KARÁCSONYI VÁSÁRLÁSI TRENDEK A PANDÉMIA IDEJÉN
Akárcsak az év korábbi időszakában, 2020-ban a karácsonyi vásárlás időszaka is jelentős változásokat tartogat. Köztudott, hogy a kiskereskedelmi fogalom jelenetős része az év végi ünnepek előtt zajlik, így ez az időszak az idei évben is meghatározó a gazdaság teljesítménye szempontjából. A McKinsey Periscope novemberi kiadványa a pandémia alatti karácsonyi vásárlási időszakot vizsgálta meg abból a célból, hogy előre lehessen jelezni az idei év végén várható kereskedelmi és fogyasztói trendeket.
Kulcsszavak: karácsony, vásárlás, fogyasztás, pandémia
Üzleti SZEmle - 2020. december
A McKinsey kutatásában a szerzők 3500 főt kérdeztek meg a gazdasági szempontból legmeghatározóbb országokból (USA, Nagy Britannia, Kína, Németország és Franciaország).
A kutatás szerint ugyan az éves vásárlói jövedelmek csökkenni fognak az idén, ezzel párhuzamosan az év végén alacsonyabb lesz az összes fogyasztói kiadás, azonban a kutatásban megkérdezettek 82 %-a legalább annyit vagy többet fog várhatóan költeni az év végi akciókban, mint a tavalyi évben. A legfontosabb ilyen alkalmak az idei évben a Black Friday, az Amazon Prime Day, illetve a Cyber Monday lesz, melyen a válaszadók 56-43-39 %-a vesz részt.
Csakúgy, mint az év korábbi időszakában, a fogyasztói szokások változására lehet számítani. A vásárlók 60 %-a változtatott az idei évben a vásárlási szokásain. Az e-kereskedelem fellendült, amely várhatóan kitart a karácsonyi időszakban is. A kutatásban résztvevők 37 %-a tervezi az idei ünnepek előtt, hogy többet vásárol interneten. Emellett nemcsak a vásárlási csatornában láthatunk eltolódást, hanem a fogyasztók 40 százaléka kipróbált az új márkákat a világjárvány idején, és ez a viselkedés az ünnepi vásárlás időszakában is várhatóan folytatódni fog. A legfontosabb promóciós csatornák a közösségi média és a személyre szabott ajánlatok lesznek az idei ünnepi időszakban.
A harmadik lényeges trend az idei ünnepi vásárlásban az időzítés lesz. A vásárlók harmada tervezi azt, hogy az idén korábban kezdi el a vásárlást, részben a pandémia miatt óvatosság, részben a tavasszal tapasztalt termékelérési és szállítási nehézségek miatt.
Kereskedelmi szempontból az előrehozott vásárlások, a kiemelt vásárlási események, az online elérés, a kényelmes online felületek jelentik a legfontosabb sikertényezőket az idei ünnepi időszakban.
Forrás: https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Business%20Functions/Marketing%20and%20Sales/Periscope/Insights/Survey%20Reports/2020%20Holiday%20Season%20Navigating%20shopper%20behaviors%20in%20the%20pandemic/Periscope-2020-Holiday-Season-Navigating-shopper-behaviors-in-the-pandemic.pdf?shouldIndex=false
Összeállította:
DR. LŐRE VENDEL
PhD, egyetemi docens
Marketing és Menedzsment Tanszék, Kautz Gyula Gazdaságtudomány Kar
lore@sze.hu