Millió forintos zöldfutam Győrben!
(forrás: Szeghalmi Balázs, www.kisalfold.hu, 2009.02.17.)
Győr – A kezdet kezdetén akadt olyan győri egyetemista, aki krumplival "turbózott" oldattal hajtotta meg járgányát, s volt, aki "Pápamobilra" keresztelte gépét. A Széchenyi-futam a hősidőkhöz képest idén már harminc indulóval, s milliós összdíjazással várja a környezetpárti érdeklődőket.
Napjainkban a környezetterhelés csökkentése érdekében olyan közlekedési eszközök tervezésére és építésére van szükség, amelyek kizárólag alternatív, környezetbarát meghajtással üzemelnek – jól ismert lózung, semmi újdonság nincs benne.
Ráadásul hiába értenek egyet sokan elméletben ezzel a gondolattal, a gyakorlatban kevesen lépnek, pontosabban tudnak lépni a tettek mezejére.
Egy biztos: ez a felismerés hívta életre a Széchenyi-futamot, az alternatív hajtású járművek nemzetközi versenyét, amely az Alternatív Hajtású Járműsport Szövetség, az Inno-Mobil Sportegyesület és a Széchenyi István Egyetem közreműködésével jött létre anno három éve.
A hősidőkben kis költségvetésből álmodtak ötletesebbnél ötletesebb gépet a fiatal szakik. Fotó: www.szechenyifutam.hu.
Összesen harminc csapat nevezettIdén 2009 áprilisában – a tervezett időpont: április 23-25., csütörtöktől-szombatig – rendezik meg a IV. Széchenyi-futamot, amelyre február 1.-ig lehetett jelentkezni, s a határon túlról is várnak indulókat.
"Soha ennyi induló még nem adta le nevezési lapját, mint idén: összesen 30 csapatot láthatnak majd a győriek tavasszal" – mondta el a kisalfold.hu-nak Petis László, a verseny egyik szervezője.
A rendezvény tehetséges ifjú tervezők jövőbe mutató találmányaira épül, és egyre több impozáns megoldást termel ki a kor legégetőbb problémáira.
Nem babra megy a játék. A legjobb ötletek, elgondolások innovációs díjban részesülnek, amely nagy segítséget jelenthet a további sikeres fejlesztési munkálatokhoz. Az esemény egyre nagyobb presztízsét jól mutatja, hogy 2008-ban a verseny összdíjazása már meghaladta a 1,2 millió forintot.
"Természetesen szeretnénk, hogyha idén is valamivel több pénzt oszthatnánk szét az induló csapat között, mint a korábbi években. Eredetileg két millió forintos díjazást terveztünk, de lehet, hogy a gazdasági válság miatt kicsit alább kell adnunk" – közölte Petis László.
A legjobb, legmókásabb, legeredetibb pillanatok a Széchenyi-futamokon (2006-2008) - Fotók: www.szechenyifutam.hu
Sok induló, még több néző
A szervezők alapgondolata az volt, hogy a verseny megrendezésével olyan fórumot teremtsenek, ahol a fiatal kutatók, fejlesztők megmutathatják, milyen elképzeléseik, ötleteik vannak a közlekedés forradalmasítására, illetve mit hasznosítanak a főiskolákon, egyetemeken elsajátított tananyagokból.
További cél az is, hogy a fórum szakmai nyilvánosságot teremtsen a versenyzők számára, ezzel is garantálva a pályaművek nívós technológiai tartalmát és mindennapos használhatóságát.
Emellett a rendezvény szellemiségéhez hozzátartozik, hogy köszönhetően a nagyszámú résztvevőnek és az érdeklődők sokaságának, népszerűsítse a kutatói pályát, a környezettudatos gondolkodásmódot, és lendületet adjon mind a szakterület, mind a tehetséggondozás-támogatás fejlődéséhez.
Lesz Elektro Go-kart verseny is
Mindezek mellett, az idei évben betétfutamként, Magyarországon először mutatkozik be az Elektro Go-kart verseny is, mint az alternatív hajtású járművek versenyének professzionális, nemzetközi szintig fejleszthető formája.
A bajnokságon a hagyományosan alkalmazott benzinmeghajtású go-kartok helyett akkumulátorral felszerelt versenygépek mérkőznek meg egymással.
A rendezvény célja egy olyan környezettudatos versenyzési forma kialakítása, amely az országban egyedülálló módon példát mutat a versenyzőknek, csapatoknak és a közönségnek a jövő autóversenyzésére.
Ez már történelem
2006. április 26-án hét csapat állt rajthoz az első Széchenyi Futamon. Az összdíjazás 570.000 Ft volt, amelyet változatos különdíjak egészítettek ki.
A 2007-es futam mind a rajthoz állók számában, mind összdíjazásában megduplázta az előző évit. Az értékelést öt fős szakmai zsűri végezte, amely végül 900.000 Ft-ot és számos különdíjat oszthatott ki a legeredményesebb csapatok között.