Oktatásról oktatóknak delfti szakértőkkel

A Delfti Műszaki Egyetem (Delft University of Technology, TUD) tanácsadói tartanak kétnapos oktatásmódszertani kurzust a Széchenyi István Egyetem oktatóinak május 22-23-án. Az oktatók képzési rendszere, a „University Teaching Qualification (UTQ)” tízéves múltra tekint vissza a “QS World University Rankings” előkelő 52. helyén szereplő egyetemen. Mindezzel most a SZE oktatói is megismerkedhetnek.

Delft-Győr, 2019. március 22. – SZEhírek, Ny. Cs.

A program május 22-én egy mindenki számára nyitott, általános ismertetővel kezdődik a plenáris ülésen, majd délután egy órától követi az első, május 23-án kilenc órától pedig a második pilot tréning, amely viszont csak meghatározott számú oktató részére lesz elérhető, regisztráció alapján. A jelentkezőktől azt kérik, hogy a szükséges felvezetési, előkészítési idő miatt legkésőbb március 29-ig töltsék ki az űrlapot. A tréning célja az aktív bevonás, a csoportok létszámát ezért legfeljebb tizenöt főben határozták meg. Azok jelentkezését várják, akik rá tudják szánni az időt, és aktív résztvevői lesznek az ötórás, angol nyelven zajló tréningnek. A Moodle rendszerben, külön felületen minden szükséges információ, ismeretanyag elérhető lesz közben. A trénerek a kurzus megkezdése előtt házi feladatot is fognak küldeni a résztvevőknek. Érdekesség, hogy ugyanazzal a „blended learning” jellegű oktatásmódszertannal folyik majd a tréning, mint amit a delfti oktatók is használnak a hallgatói kurzusok során.

Dr. Borsos Attila szervezi a különleges kurzust.

Ízelítőnek néhány a témakörökből: Hogyan lehet a diákokat hiteles és megbízható módon felmérni és értékelni? (5 kritérium, amely segíthet ebben). Hogyan lehet növelni a diákok aktivitását? Hogyan lehet bevonni a hallgatókat, fenntartani a figyelmüket és ösztönözni az aktív tanulást?  Milyen a jó visszajelzés? Blended learning offline és online, vagyis az előadás körbeépítése olyan elemekkel, amik segíthetik a tananyag jobb megértését.

„Az egyetemi oktatók közül többünknek nincs pedagógiai végzettségünk. Különösen igaz ez a mérnökképzésben. Szakmai tudásunk van, szakmailag felkészültek vagyunk. Ugyanakkor a pedagógiai végzettség nem általános, és nem is elvárás az oktatói karban az egyetemeinken. A hollandiai tapasztalataim alapján azt tudom mondani, hogy ha világos keretek között megmondjuk azt, mit is akarunk a hallgatóktól, mi a célunk, mi az elvárásunk, hogyan fogjuk bevonni őket a képzésbe, az mindenkinek az előnyére válik” – mondja Dr. Borsos Attila, a várhatóan nagy érdeklődésre számot tartó kurzus szervezője. Az Építész-, Építő és Közlekedésmérnöki Kar tudományos dékánhelyettese testközelből szerezhetett hasznos tapasztatokat a hollandiai egyetemen, és kérésére érkeznek Győrbe tapasztalt trénerek a jól bevált gyakorlattal.  

„Delftben létezik egy szervezeti egység, ami egyrészt ellátja az egyetemre belépő oktatók képzését, másrészt akik már benn vannak a rendszerben, azokat rendszeresen továbbképzi. Segít abban, hogyan lehet egy előadást korszerűen, a legújabb módszerekkel felépíteni, milyen tartalmi elemek legyenek benne, és hogyan lehet mindebbe hatékonyan bevonni a hallgatókat. Hogyan kell az értékelési szempontrendszert elkészíteni, kiadni, és hogyan célszerű magát az értékelést elvégezni. Tehát egy világos, jól kitalált, egységes rendszerben dolgozhatnak az oktatók” – mondta a Közlekedésépítési és Vízmérnöki Tanszék egyetemi docense, hozzátéve, hogy szerinte a delfti példa itthon is jól hasznosítható lehet a jövőben. Ennek első lépcsőfoka az Erasmus együttműködési megállapodás keretében megvalósuló májusi győri program.