Szakmai szabadságot kapnak a mérnökök
A Széchenyi István Egyetem önálló kutatási egységeként működő Járműipari Kutatóközpontban a Felsőoktatási Intézményi Kiválósági Program keretében több különböző kutató munkacsoport is tevékenykedik a SZTAKI-val együttműködve, melyek folyamatosan várják az intézmény hallgatóinak és oktatóinak jelentkezését. Cikksorozatunk második részében az autonóm jármű munkacsoport kutatásairól és az általuk kínált lehetőségekről beszélgettünk Kőrös Péter és Horváth Ernő szakmai csoportvezetőkkel.
2020. szeptember 9. – Czeiner-Szücs Anita, SZEhírek
Az autonóm, azaz önvezető járműrendszerek kutatása és fejlesztése ma már megkerülhetetlen tématerület az autóiparban tevékenykedő mérnökök körében. A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja (JKK) pedig büszkén állíthatja, hogy ebben a szegmensben is az élvonalba tartozik hazánkban. A siker kulcsa pedig nem más, mint a csapatmunkára fektetett hangsúly, alapja pedig az intézményben fellelhető tudásbázis. Ez utóbbit már Kőrös Péter munkacsoport-vezetőtől és Horváth Ernő mentortól tudtuk meg, akik természetesen tevékenységük bemutatására is csapatban érkeztek.
Elmondták: a Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata, a SZEnergy autonóm fejlesztésekkel foglalkozó részlege innovatív és izgalmas projektek teljesítése során kéz a kézben halad előre a kollégákat tömörítő munkacsoporttal, amelybe folyamatosan várják a kollégák jelentkezését.
Az autonóm jármű munkacsoport mérési kampánya eredményes volt az M86-os csornai elkerülőszakaszán júliusban. A felvételen (b-j.) Somogyi Huba, Unger Miklós, Kőrös Péter, Horváth Ernő. Fotó: Csapó Balázs
Egyedi gyakorlati ismeretek
„Az önvezető rendszerek kutatásának célja, hogy olyan kísérleti járművekben alkalmazható megoldások szülessenek, amelyeket kutatás-fejlesztési feladataink, ipari megbízásaink, projektjeink mellett oktatásra is hasznosítani tudunk. A SZEnergy autonóm versenycsapatát akítvan segítjük. Mérnök hallgatóinkkal együtt az új technológiákat a gyakorlatban is alkalmazzuk. Ennek során olyan egyedi gyakorlati ismereteket szerzünk, amelyek a mechatronika, a robotika és a mesterséges intelligencia egyvelegéből állnak. A hallgatói csapat tehetséges tagjainak pedig lehetőséget biztosítunk a JKK projektjeiben való részvételre is” – mondta érdeklődésünkre Kőrös Péter, aki szerint azért is érdemes élni az általuk kínált lehetőségekkel, mert tevékenységeiket magasfokú szakmai szabadság jellemzi.
Horváth Ernő szerint ez a szabadság azt is jelenti, hogy egy-egy feladat megoldásánál nem feltétlenül hagyatkoznak a már bevált algoritmusokra, hanem más vagy például gyorsabb megoldásokat keresnek azoknál, illetve új kérdésekre is választ adnak. „A munkacsoportban támaszkodhatunk egymásra, és olyan műszaki-mérnöki ismeretekre tehetünk szert, amelyekre a tanszéki munka során nem lenne lehetőség. Emellett pedig a munkánkat anyagilag is megbecsülik” – fejtette ki az informatikus mentor.
A munkacsoport aktívan segíti a SZEnergy autonóm versenycsapatát, amelynek tagjai lehetőséget kaphatnak a Járműipari Kutatóközpont projektjeiben. A képen a csapat versenyautója látható. Fotó: Májer Csaba József
Jó esélyek az európai versenyen
„Büszkék vagyunk a zalaegerszegi tesztpályán elért eredményeinkre, ipari partnerek, vállalatok képviselői előtt bemutatott sikeres előadásainkra, az M86-os csornai elkerülőszakaszán folytatott mérési kampányunkra, amelynek köszönhetően az új eredmények mellett az ágazatban piacvezető cégekkel sikerült kapcsolatba lépnünk” – sorolt eredményeik közül néhányat Kőrös Péter. Elmondta, most főként járműkommunikációs – úgynevezett V2X rendszeren alapuló, vezetősáv- és akadályfelismerő – teszteken dolgoznak. Egyik kitűzött céljuk pedig az, hogy a SZEnergyt támogatva 2021-ben el tudjanak indulni a Shell Eco-marathon autonóm versenyszámában is.
Horváth Ernő hozzátette: munkacsoportjuk fejlesztései olyan előrehaladottak több területen, hogy jó eséllyel indulhatnak el az előbb említett európai versenyen.
Technikai háttér
A munkacsoport mérnökei a fejlesztésekhez leginkább ROS kompatibilis Autoware platformot használnak, ahogyan több neves autógyártó és kutatóintézet is. Ez egy alapvetően ingyenes, nyílt forráskódú keretrendszer, de könnyen csatolható a már eddig is használt technológiákhoz (például MATLAB-Simulink, LabVIEW). Emellett fejlett és változatos szenzorállománnyal dolgozhatnak. Ide tartozik a LIDAR (Ouster OS1-64, OS1-128, Velodyne VLP16, SICK LMS111), a kamera (StereoLabs ZED), a radar (Continental ARS 408) vagy a GPS (Novatel PW7720E1, KVH Geo Fog 3D, SwiftNav Duro Inertial).
Jelentkezzen a munkacsoportba!
Az autonóm jármű munkacsoport és a SZEnergy hallgatói csapat folyamatosan várja az érdeklődő munkatársak és hallgatók jelentkezését jkk@sze.hu címen.