyáron kezdődik és két évig tart. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a két egyetemnek öt százalékos önrészt kell biztosítani, a 95 százalék pedig vissza nem térítendő támogatás. Az összeg harminc százalékát fordíthatja a konzorcium beruházásokra, dologi kiadásokra, hetven százalékot pedig kutatási célokra kell felhasználni.
A sajtótájékoztatón dr. Szekeres tamás, a Széchenyi-egyetem rektora és dr. Rédey Ákos, a Pannon Egyetem rektora arról beszélt, hogy a hazai felsőoktatás tartalmi fejlesztését célzó pályázatok körében ez a legmagasabb támogatási összegű, kutatóegyetemi fejlesztéseket célzó alapkutatási projekt.
A projektet dr. Czinege Imre, a Széchenyi-egyetem korábbi rektora, a projekt kutatási vezetője és dr. Kristóf János, a Pannon Egyetem rektorhelyettese, a projekt kutatási vezetője mutatta be.
Az együttműködésen alapuló projekt létjogosultságát a nemzetközi szinten is érzékelhető környezeti kihívásokkal indokolták a konzorcium tagjai. Számítások szerint a világ járműparkja 2050-re 800 millióról 2 milliárdra növekszik. A motorizáció előre látható növekedése azonban nem járhat együtt az energiafogyasztás ilyen arányú növekedésével, s a környezeti ártalmak csökkentése is egyre hangsúlyosabbá válik. A motor- és hajtáslánc technológia területén elsődleges fejlesztési irány a hatásfoknövelés, illetve a veszteségek csökkentése. A hagyományos üzemanyagok részaránya e fejlesztéseknek köszönhetően az összes fogyasztáson belül ötven százalékra csökken, míg az alternatív hajtóanyagok (SynFuel, SunFuel, CNG, hidrogén) fokozatosan átveszik a meghatározó szerepet, illetve a megújuló energiaforrásokból nyerhető elektromos energiával meghajtott autók aránya megnő.