Magyar diákcsapatok az ökomaratonon
(Index, 2008. 05. 14. 20:30)
Kedden bemutatkozott az a két egyetemi csapat, amelyek Magyarországról elsőként indulnak a Shell Eco-marathonon, a diákok által tervezett és kivitelezett energiatakarékos járművek európai versemyén. A versenyben az győz, akinek járműve a legmesszebbre jut mindössze egy liternyi üzemanyaggal.
A május 22. és 24. között a dél-franciaországi Nogaróban megrendezendő 2008-as eseményre a győri Széchenyi István Egyetem, valamint a Budapesti Műszaki Főiskola mérnökhallgatói neveztek. Ők képviselik Magyarországot először a verseny 24 éves történetében, ahol idén 25 ország mintegy 200 egyetemista és középiskolás csapata méri össze erejét - illetve járműve üzemanyag-hatékonyságát.
A győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata, a Szenergy Team a verseny Urban Concept (városi koncepció) kategóriájában indul napelemes hajtású járművével. A minél kisebb teljesítményfelvétel érdekében az autóiparban használt izzókat LED-ek helyettesítik, a kormánymű pedig olyan egyedi konstrukció, amely a lehető legkisebb súly mellett biztonságos és mégis egyszerű irányíthatóságot tesz lehetővé. Ezt a megoldást a csapat külön is nevezte a 2008-as Shell Eco-marathon Műszaki Innovációs Díjára.
A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata a Prototípusok kategóriában indul. A költségtakarékosság eredeti ötletekre sarkallta a konstruktőröket: az autó biciklikerekeken gurul és a fékek is egy kerékpárból származnak, a mozgásról pedig egy fűkaszából kölcsönvett, átalakított, benzin hajtotta motor gondoskodik. A háromkerekű elrendezés kicsit különös, de nagyban javítja a súly-teljesítmény arányt.
Különböző koncepciók"A járművünknek jelentős szerepe van a programban résztvevő diákok tanulmányi fejlődésében" - mondta el dr. Varga Zoltán a Széchenyi István Egyetem docense, a Szenergy csapat vezető tanára. "Az autó karosszériája és kormányműve már sikerrel szerepelt magyarországi tudományos versenyeken, tervezőik pedig idén bejutottak az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára."