Lendületben az MTA, az Audi és az egyetem Feszty Dániellel

Lendület kutatócsoport jött létre az MTA, az Audi és a Széchenyi István Egyetem összefogásával  campusunkon. Tagja négy Győrben végzett fiatal mérnök, vezetőjük pedig a Kanadából hazatért elismert kutató, Dr. Feszty Dániel. Munkájuk eredményeként az autótervezés korai szakaszában tudják majd új szimulációs módszerekkel megjósolni a friss modellek akusztikai tulajdonságait.

Győr, 2018. február 26. - SZEhírek

Hazajött Kanadából, és az ember hajlamos azt gondolni, hogy áldozatot vállalt ezzel, pedig dehogy. Dr. Feszty Dániel azt mondja, hogy a tengerentúlon, ahonnan érkezett, legtöbben csak álmodnak arról, ami itt Győrben megvalósult. Mi talán természetesnek vesszük, hogy a világ egyik vezető járműipari cége saját kart és tanszékeket alapít a helyi egyetemen. Kézenfekvőnek gondoljuk, hogy a campus oktatóival, kutatóival szorosan, proaktívan együttműködik az ipar húzóágazata. Pedig higgyük el, hogy ez kint koránt sem mindennapos. Olyannyira nem, hogy a győri példát sokan szeretnék követni tekintélyes egyetemeken.

 

Dr. Feszty Dániel hosszútávú ajánlatot kapott az Auditól és a Széchenyi Egyetemtől

Gondolkodásmódot hozott haza magával a tengerentúlról

A lendületes történet úgy kezdődött, hogy Kanadában, az ottawai Carleton Egyetemen állást kapott egy felvidéki magyar repülőgépmérnök, kutató. Kint az a szokás, hogy az egyetem minden hatodik év után felmentést ad az oktatói és az adminisztrációs munka alól, és tizenkét hónapon át teljes egészében a kutatásra, a gyakorlatra koncentrálhatnak az egyetemi oktatók. Dr. Feszty Dániel az Audi Hungáriánál tölthette a 2015-2016-os sabbatical évét, és nemcsak a vállalattal, hanem az egyetemmel, az Audi Hungaria Járműmérnöki Karral is szoros kapcsolatba kerülhetett. A Győrben töltött gyakorlati időszak olyan jól sikerült, hogy Feszty Dániel hosszútávú ajánlatot kapott az Auditól és a Széchenyi István Egyetemtől egyaránt. Az Audinál a Járműfejlesztés egyik vezető pozícióját kínálták fel, a Széchenyi Egyetemen pedig az Audi Hungária Járműmérnöki Karon belül a Járműfejlesztési Tanszék vezetőjének nevezték ki tavaly ősszel.  A megbízásokkal párhuzamosan a Magyar Tudományos Akadémia Célzott Lendület pályázatának egyik nyertese is lett. Az MTA Lendület programjának célja a külföldön dolgozó tehetséges, fiatal magyar kutatók hazahívása. Feszty Dániel a program keretében járműakusztikai kutatócsoportot hozhatott létre a Széchenyi István Egyetemen. A kutatás teljes összege öt évre 319 millió Ft, amelynek 63%-át az Audi Hungaria, 37%-át az MTA biztosítja.

„Nagyon szeretem az életrajzi műveket. Azt gondolom, ha egyvalakinek sikerül nagyot alkotnia egy területen, akkor az másoknak is sikerülhet. Széchenyi István életrajzát még ifjúkoromban olvastam, s hatalmas inspirációt jelentett. A legnagyobb magyar rengeteg vívmányt, újítást hozott haza Nyugatról Magyarországra. Nagyon tetszett az a fajta szemlélet, amit az ő képviselt, azaz hogy el kell menni világot látni, alaposan körülnézni, eltanulni, ami kint jobban működik, és azt hazahozni. A technológiai újítások már itthon is megvannak, ennek „hazahozatalára” ma már nincs szükség.  Amiben viszont a mai napig hiányt szenvedünk az élet sok területén, az a nyugatias gondolkodásmód. Én elsősorban ezt szándékozom magammal hozni Ottawából. Számomra külön öröm, hogy egy olyan egyetemen dolgozhatok, amit Széchenyi Istvánról neveztek el, ráadásul annak a Tudományos Akadémiának a programjában, amelyet Széchenyi alapított. Ennél közelebb nem kerülhet az ember a példaképénél, akiről valamikor tizenévesen olvasott és inspirálta őt” – mondja Dr. Feszty Dániel, és az általa említett gondolkodásmódhoz is ad néhány széljegyzetet a beszélgetésben.

