Motorfejlesztésben kapcsolna össze egyetemeket a SZEngine
Máig nincs arra példa Győrön kívül a nagyvilágban a Formula Student versenysorozatban, hogy egy egyetemnek önálló hallgatói motorfejlesztő csapata is lenne. A Széchenyi István Egyetem SZEngine teamje az egyetlen, ahol nulláról kezdve a diákok új, saját motort építettek, és azóta éppen a hatodik generációját fejlesztik az erőforrásnak. A menedzsment vezetőjével, Györkös Szabolccsal beszélgetünk.
Győr, 2018. április 5. – SZEhírek
A SZEngine csapat az idei évben már a hatodik generációs motort fejleszti ki.
A SZEngine csapat azt a célt tűzte ki maga elé tíz évvel ezelőtt, a megalakulásakor, hogy a Formula Student sorozatban szereplő csapatoknak tervez, gyárt és fejleszt versenymotorokat. Nem üzleti szempontok vezérelték ezt az elképzelést, inkább a kapcsolatépítés, a közös munka, a közös fejlesztés lehetősége külföldi egyetemekkel. Ez a fajta kooperáció a nagyvilágban még mindig várat magára, de nem mondtak le róla máig sem. (Félezer csapat versenyez belsőégésű motorral a szériában az összes földrészt beleértve.) A campuson belül ugyanakkor kiváló együttműködés alakult ki a testvér egyetemi csapattal, az Arrabona Racing Teammel. Az ART versenyautóját immáron a harmadik évadban SZEngine motor hajtja, az ART_05 az EVO 6-os erőforrással versenyez az idei szezonban.
„Azért a különbség a számokban, mert egyrészt nem ugyanabban az évben születtek a Széchenyis hallgatói csapatok, másrészt az első motorunkat a nulláról építve több éven át fejlesztettük. Az első két motorunk csak fékpadon járt, a harmadik került először tesztautóba, és a negyedik vett részt először a versenysorozatban. Ez volt az EVO 4-es az Arrabona Racing Team ART_03-as versenyautójában, 2016-ban” - mondja Györkös Szabolcs, a SZEngine menedzsment vezetője, hozzátéve, hogy már az első évben szép sikert értek el a motorral is. Ötödikek voltak az üzemanyaghatékonysági versenyszámban. Tavaly ugyanabban a kategóriában a németországi versenyen másodikak lettek, és idén persze már az aranyérem a cél.
Az Arrabona Racing Teamet és a SZEngine-t a közös cél eggyé kovácsolta a Széchenyi István Egyetemen. „Sikerült a fejlesztéseket összeegyeztetnünk. A motort az ART autójára tervezzük, az autót pedig a mi motorunkra alapozva állítják össze. A motorokkal és az autókkal együtt a kölcsönös partneri kapcsolat is szépen fejlődött, ezt jelzi, hogy a versenyeken egy csapatként indulunk” – mondja Györkös Szabolcs. A menedzsment vezetőjét ugyanaz vonzotta a SZEngine teambe, mint másokat is. A karrierépítés lehetősége. Ezzel együtt emberileg és szakmailag is fejlődhetnek a hallgatók a csapat tagjaként. Szabolcs abban bízik, hogy a SZEngine-tagság a gyakorlati hely kiválasztásánál is jó ajánlólevél lesz. Ő az Audi logisztikai részlegében szeretné a gyakorlati idejét tölteni. Kézenfekvő megoldás, hiszen logisztikai mérnöknek készül, hatodik félévét tölti a Járműmérnöki Karon.
Györkös Szabolcs a SZEngine menedzsment vezetője.
A SZEngine csapatában jelenleg harmincöt hallgató dolgozik együtt, a legtöbben természetesen a konstrukciós részlegen, közülük is a járműmérnökök vannak a legtöbben a gépészeken, villamos mérnökökön, mérnök informatikusokon kívül. A menedzsment részleg logisztikai mérnökökből, vezetés szervezőkből és emberi erőforrás tanácsadókból áll. Van fotósuk is, aki „civilben” közlekedésmérnöknek készül. A csapatot hárman vezetik, ketten közülük konstrukciós vezetők, Kovács Kristóf és Gyuris Attila. Szabolcs a menedzsmentet viszi. Ez azt jelenti, hogy tartják a kapcsolatot például a szponzorokkal, partnerekkel, szervezik a rendezvényeket, kezelik a csapat pénzügyeit és viszik a marketinget. Ilyen szempontból úgy működnek, mint egy valódi kis cég. Legutóbb például az új motor, az EVO 6 design freeze tájékoztatóját szervezték meg néhány héttel ezelőtt.
A SZEngine tevékenységét oktatók is segítik. Györkös Szabolcs elsőként a kar dékánját, Dr. Hanula Barnát említi, a motorfejlesztés és versenyzés legendáját, aki szívügyének tekinti az ART és a SZEngine mentorálását. A kar tanszékeitől is sok segítséget kapnak, és az oktatók között vannak volt SZEnginesek is, akikhez mindig fordulhatnak kérdéseikkel.
Az EVO 6 fejlesztésében nagy szerepet kap a SZEngine saját motorpadja. Büszkék rá, hogy a pad szoftverét, amivel a motorokat mérni tudják, a csapat önállóan fejlesztette ki. Ez az eredmény is igazolja, hogy a SZEngine-tagság nagyon jó ajánlólevél lett a munkaerőpiacon. Az Audinál például már külön részleget alkothatnának a volt SZEnginesek, de a fejlesztési területeken más piacvezető vállalatoknál is magabiztosan kopogtathatnak a SZEngines hallgatók.
Az EVO 6 paraméterei: egyhengeres motor, üzemanyaga a 85% etanoltartalmú E85. Lökettérfogata 536 cm3, SOHC szelepvezérlésű, nyomatéka 55 Nm, teljesítmény 60 Le.