Magyar csodaautók Dél-Franciaországban

(Népszava Online - Mozaik2008.05.14. 18:25:05)

Két magyar egyetemista csapat is indul az energiatakarékos tanulmányautók és prototípusok európai versenyén, amelyen nem a leggyorsabb kocsi nyer, hanem amelyik a leghosszabb utat teszi meg egységnyi üzemanyaggal. A dél-franciaországi Nogaróban május 22-én kezdődő kétnapos európai eco-maratonon egy liter 95-ös benzinnel vagy ennek megfelelő teljesítményt biztosító alternatív energiaforrással hajtott járművel kell minél nagyobb távot megtenni a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátással.

A középiskolás vagy egyetemista csapatok saját tervezésű és kivitelezésű közlekedési eszközei két kategóriában versenyeznek. A prototípusok versenyén áramvonalas, futurisztikus modellek indulnak, amelyek tervezésénél az egyetlen szempont, hogy a légellenállás csökkenésével maximalizálják a teljesítményt. A benzines prototípusok közül tavaly 3039 kilométeres teljesítménnyel a nantes-i St. Joseph La Joliverie középiskola kocsija nyert.

Idén magyarok is indulnak ebben a kategóriában. A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész- és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar hallgatói egy motoros kaszából kioperált benzinmotor köré építettek egy alig harminc kilogrammos felépítményt, amely biciklikerekeken gurul.

A városi tanulmányautó (urban concept) kategóriában induló járműveknek szigorú követelményeknek kell megfelelniük. A kocsit fel kell szerelni például lökhárítóval, biztonsági övvel, csomagtartóval, visszapillantó tükörrel és minden egyébbel, ami egy átlagos autóban megtalálható. Tavaly holland modell nyert, a hágai műszaki főiskola hallgatóinak hidrogéncellás kocsija, amely 557 kilométert tett meg. Idén ebben a kategóriában is indul magyar csapat. A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy elnevezésű csapatának napelemes járműve napos időben több 40 kilométeres óránkénti sebességre képes. A tervezők tudomása szerint ez az első magyar autó, amely hozzáadott energia nélkül is megy.

A versenyen 25 országból 200 csapat indul. Az egyenként tízfős magyar csapatok a középmezőnybe várják a modelljüket. A cél a tapasztalatszerzés, hogy jövőre már tökéletesített járművel jelentkezhessenek. Az idei a 24. Európai Shell Eco-maraton. Ez az első, amelyen magyarok is részt vesznek, de nem azért, mert korábban a magyar indulókat kirostálták volna az igen szigorú előzetes tervbírálaton, hanem mert egyszerűen nem akadt magyar jelentkező - mondta az MTI-nek Pup Dániel, a SZEnergy vezetője a versenyt beharangozó budapesti sajtótájékoztatón szerdán.

A Shell energetikai óriáscég versenye különben egy 1939-ben teremtett hagyományra épül; az amerikai Illinois állambeli Shell-kuatatólaboratórium tudósai üzemanyag-takarékossági versenyt rendeztek, hogy kiderüljön, melyikük autója képes megtenni a legnagyobb távot 1 gallon (4,54 liter) benzinnel.

A házi versenyből 1985-re nyílt, nemzetközi megmérettetés lett. A cél, hogy a fiatal generáció, a jövő autótervezői megbarátkozzanak a fenntartható, környezetbarát mobilitás gondolatkörével. Ezt jelzi a szén-dioxidban számolt károsanyag-kibocsátás alapján kiosztott Klímabarát Díj (Climate Friendly Award) is, amelyet a tavalyi eco-maratonon a dán Műszaki Egyetem csapata vitte el egy járművel, amely kilométerenként 9 gramm szén-dioxidot termel. Összehasonlításképpen: az Európai Unióban jelenleg hatályos szabályozás szerint a emissziós szint felső határa kilométerenként 165 gramm szén-dioxid.
MTI