Jól vizsgázott az új autó - továbbra is Európa élmezőnyében a SZEnergy

A Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy tavalyhoz hasonlóan hatodik helyen zárt a londoni Shell-Eco Marathon-on. A szoros mezőnyben elért előkelő pozíció jelzi, hogy a győriek továbbra is Európa élvonalát képviselik az energiahatékony versenyautók fejlesztésében. Pusztai Zoltán csapatvezető portálunknak azt nyilatkozta: bár a csapatot váratlan meghibásodások sújtották a verseny során, a nehézségek ellenére az új autó beváltotta a hozzá fűzött reményeket – sőt, további fejlesztésekkel jövőre még ennél is jobb teljesítményre lehet képes.

Győr, 2019. július 7. – Horváth Márton, SZEhírek

Shell-Eco Marathon 2018: a SZEnergy a hatodik helyen végez az Urban Concept (városi kisautó) kategóriában. Shell-Eco Marathon 2019: a SZEnergy hatodik helyen végez Urban Concept (városi kisautó) kategóriában. Ugyanaz a verseny, ugyanaz az eredmény – mégis mekkora a különbség!

Tavaly egy átalakulóban lévő mezőnyben, egy régi konstrukcióval, az autóból a maximumot kihozva sikerült felzárkózni az elit közvetlen közelébe, idén pedig kiélezett küzdelemben, egy vadonatúj autóval, ám annak képességeit - balszerencsés okok miatt – nem teljesen kihasználva jutottak el ugyanabba a pozícióba. Hiába szerepel tehát ugyanúgy hatodik hely a statisztikában, érdemes azt az adott évi verseny kontextusában értelmezni.

A SZEnergy volt nem csupán az egyetlen magyar, hanem az egyetlen közép-európai csapat a mezőnyben. (Fotó: SZEnergy Team)

De ne szaladjunk ennyire előre, először vizsgáljuk meg, mi is történt idén Londonban. Arról, hogy miként zajlott a verseny, a legilletékesebb személy, Pusztai Zoltán, a SZEnergy csapatvezetője számolt be portálunknak.

„Fontos hangsúlyozni, idén egy teljesen új autót vittünk ki a versenyre. Hétfőn volt a gépátvétel, ezen elsőre átmentünk, ez nagyon pozitív volt. Ilyenkor az autót alaposan ellenőrzik a bírák, többek közt biztonsági szempontokat is figyelembe véve. Aki nem teljesíti az elvárásokat, az a pályára sem léphet. Voltak csapatok, akik már itt elbuktak, így mért kör nélkül kellett hazamenniük” – kezd bele a történtek ismertetésébe a csapatvezető.

„A versenyen minden csapat négy kísérletet tehet, hogy teljesítse a pályát. Ezekre az úgynevezett futamokon kerülhet sor, amikből idén szintén négy volt, szerda délelőtt, szerda délután, csütörtök délelőtt és csütörtök délután. A mi taktikánk az volt, hogy minden egyes lehetőségnél pályára lépünk. Szerda délelőtt a biztonsági beállításokkal mentünk, tehát úgy paramétereztük az autót, hogy a meghibásodás esélye a lehető legkisebb legyen, azaz garantáltan végig tudjunk menni a pályán. Szerda délelőtt nagyon jó, szélcsendes idő volt és ekkor 165 km/kWh eredményt értünk el, ami 32%-kal jobb, mint a tavalyi nyertes teljesítményünk. Mint később kiderült, végül ez lett a legjobb eredményünk egyben” – folytatta Pusztai Zoltán, aki azt is hozzátette, roppant biztató, hogy az autó az alapbeállításokkal is ilyen energiamérlegre képes, hiszen ez azt jelenti, hogy bőven van még benne tartalék. Eltérő beállításokkal, több kockázatot vállalva, valamint különböző fejlesztésekkel, finomításokkal ennél sokkal jobb eredményre is képes lehet.

