Nem kérnek a politikából az egyetemisták
(Kisalföld, Győr-Moson-Sopron megyei napilap, Cséfalvay Attila, 2009. október 5.)
Győr - A politikamentességet hangsúlyozták a szombati győri Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) közgyűlésén a felsőoktatás érdekképviselői. Csatlakoztak a Magyar Rektori Konferencia ösztöndíjprogramjához is.
Mintegy száz hazai egyetemről, főiskoláról, karról közel kétszáz hallgatói önkormányzati vezető vett részt a győri Széchenyi-egyetem és Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karának közös szervezésében tartott közgyűlésen. Az elnökség és a felügyelőbizottság tájékoztatója után a költségvetés volt napirenden, majd a mentorprogram került szóba. A közgyűlés legfontosabb pontja az az elvi állásfoglalás volt, mely a pártpolitika-mentes hallgatói önkormányzatiságról szólt: ezt néhány éve már Mosonmagyaróváron elfogadták, most ismételten megerősítette véleményét a tagság. Miskolczi Norbert (aki édesapja révén kötődik a Széchenyi-egyetemhez), a HÖOK elnöke portálunknak elmondta: a politika időnként szeretne bekerülni a felsőoktatásba, a hallgatói önkormányzatokba. Ezek a hangok az utóbbi hónapokban felerősödtek, ezért volt szükség az újbóli megerősítésre. Az elvi állásfoglalással szeretnék megakadályozni a politika szerepvállalását.
˝Úgy véljük, a magyar felsőoktatás mindenkori kérdéseire, gondjaira nem politikai, hanem szakmai alapon kell válaszokat, megoldásokat keresni˝ – olvasható a dokumentumban.
A HÖOK szombati döntésével csatlakozott a Magyar Rektori Konferencia ösztöndíjprogramjához is. A jelenlegi ösztöndíjrendszerhez képest a hallgatóknak nyújtandó többlettámogatás célja olyan tehetséges, jó tanulmányi eredménnyel rendelkező hallgatók támogatása, akik családi vagy saját anyagi forrásaikból nem tudják teljes mértékben fedezni tanulmányaik költségét. Az elbírálás pályázati úton történik, a hallgatói önkormányzatok bevonásával. Az oktatási minisztérium által négy éve létrehozott, s a Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetsége által megvalósított mentorprogram is hasonló célt szolgál: elsősorban a felsőoktatási rendszerben tapasztalható esélyegyenlőtlenségek csökkentését.