„Fantasztikus négyes” a Lendület kutatócsoportban

Ilyen például, hogy Kanadában a kutatók saját, profi szakmai honlapot hoznak létre. Fontos fórumnak tekintik ezt arra, hogy tudományosan is megismertessék és elfogadtassák magukat. A hallgatók, kollégák ugyanúgy rákereshetnek, mint a bírálók egy tudományos folyóiratba benyújtott publikációval kapcsolatban. Itt a kutató önmaga tudja közreadni azt, amit fontosnak tart a munkásságáról, olyan részleteket is, amelyeket esetleg nem dob ki a Google kereső. Íme, példának Feszty Dánielé: www.feszty.com

Az is egy gondolkodásmódbeli különbség, ahogy a PhD-hallgatókra tekint a kinti társadalom, és ahogy a doktoranduszok viszonyulnak a felsőoktatáshoz. Kanadában a PhD-hallgatók szerény, de méltó juttatást kapnak, amelyből tisztességesen meg lehet élni úgy, hogy közben csak a kutatásukra kell koncentrálniuk. Tudnak perspektívában is gondolkodni, hiszen a doktori iskolában töltött évek után a felsőoktatásban oktatóként-kutatóként jóval nagyobb jövedelemre számíthatnak, mintha mérnökként helyezkednének el az iparban. „Ez itthon egyelőre sajnos fordítva van, ezért is volt kellemes meglepetés számomra, hogy milyen sokan jelentkeztek a kutatócsoportba meghirdetett négy PhD-hallgatói helyre. Azt ígérhettem a jelentkezőknek, hogy a nyugati szisztéma szerint végezhetik el nálam a doktori iskolát, nem kell a tengerentúlra utazniuk ahhoz, hogy – legalábbis a szakmai színvonal szempontjából - kanadai szintű tudományos fokozatuk legyen” – mondja Feszty Dániel.

A Lendület kutatócsoport PhD hallgatója lesz Kun János, aki középiskolásként elnyert ösztöndíjának köszönhetően a New York University Abu Dhabi campusán végezhette el az alapképzést, a mesterképzést pedig már itt a Széchenyi Egyetemen. És bár lett volna módja külföldre menni, mégis a hazai pályát választotta. Treszkai Marcell az alap és a mesterképzést is a Széchenyi Egyetemen végezte, és Kanadában, éppen az ottawai Carleton Egyetemen tölthetett el négy hónapot Campus Mundi ösztöndíjasként. Sipos Dávid is Győrben végzett, egy évig gyakornok volt az Audiban, a Járműfejlesztésen, diplomamunkája szakmailag is jelentős értéket képviselt az Audi Hungariának. Schweighardt  Attila is Széchenyis, egy sokoldalú, kíváncsi kutató, aki jelenleg az Arrabona Racing Team főtervezőjeként tevékenykedik. Ők alkotják tehát a „fantasztikus négyest” Feszty Dániel vezetésével. A csoport munkájához biztos hátteret ad a Járműfejlesztési Tanszék, amelynek munkatársai tevékenységükkel ugyancsak kiegészítik a Lendület kutatócsoport munkáját.

 

Schweighardt Attila, Treszkai Marcell, Kun János és Sipos Dávid PhD hallgatóként vesznek részt a Lendület kutatócsoport munkájában.

Nem maradunk le Győrben a kanadai körülményektől

„Ha az egyetemi infrastruktúrát, a műszerezettség színvonalát, a kutatóeszközöket, a kar mögött álló nagy presztízsű óriásvállalatot, vagy akár a kutatásra rendelkezésre álló összeget nézem, azt mondhatom, hogy nem maradunk el a kanadai körülményektől, sőt, bizonyos területeken meg is haladjuk azokat. Sokan beszélnek kritikusan a magyar felsőoktatásról, de a tény az, hogy már itthon is vannak olyan elemek, amelyek előbbre járnak a nyugati egyetemek lehetőségeinél” – vallja Feszty Dániel.

