Kékfolyosó az Apáczai-karon
Kékbe öltözött a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán a Gyógypedagógia Tanszékhez kötődő szárny az autizmus hetéhez kapcsolódóan az elmúlt napokban. Azokat a kötött-horgolt anyagokat használták fel az installációhoz, amelyekkel a Széchenyi-teret díszítették a korábbi években. Apáczai mellszobra is kék sálat kapott, a falakra és a padlóra a spektrum zavarral kapcsolatos tájékoztatókat ragasztottak, a bútorokat, a lépcsőket kékbe fonták, a térben kék gombolyagmadarak szálltak.
Győr, 2019. április 5. – SZEhírek, Ny. Cs.
„Az elmúlt években rendszeresen bekapcsolódtunk a városi rendezvényekbe, hallgatóink részt vettek például a Széchenyi-tér díszítésében, segítették a Vaskakas programjait. Itt a karon, a tanszéken is tartottunk mindig kisebb rendezvényeket, tavaly például egy kiállítászárón olvasott fel egy autista fiatal a készülő könyvéből, de inkább arra helyeztük a hangsúlyt, hogy csatlakozzunk városi civil programokhoz. Ahol a hallgatók együtt lehetnek autista gyerekekkel, szüleikkel, megismerhetik ezt az élethelyzetet” – mondja Dr. Jászi Éva, a Gyógypedagógia Tanszék vezetője.
Kékfolyosót alakítottak ki az Apáczai-karon. Fotó: Májer Csaba József
Mivel idén nem öltöztették kékbe a Széchenyi-teret, elkérték a korábban ott használt kötött, horgolt anyagokat, és a karon alakítottak ki kék folyosót, az autizmussal együtt élők felé fordítva a figyelmet. Az autizmus spektrum zavar pedagógiája nem képez önálló szakirányt a karon, de a logopédusok és a tanulásban akadályozottak pedagógusai is találkoznak esőemberkékkel, ezért kiemelt óraszámban, gyakorló szakemberek tanítják az autizmussal kapcsolatos ismereteket a hallgatóknak.
György Tünde harmadéves, gyógypedagógusnak készül. A tanszék előtti kékfolyosón kértük arra, foglalja össze néhány mondatban, mit kell tudni a titokzatos kékség hátteréről. „Az autizmus spektrum zavar széles skálán mozog, nehezített szocializáció és társas kapcsolatok jellemzik. Az autista gyermek inkább egyedül játszik, képekben gondolkodik. Sokat segíthet, stabilitást adhat számára egy napirendi kártya, amiből képekben kifejezve tudhatja, hogy mi következik aznap. Nagyon zavarhatja a hirtelen változás. Ha a szobájában egy-egy apró dolog más helyre kerül, már teljesen idegenné válhat számára a környezet” – avat az autizmus világába Tünde. Leírásából látszik, hogy hivatásában, ha úgy adódik, szakértelemmel és kellő érzékenységgel fog fordulni az autizmus spektrum zavarral élő gyerekekhez.