Súrlódáscsökkentéssel kevesebb CO2 kibocsátás

(www.autopro.hu „profi és prominens” a magyar gépjárműgyártók és -beszállítók honlapja, 2010. október 28.)

Győrben tartották az első Tribológiai Konferenciát a közelmúltban. A tribológia a súrlódás tudománya. Kopás és kenés témában az ipar, fejlesztés és kutatás területéről közel egy tucat előadó bocsátotta elgondolásait vitára.
A konferencián a belső égésű motorok optimalizálásának témájában hangzottak el kérdések, hogy mely súrlódáscsökkentő intézkedés járul hozzá jelentősen járműveink CO2-kibocsátás csökkenéséhez, és hogy az egyre jobban terhelt motorokban, hogyan lehet tovább csökkenteni a kopást?
A vendéglátó a Széchenyi István Egyetem AUDI HUNGARIA Belső Égésű Motorok Tanszéke volt, az Audi Hungaria Motor Kft. Műszaki Fejlesztésével együttműködésben. Győr a világ egyik legnagyobb motorgyártójának, az Audinak a magyarországi gyártóközpontja. Így a rendezvény nagy jelentőségű volt a régió ipara számára is. Számos cég a konferencia ideje alatt előadásokat tartott és kiállításokat rendezett.
A nyitóelőadás egy belső égésű motor példáján keresztül mutatta be, milyen hatása van a mechanikus súrlódásnak az effektív hatásfokra és ezzel együtt az üzemanyag-fogyasztásra. Az aktuális hengerűrtartalom-csökkentési tendencia a belső égésű motorokat nagyobb mechanikai elvárások elé állítják. Ugyanez a tendencia a motorok magasabb belső súrlódását eredményezi, amelyet következetes ellenintézkedésekkel már a fejlesztés kezdeti szakaszában csökkenteni kell.  A "mechanikus" intézkedések mellett olyan témáknak is figyelmet szenteltek, mint a súrlódáscsökkentő bevonatok, a motorolajok optimalizálása és különböző kölcsönhatások, a kopástól egészen a súrlódásig.
A matematikai modellezés és szimuláció segítségével optimalizált tribológiai rendszerek témakörében dr. Katja Backhaus (Institut für Strukturmechanik und Tribologie, Aachen) és Tian Tian (Massachusetts Institute of Technology) tartott előadást. Volker Korte (MAHLE), dr. Wolfgang Schöffmann (AVL Budapest), Kai Spichalsky (Euro Riken) és dr. Rüdiger Teichmann (AVL Graz) előadásának középpontjában, a működő motorban a mechanikus veszteségek mérésének lehetőségei és határai álltak. Günther Eitzinger (High Tech Coating GmbH - Miba Group Company), Péceli András (MOL-LUB Kft.), Charlotte Besser (AC2T Research GmbH - Excellence Center of Tribology, Austria) és Wolfgang Optatzy (IAVF) a határfelületen végbemenő súrlódási folyamatokkal foglalkoztak.
Az Audi Hungaria Műszaki Fejlesztés vezetője, dr. Wolfgang Demmelbauer a rendezvényt "az Audi súrlódásmérés szakértői központjává válás" felé tett lépésének tekinti. "A konferencia megmutatja tanszékünk szakmai irányát" - hangsúlyozta a tanszékvezető dr. Mathias R. Dreyer. Kiemelte: a CO2-kibocsátás csökkentésének globális problematikájával és az ebből adódó ipari, tudományos, de még társadalmi kihívásokkal is foglalkozó témakör fontosságát és a 2007 végén alapított tanszék jelentőségét, melynek központjában a motormechanika és a tribológia áll. A tanszék folyamatos fejlesztés alatt áll: a megfelelő előadások a belső égésű motorok szakirányú, kétnyelvű (magyar/német) MSC-képzés számára elkészültek, a szükséges vizsgálóállomások és a labor, hogy a kutatás is hangsúlyossá váljon, még építés alatt állnak. A súrlódási és kopási témák - Magyarországon eddig egyedülálló online kopásmérés-módszert építettek ki - a kutatás, fejlesztés és az oktatás súlypontjának számítanak. A konferenciával letették ezen tematika széleskörű szakmai felépítésének az alapkövét.
Az 1. Győri Tribológiai Konferencia már a rendezvény megkezdése előtt közönség-mágnesnek bizonyult. Így több érdeklődő jelentkezett, mint amennyire számítottak. A győri egykori zsinagógában tartott szakmai előadásokat jól sikerült kulturális keretek közé ágyazták be. Az est fénypontjának a győri Egyetem Zeneművészeti Intézetének előadása és az ünnepi menü bizonyult. A számos régiós vendég mellé több nemzetközi szakértő is csatlakozott az USA-ból, Japánból, Kínából és egész Európából.
A következő nemzetközi Győri Tribológiai Konferenciát 2012-re tervezik.