A Magyar Tudományos Akadémia és az Audi Hungária közösen, öt évre biztosítja a forrásokat a Lendület kutatócsoport működéséhez. A cél az volt, hogy olyan kutatást végezzenek, ami az ipart támogatja. Ezért már a definíció megfogalmazásában is részt vett az Audi. A kutatás célja, hogy a virtuális térben, számítógépes szimulációs módszerekkel jósolják meg az új járművek akusztikai, zaj- és rezgés tulajdonságait már a tervezés korai szakaszában anélkül, hogy ehhez költséges prototípusokat kellene építeni.  Magyarán előre vetíthetik, hogy a különféle kialakítási módok és anyagfelhasználások mellett milyen zajos lesz az autó utastere. Pontosan hol, milyen rezgések keletkeznek, és azokból mennyit nyelnek el az utastér különböző elemei. A szimulációk fejlesztését gondosan megtervezett kísérletek egészítik ki, mégpedig azért, hogy az újonnan fejlesztett módszereket hitelesíteni, validálni is lehessen.  Az utastér zajossága az autó egyik olyan tulajdonsága, amit a laikus vásárló is észrevesz. Nem biztos, hogy csak ez alapján dönt, de összeköti a márka presztízsével. Ha nem tud kellően csendes, komfortos utasteret biztosítani egy autógyártó, akkor csökkenhet a versenyképessége. Az akusztikai modellezéseket már 10-15 éve kezdték bevezetni az autóiparban, de a mai napig nem tudnak teljes és pontos képet előre vetíteni minden egyes összetevőt tekintve. Ebben hozhat nagy előrelépést a Lendület kutatócsoport.

Feszty Dániel nagyon lelkesen beszél új munkatársairól, a kutatócsoportjáról, és szép jövőt jósol a fiataloknak. Saját helyzetét is mesébe illőnek ítéli. „Ottawában mit nem adtam volna azért, hogy ilyen bizalmas, szoros ipari kapcsolataim legyenek. Sok száz kilométerre, Torontóba, vagy Montreálba kellett utaznom, ha releváns partnerekkel szerettem volna találkozni. Itt kézenfogva működik az egyetem és az Audi. A gyárban, a Járműfejlesztésen is van asztalom, a kollégák nyitottak felém, bármikor egyeztethetünk. Az a tény, hogy az Audi befektetett a felsőoktatásba, és tanszékeket hozott létre, tényleg egyedi modell a nagyvilágban. Talán hihetetlennek tűnik, de Kanadában irigykedve búcsúztak el tőlem a kollégák.” 

A Lendület kiválósági program háttere

A Magyar Tudományos Akadémia 2009-ben hirdette meg először a fiatal kutatók számára a Lendület kiválósági programját. A külföldön dolgozó tehetséges kutatók hazahívása, illetve a magyarországi kutatóhelyeken tudományos munkát végző tehetségek itthon tartása mellett a program fő célja, hogy erősítse az MTA kutatóhálózatának nemzetközi versenyképességét. Öt évre szóló támogatást nyújtanak a nyerteseknek. Az MTA 2016-tól lehetővé teszi, hogy az alkalmazott tudományterületeken dolgozó fiatal kutatók is részt vehessenek a programban. Pályázatukat azzal tudják sikeresen alátámasztani, hogy az eredményeik iránt érdeklődő vállalatok, a versenyszféra szereplői a megítélt támogatás meghatározott részét átvállalják, ezzel tanúsítva, hogy a kutatási téma és a kutatás várható eredményei fontosak a gyakorlat számára. A „Célzott Lendület” pályázati kiírására öten jelentkeztek. Hárman nyerték el a támogatást, közülük Dr. Feszty Dániel Kanadából érkezett haza.

Névjegy

Dr. Feszty Dániel eredeti végzettségét tekintve repülőgépmérnök, aki közel 15 év tapasztalatot szerzett a helikopterek aerodinamikája, valamint zaj- és rezgéscsökkentési technológiáinak kutatása terén mint egyetemi docens a kanadai Carleton University-n Ottawában. Ezen a területen több, mint 50 tudományos publikáció, valamint egy szabadalom szerzője. Doktori diplomáját a University of Glasgow-n Nagy-Britanniában, mérnöki diplomáját pedig a Brünni Műszaki Egyetemen Csehországban szerezte repülőgépmérnöki szakterületen. Jelenleg tanszékvezető egyetemi docens a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékén, valamint az Audi Hungária Járműfejlesztési részlegének egyik vezetője. Győrben él, nős, két gyermeke van.