Piacképessé is teszik a megszerzett tudást

Van egy mondás, hogy ne szakot, hanem oktatót válassz magadnak, ha egyetemre mész. A Széchenyi István Egyetem Audi Hungária Járműmérnöki Karán dr. Hanula Barna dékán életfilozófiája, pályafutása és kisugárzása önmagában elég indok lehet arra, hogy a felvételizők ezt a szakirányt jelöljék meg.

Győr, 2017. január 17. - SZEhírek

Ezért is, rendhagyó módon a maratonfutó, autocross versenyző, Forma I szakkommentátor és elismert motortervező szaktekintély, egyetemi docens gondolataival érzékeltetjük, hogy mire is számíthatnak a felvételizők, ha a győri egyetem Audi Hungária Járműmérnöki Karát választják. Hanula Barna több mint húsz évet töltött a járműfejlesztésben, ennek jelentős részét a németországi világelitben. Rálátást kapott arra, mitől is lehet sikeres egy mérnök a nemzetközi porondon. Hazatérése óta, 2011-től oktatója a Széchenyi István Egyetemnek, jelenleg a 2015-ben újonnan alakult Audi Hungária Járműmérnöki Kar dékánja. 

 

 

„Nagyon sok mindent érdemes áthozni a Németországban tapasztalt vállalati, oktatási kultúrából ide az egyetemre. Úgy érzem, hogy a legnagyobb különbség egy magyar, egy német és egy amerikai mérnök közt nem a szakmai tudásában, hanem abban van, hogy hogyan tudja piacképessé tenni ezt a tudást. Hogy a tudásból generált ötletet hogyan tudja eladni, hogyan tud másokkal elfogadtatni egy projekttervet, megszerezni hozzá a pénzt, vagy értékesíteni azt egy vevőnek. A legprofibbak ebben az angolszászok, hiszen az óvodától egészen az egyetemig rengeteg prezentációt tartanak, először persze játékosan, aztán egyre komolyabban. Miközben itthon gyakran az államvizsga az első megmérettetés, ahol nagyobb nyilvánosság előtt beszél egy hallgató. Ezért is az egyik első teendőm nem is a műszaki oktatásba való bekapcsolódás volt itt az egyetemen, hanem a hallgatók úgynevezett soft-skilljeinek a fejlesztése. Audis segítséggel létre is jött egy szervezeti kommunikációs tanszék. Már kötelező tárgyként oktatják a kommunikációs ismereteket, mindazt a képességet, hogy a mérnökjelöltek el is tudják adni a gyakorlati tudást, amit megszereznek” – mondja Hanula Barna, aki még budapesti egyetemi hallgatóként a nyolcvanas években pont ugyanakkor kezdett támogatást és pénzt gyűjteni egy versenyautó építéséhez, amikor a Formula Student mozgalom létrejött Amerikában.

„Így alakult meg a BME autocross szakosztálya, ahol mi valami rettenetes energiával nagyon gyorsan komoly sikereket értünk el. A versenyautót két tankörtársammal együtt terveztem, az autó motorja volt a diplomamunkám, és a védéskor már túl voltam az első versenyen. A következő évben megnyertem a magyar autocross bajnokságot, és a kis Európa bajnokságon, a BBK-kupán is alig maradtam le az első helyről. Jó játék volt, sokat tanultam belőle, és tulajdonképpen az egész szakmai karrieremet ez alapozta meg. Mert ez a két és félszeresére növelt teljesítményű, eredetileg 1600-os  Lada motor híressé vált, láthatóan nagyon kiemelkedett a mezőnyből, és jönni kezdtek hozzám a versenyzők, hogy nekik is építsek egyet. Így jött létre a kis vállalkozásunk a nyolcvanas évek második felében. Rengeteg örömünk volt ebben a cégben, sok fiatal versenyzőt segítettünk győzelmekhez, kis pénzt is kerestünk, több száz motort építettünk, és az ottani feszes ritmus alapozta meg, hogy Németországban később azonnal bekapcsolódhattam a motorfejlesztés epicentrumába. És ez motivál ma is abban, hogy ha lehet, adjuk meg a diákoknak a lehetőség arra, hogy valami igazin dolgozzanak. Ennek a felfogásnak, a kompetencia alapú képzésnek gyakorlata lett, és tovább szélesedik a karunkon” – mondja a dékán, aki szerint ezt Zürichben, Európa egyik legjobb műszaki egyetemén már olyan szinten űzik, hogy a Formula Studentes csapatuk aktív hallgatóinak egy félévnyi kreditet megadnak tanulmányok nélkül, és még ösztöndíjat is biztosítanak hozzá.

