Lendület-kutatócsoport: nemzetközileg jegyzett team lehet
A Magyar Tudományos Akadémia, az Audi Hungaria és a Széchenyi István Egyetem közösen jelentette be a Lendület Járműakusztikai Kutatócsoport megalakulását a győri campuson. A gazdaságot közvetlenül szolgáló célzott kutatás újabb mérföldkő az egyetem életében.
Győr, 2018. március 22. – SZEhírek
Dr. Feszty Dániel bemutatta csapatát: Kun János, Schweighardt Attila, Sipos Dávid és Treszkai Marcell PhD-hallgatókat.
Az MTA Lendület kiválósági programjának egyik fontos célja a külföldön dolgozó tehetséges kutatók hazahívása. 2016-tól az alkalmazott tudományterületek fiatal kutatói is részt vehetnek a programban. Pályázatukat azzal tudják sikeresen alátámasztani, ha az eredményeik iránt érdeklődő vállalatok a megítélt támogatás meghatározott részét átvállalják, ezzel tanúsítva, hogy a kutatási téma és a várható eredmények fontosak a gyakorlat számára. A „Célzott Lendület” pályázati kiírására öten jelentkeztek, hárman nyerték el a támogatást, közülük Dr. Feszty Dániel Kanadából érkezett Győrbe. Az Audinál időközben a Járműfejlesztési terület egyik vezetője lett, a Széchenyi Egyetemen pedig a Járműfejlesztési Tanszék vezetője tavaly ősztől. A megbízásokkal párhuzamosan nyerte el a Magyar Tudományos Akadémia Célzott Lendület pályázatát. A programot itt mutattuk be részletesen egyetemi portálunkon: http://uni.sze.hu/hirek-1/lenduletben-az-mta-az-audi-es-az-egyetem-feszty-daniellel
Az Audi Hungaria és az MTA közösen, öt évre biztosítja a forrásokat a Lendület-kutatócsoport működéséhez. A teljes összeg 317 millió Ft, amelynek kétharmadát az Audi Hungaria, egyharmadát az MTA állja. A cél az volt, hogy olyan kutatást végezzenek, ami az ipart támogatja, ezért már a definíció megfogalmazásában is részt vett az Audi. Virtuális térben, számítógépes szimulációs módszerekkel jósolják meg az új járművek akusztikai, zaj- és rezgés tulajdonságait a tervezés korai szakaszában anélkül, hogy ehhez költséges prototípusokat kellene építeni. A szimulációk fejlesztését gondosan megtervezett kísérletek egészítik ki, hogy az újonnan fejlesztett módszereket hitelesíteni, validálni is lehessen. A kutatócsoportnak a Széchenyi István Egyetem ad otthont.
A Lendület-program ünnepélyes egyetemi bemutatkozásán az MTA, az Audi és a Széchenyi-egyetem vezetői is részt vettek, illetve felszólaltak. Dr. Földesi Péter rektor hangsúlyozta, hogy a Széchenyi István Egyetem egy olyan találkozási pont, amely hálózatszerűen köti össze gazdaság és a tudományos élet szereplőit. Most a Magyar Tudományos Akadémia, az Audi Hungaria és a külföldről visszajövő, hazatérő tudás találkozik a campuson.
Az MTA, az Audi Hungaria és a Széchenyi István Egyetem együttműködésében újabb mérföldkövet jelent a gazdaságot közvetlenül szolgáló célzott kutatás.
Bokor József professzor, az MTA alelnöke példaértékűnek nevezte az Akadémia, az Audi és a Széchényi Egyetem összefogását, ami legújabb mérföldkőként a Célzott Lendület programban jelenik meg. Az egyetem nagy ambícióval fejlődik, sokoldalúságot tud felmutatni és tartalommal megtölteni azt. A professzor szerint nagyon fontos a nemzetközi vérkeringésbe való bekapcsolódás, amit az új kutatócsoport is erősíthet. A programra a legkiválóbbak jelentkeztek. A győri csoporttól mintaszerű tudományos eredmények és az ipar számára hasznosítható jelentős fejlesztések, innovációk várhatók az MTA alelnöke szerint.
„Az Audi Hungária üdvözli az együttműködést és proaktív szerepet vállal a kutatási projektben. Tíz évvel ezelőtt kezdtük meg a győri egyetemmel közös kutatás-fejlesztési projektek megvalósítását. Nagyon örülünk, hogy a Magyar Tudományos Akadémia a Lendület program kibővítésével még szélesebbre tárta a kaput a gazdaságot közvetlenül szolgáló célzott kutatások felé” – mondta Dr. Knáb Erzsébet, az Audi Hungaria személyügyekért felelős igazgatósági tagja.
A kutatócsoport vezetője, Dr. Feszty Dániel szerint az Audi, az MTA és a Széchenyi-egyetem együttműködése olyan ökoszisztémát, kutatási környezetet hozott létre, ami nemzetközileg is vonzó és versenyképes. Mi hozta őt haza? Egyfelől ez a felkínált világszínvonalú kutatási környezet, valamint a kutatási támogatás mértéke és hossza, ami kiemelkedő világviszonylatban is. Másfelől vonzó volt számára az Audi Hungaria és a Széchenyi István egyetem szoros együttműködése. Ugyanígy nagy inspirációt jelentett, hogy egy, az ipar által definiált feladathoz kapcsolódhat és részese lehet egy olyan világcég kutatásfejlesztésének, mint az Audi.
Dr. Feszty Dániel célja, hogy az általa vezetett Lendület Járműakusztikai Kutatócsoport öt éven belül nemzetközileg is jegyzett teammé váljon. Ennek érdekében ambiciózus, nagyon jól megtervezett munkarend szerint dolgoznak, az iparból átvett projektmenedzsment szemlélettel, nagyon szoros együttműködésben az Audi Hungaria mérnökeivel és az egyetemi kutatókkal, kollégákkal. Feszty Dániel bemutatta munkatársait, a tehetséges négy PhD-hallgatót. Mindegyiküknek a Széchenyi-egyetem az Alma Matere. Schweighardt Attila, Treszkai Marcell, Kun János és Sipos Dávid fiatal kora ellenére már komoly nemzetközi tapasztalattal rendelkezik, és a tudományos életben is letette a névjegyét.
A Kanadából Győrbe vezető út
Dr. Feszty Dániel eredeti végzettségét tekintve repülőgépmérnök, aki közel 15 év tapasztalatot szerzett a helikopterek aerodinamikája, valamint zaj- és rezgéscsökkentési technológiáinak kutatása terén, mint egyetemi docens a kanadai Carleton University-n Ottawában. Ezen a területen több, mint 50 tudományos publikáció, valamint egy szabadalom szerzője. Doktori diplomáját a University of Glasgow-n Nagy-Britanniában, mérnöki diplomáját pedig a Brünni Műszaki Egyetemen Csehországban szerezte repülőgépmérnöki szakterületen. Jelenleg tanszékvezető egyetemi docens a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékén, valamint az Audi Hungaria Járműfejlesztési részlegének egyik vezetője. Győrben él, nős, két gyermeke van.