Az első, jól sikerült futam után azonban – nem túlzás – az ág is húzta a csapatot. A peches sorozat szerda délután kezdődött, amikor is hiába változtattak az autó beállításain, ebből nem tudtak profitálni az erősen fújó szél miatt. Csütörtök délelőtt tovább optimalizálták a járművet, azonban a 11 körös futam 9. körénél felfüggesztés hiba miatt ki kellett állniuk. Délutánra ezt orvosolták, viszont ekkor ugyancsak műszaki hiba lépett fel: a kormánymű adta meg magát, ismét az elátkozott 9. körben, így nem sikerült teljesíteni a pályát. „Mindez azért is különösen dühítő, mert a telemetriai adatokon látszik, jó érzékkel változtattunk a beállításokon. Ha sikerült volna végigmenni a távon, biztosan jobb eredményt értünk volna el” – tette hozzá Pusztai Zoltán.

 

A csapat a sikeres gépátvétel után. (Fotó: SZEnergy Team)

Mint a verseny tapasztalatai is mutatják, nem elég jó autót építeni, a versenyen ki is kell belőle hozni a legtöbbet. Ebben a műfajban pedig a szerencse mellett a taktika szerepe is kulcsfontosságú. Taktika alatt értünk minden olyan döntést, amely révén a versenyen a legjobb végeredmény érhető el. Így taktika okosan kiválasztani, mikor lép a csapat egyáltalán a pályára; taktika azt megtervezni, hogy a pilóta milyen stílusban vezeti a járművet, az út egyes szakaszait miképpen teljesíti, hol fékez, hol gyorsít; taktika a telemetriai adatok alapján kalibrálni az autó tulajdonságait… Ez mind-mind számít. A SZEnergy hagyományosan ügyes ebben (a tavalyi versenyen is apró finomhangolások tömegével faragtak le sokat a fogyasztásból), idén azonban az égiek nem fogadták őket kegyeikbe: a váratlan meghibásodások miatt nem tudták kisajtolni az autóból azt, ami benne van.

„Utólag okosabb az ember. Lehet mondani azt, hogy jobban jártunk volna, ha szélben inkább ki sem megyünk a pályára, de nem tudhattuk, hogy másnap technikai problémák fognak hátráltatni minket. Ugyanakkor azt gondolom, jól spekuláltunk, hiszen így futamról futamra sokat tanultunk és egyre tudtunk közelíteni az optimális beállításokhoz” – fogalmazott Pusztai Zoltán.

A csapat sokáig versenyben volt még a legjobb tervezésű autó díjáért is, hiszen a formatervezés, a felhasznált anyagok, valamint a kialakítás tekintetében egy igazán esztétikus járművel érkeztek Londonba. Sokáig élt is a remény, azonban hamar kiderült, a zsűri másik csapatot hozott ki győztesnek. „Mindenkinek nagyon tetszett a jármű, a legtöbben kifejezetten szépnek tartották, de végül nem kerültünk be a szűkített listába. A bírák most más szempontokat tartottak fontosnak” – mondta a csapatvezető. A SZEnergy tehát a balszerencsés futamok után a legjobb design elismeréssel sem vigasztalódhatott - búslakodásra viszont semmi ok, hiszen a csapat a problémák dacára nagyon szép eredményt ért el.

„Összességében azt tudom mondani, elégedett vagyok. Már rögtön az első lehetőségnél az eddigi legjobb eredményünket produkáltuk és ha nincsenek a technikai akadályok, ennél is előrébb végezhettünk volna. Az első két helyen a franciák nagyon kimagaslóak, utánuk van egy kis szakadék, de akad pár ötletünk, hogy lehet oda felkapaszkodni a mostani tapasztalatok alapján. Ez az év húzós volt, elfáradtunk, de egy kis nyári pihenő után folytatjuk a fejlesztést” – értékelt portálunknak Pusztai Zoltán.

 

18 csapatból végzett 6. helyen a SZEnergy a Shell-Eco Marathon Europe Urban Concept akkumulátoros hajtású kategóriájában. (Fotó: SZEnergy Team)