Ahhoz persze, hogy a hallgatók is részt tudjanak venni a valós, és modern kutatásokban, különleges laboratóriumi háttérre van szükség. „A mi laborjaink talán a legdrágábbak az egyetemen, már csak azért is, mert egy prémium gyártó igényeinek próbálunk megfelelni. Ha szeretnénk, hogy az Audi nekünk olyan problémákat adjon, amelyek valódiak és aktuálisak, akkor azokhoz legalább olyan felszerelés kell, ami náluk is megvan. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy éppen most szerelnek be nálunk egy olyan motorfékpadot, amiből a legelsőt a Ferrarinak szállították le, a másodikat mi kapjuk. Ez egy egyedülálló tudású, dinamikus motorfékpad, a legkorszerűbb emissziós előírások tesztjeit is le tudja képezni. A motor tényleg nem érzékeli, hogy nem egy autóba van beszerelve és nem közúti forgalomban vezetik. Hajszálpontosan valósítja meg a vezetési szituációk minden rezdülését  laborkörülmények között is, ez a technológia a világ élvonalába tartozik” – mondja büszkén Hanula Barna.

A hallgatói szabadsággal és a szerethető oktatással kapcsolatban pedig azt vallja, hogy merni kell szakítani hagyományokkal. „Azért, mert amikor mi jártunk iskolába és az esetleg fájt, attól még nem biztos, hogy ezt a fájdalmat tovább is kell adni!”  „Lehet, hogy egy egyetemen sokszor elég lenne beküldeni egy okos, rátermett szakembert huszonöt diákkal egy terembe, bezárni az ajtót anélkül, hogy bármit mondanánk nekik, hogy ott mit kell csinálni. De ha két óra múlva kijönnek, biztos, hogy valami fontos történt. Mindenki tanult mindenkitől... Hát, végzünk mi is egy kísérletet a hallgatói szabadsággal, a szabad kreditválasztással kapcsolatban.  A törvényi lehetőségek keretein belül, az egyetemi kollégák ötleteit felhasználva  összeraktunk egy angol nyelvű járműmérnök mesterképzési szakot, ahol nincsenek szakirányok, hanem kosarak vannak. Csak javasoljuk a hallgatóknak, hogy milyen tárgyakat vegyenek fel, de egyébként azt választhatnak, amit akarnak. Mindegyik diáknak jogában áll bármelyik kosárból bármit választani, amíg össze nem jön a kreditszáma”.

A karhoz kötődő Arrabona Racing Team standja a Nyitott Kapuk rendezvényen sok-sok érdeklődőt vonzott.

„Mondhatnánk persze zárszóként, hogy mi mindent fantasztikusan jól csinálunk, de azért legyünk őszinték, és tegyük hozzá azt is, itt van az Audi Hungaria, kiszámítható, kiváló munkahelyekkel. Ezért ha valaki járműmérnök akar lenni itt Győrben, kétségtelenül az a legnagyobb vonzerő, hogy már az egyetem alatt dolgozhat, gyakornok lehet az Audinál, ahol még pénzt is kereshet, és rengeteget tanulhat. Felelős munkát végezhet a gyárban a legkülönbözőbb helyeken.  Az egyetem is következesen fejleszti a kampuszt. Az új kollégium, más új épületek, laboratóriumok beágyazva Magyarország talán legélhetőbb városába, ez így együtt, csomagban nyilván nagyon csábító” – mondja a kar dékánja. „De remélem, hogy azért az is számít, hogy nagyon sokat dolgoztunk a tanításunk, a tantervek modernizálásán is. Ami persze jó a gazdaságnak is. Mert ha nem így lenne, ma nem mondhatnánk azt, hogy az Audi Hungária körülbelül 1600 fős mérnökgárdájának fele itt végzett a Széchenyi István Egyetemen.”

A kar képzései

Az Audi Hungária Járműmérnöki Karon járműmérnöki, környezetmérnöki, logisztikai mérnöki, műszaki menedzser alapképzésekre, járműmérnöki, logisztikai mérnöki és műszaki menedzser mesterképzésre, és logisztikai rendszertervező szakirányú továbbképzésre várják a jelentkezőket