Napfényes győzelem

(Heti Válasz hetilap, 2010. évi 51-52. szám, december 22.)
Laky Zoltán


Egyedül a Széchenyi István Egyetem csapata tudott olyan napelemes autót építeni a Shell zöldautó-versenyére, amely több energiát termelt, mint amennyit elfogyasztott. A szakadó hóban is működőképes SZEvolution Cart a WWF a környezetvédelem nagykövetének választotta.
Aligha lehet rosszabb időjárást elképzelni egy napelemes autó bemutatására, mint ami ottjártunkkor fogadott bennünket a Széchenyi István Egyetem győri kampuszán. A nagy, fehér hópelyhek lassan ellepték a SZEvolution Car tetejére szerelt szolárpanelt a vastag felhőrétegen átszüremkedő bágyadt téli fényben – néhány perc elteltével mégis gond nélkül beindult az autó.”Ilyen időben még egyszer sem próbáltuk ki” – ismeri el Szauter Ferenc, az egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének munkatársa, a SZEnergy Team csapatmenedzsere. Ez volt az a csapat, amely májusban a városi autók mezőnyében megnyerte a napelemes kategóriát a Shell Eco-marathon nevű versenyén, ahol alternatív hajtású autók mérik össze – nem az erejüket, hanem az energiatakarékosságukat.
A futamot a németországi EuroSpeedway Lausitz versenypályáján rendezték, és ott sem olyan időjárás uralkodott, ami a napelemes autók malmára hajtotta volna a vizet. „Szerintem sámánok vannak belaminálva a napelemek alá, mert amikor kitoljuk az autót valahová, öt percen belül elkezd esni valamilyen csapadék.” – véli Szauter. A futamot májusban, felhős időben, késő délután rendezték, és ez is közrejátszhatott abban, hogy a 14 napelemes gép közül 13 nem tudta teljesíteni a versenykiírás alapfeltételét: a pozitív energiamérleget. Az egyetlen kivétel a SZEvolution volt, amely 5%-kal több energiát gyűjtött, mint amennyit elhasznált az 53 perces verseny 23 kilométere során. Ez alatt hét kört tett meg, és hétszer állt meg a versenybírák előtt, amire a városi forgalom modellezéséhez volt szükség. Merthogy a városi autók mezőnyében a használhatóság is szempont: az autókat kétkörös fékrendszerrel, ötpontos biztonsági övvel, világító- és jelzőberendezéssel kell ellátni. A két, egyenként 1000 wattos villanymotorral hajtott, litiumion-akkumulátorokkal felszerelt, és a karbonkompozit kasztninak hála mindössze 138 kilogrammos autó végsebessége 50 km/h.
Az utcákon persze még nem látunk napelemes autókat, de a SZEnergy Team reményei szerint erre sem kell már sokat várni. Egy gyártó például nem rég szétcsúsztatható napelemet szerelt egy prototípus tetejére: amíg a sofőr dolgozik, az autó parkolás közben felöltődik, így a hazaúthoz már nem kell fosszilis energia. Az Eco-marathon 213 indulója között még így is a fosszilis hajtásúak voltak többségben. Köztük indult két további magyar csapat is: az Óbudai Egyetem Banki 04 nevű autója és a Kecskeméti Főiskola GAMF Karának Megametere, amely az új magyar rekordot döntve 1588 km-t képes megtenni egyetlen liter benzinnel.