Nem kell szégyellni a gazdasághoz fűződő jó kapcsolatokat
Profi és prominens - Új járműipari honlap az internetes világban
A Széchenyi István Egyetemet is kiemelten kezeli a www.autopro.hu honlap, amely a magyar gépjárműgyártók és beszállítók honlapja. Koloszár Tamás szerkesztő az együttműködés keretében ösztönzi, hogy a győri egyetem oktatói, kutatói, doktoranduszai és hallgatói minél nagyobb számban legyenek aktív közreműködői az internetes honlapnak. Bármilyen járműgyártással és fejlesztéssel kapcsolatos cikket örömmel felteszünk – mondta el a Kisalföld, Győr-Moson-Sopron megyei napilapjának vezető újságírója, az új honlap szerkesztője.
A honlap indulásakor jelent meg a dr. Szekeres Tamás rektorral készített interjú.
Nem kell szégyellni a gazdasághoz fűződő jó kapcsolatokat
(www.autopro.hu, a magyar gépjárműgyártók és beszállítók honlapja, 2009. november 27.) Koloszár Tamás
- A közelmúltban úgy fogalmazott, nem kell szégyellni a gazdasághoz fűződő jó kapcsolatokat. Mit értett ezalatt? - kérdeztük dr. Szekeres Tamást, a győri Széchenyi István Egyetem rektorát.
- Arra akartam felhívni a figyelmet, hogy büszkeséggel tölthet el bennünk az, hogy a győri Széchenyi István Egyetem jó kapcsolatokat ápol a gazdasági élet szereplőivel. A gazdasággal ugyanis ma már csak a teljesítmény elv alapján lehet együttműködni. Míg korábban a támogatások sokszor formálisak voltak, ma már, különösen az észak-dunántúlon világszínvonalú cégekkel szemben kell helyt állnunk, teljesítményt produkálni. Ez tőlünk egyre nagyobb erőfeszítést igényel. De azt is jelenti, hogy lassan felnövünk ahhoz a műszaki kultúrához, amely a világ élvonalát jelenti.
- Van precedens arra, hogy lenézik az egyetemi világban azt, akinek jó kapcsolatai vannak a gazdasághoz?
- Vitát váltott ki egyetemünkön a stratégia elfogadásakor, hogy ha mi az alkalmazott tudományok egyetemeként kívánjuk megjelentetni magunkat, nem jelent-e hátrányt az egyetemek hagyományosan az alaptudományokra orientálódó tevékenységével szemben? Végül abban állapodtunk meg, hogy a teljesítőképesség feltétele az, hogy az erős alaptudományi háttérre támaszkodhassunk az alkalmazott tudományokban, anélkül ugyanis nincs igényes alkalmazás. El kell jutnunk az azonban alkalmazásig, s bizonyítani kell a gazdaságnak, hogy az egyetem képes a legmagasabb szintre, s ezt hallgatóinak is át tudja adni.
- A győri egyetem, mint a hazai járműgyártás kutatásának egyik fellegvára stratégiát készített 2013-ig. Mi ennek a lényege?
- Van intézményfejlesztési tervünk, amelynek tematikáját központilag határozta meg a minisztérium. Mi szerettük volna markánsabban megfogalmazni a céljainkat, irányainkat, feladatainkat, amelyeket a győri egyetemnek követni kell. A stratégia lényege: igyekszünk megerősíteni mindazt, ami eddig pozitív volt tevékenységünkben, így a gazdasághoz és a társadalomhoz fűződő szoros kapcsolatot. Másrészt pedig választ kerestünk arra, hogy lehet a gazdaság szereplőinek nyújtott szolgáltatások mellett távolabb látni. Ezzel az egyetemi kutatásokat magasabb dimenzióba emeljük. Ha úgy tetszik, a gazdaságnál előbbre járni, hogy így is segíthessük munkájukat.
- A járműgyártásban érdekelt cégek még nagyon is érzik a válság hatásait. Az egyetem is? Kevesebb kutatás-fejlesztési megbízást kapnak?
- Nem. Az igazán előre látó cégek a válság idején készülnek fel a jövőre. Erre egy példa: az Audi Győrben a várossal és az egyetemmel közösen egy kutató központot épít az egyetemen területén, amelynek célja, hogy támogatást nyújtson azokhoz a fejlesztésekhez, amelyek a jövő autóit fogják jellemezni. De említhetném a Rábát is, amelynek elnök-vezérigazgatója, Pintér István jelezte, fejlesztőközpontot hoznak létre, hogy a piac igényeinek folyamatosan és magas színvonalon tudjanak megfelelni.
- Ezek szerint a válság elleni legjobb ellenszer az innováció, a fejlesztés?
- Meggyőződésem, hogy az a gyógyszer, ami biztosan hat a gazdasági válság idején, az nem más, mint felkészülés a válság utáni időkre.
- Túlzás nélkül is gigaberuházásnak nevezhetjük azt a hétmilliárd forintos beruházást, amely a győri egyetemen zajlik.
- Túlzással nevezhetjük így. De emellett az egyetemen más beruházások is zajlanak, ezek együttesen fogják biztosítani stratégiai céljaink megvalósítását. A látványos építkezések csak a keretet jelentik. A célokat, feladatokat magunknak kell megtalálni és megoldani.
- Mondhatjuk azt, hogy a győri Széchenyi István Egyetem mára a hazai járműgyártás egyik kutatási fellegvárává vált?
- Remélem, hogy sokan így gondolják. Azt tapasztalom én is, szívesen fogadnak bennünket mindenhol, s arról számolnak be, hogy intenzív együttműködést alakítottak ki velünk. Ez talán annak igazolása, amit a kérdésében felvetett.
- Egy olyan konferencián beszélgetünk, amely mottója: Egy új világ kezdetén. Milyen lesz ez az új világ?
- Ebben az új világban a változás lesz a meghatározó. Soha nem lehet egy pillanatra sem megállni, mert a versenyt elveszíti az, aki egy kényelmes évet megenged magának. Ez a járműiparra különösen igaz. Mindenki szeretne az új világ nyertese lenni, ez azonban csak permanens fejlesztéssel lehetséges.