Iskolakert-fejlesztések, „égig érő tantermek” az egyetemen
Az Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolában június végén a megszokott rendtől eltérően nem a tanteremben gyülekeztek a tantestület tagjai. Helyette az iskola kis udvarába hívta őket Ruppertné Hutás Kinga igazgató iskolakerti eszközátadásra. A tájékoztató során a pedagógusok hallhattak pár gondolatot az iskolakert használatának sokszínű lehetőségéről, számtalan funkciójáról. A jól működő iskolakertekre ugyanis az jellemző, hogy minden tantárgy oktatója számára nyitva áll a lehetőség, hogy kivigyen néhány órát a szabadba, egy ilyen „égig érő tanterembe”.
Győr, 2019. június 28. - SZEhírek
Egy régi titkos álom válik valóvá az iskola életében. Több éve kertészkedik egy kis csoport az Apáczai-kar udvarán szakkör keretében, és idén a nyári szünetről visszatérve már a saját kertjükben tevékenykedhetnek a gyakorlós diákok. Az eddig használaton kívüli külső udvar rendbetétele a Széchenyi István Egyetem gyakorlóiskolai fejlesztésének következő eleme: a veszélyessé vált fák kivágása után a kerítés cseréje, illetve javítása a nyáron történik meg.
Elkezdődött a magaságyások festése a Gyakorló udvarán.
A belső és külső udvar komplex rendezését a Széchenyi István Egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar hallgatóinak építészeti tervpályázata alapozta meg, Szalánczi Gábor adjunktus vezetésével. A külső udvarra megálmodott iskolakert pedig az Agrárminisztérium támogatásával, az Iskolakertekért Alapítvány által meghirdetett Országos Iskolakert-fejlesztési Program keretében jött létre. Az országosan 50 nyertes pályázó egyikeként a SZE Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola tájépítészeti és kertészeti tervezést kapott a Szent István Egyetem hallgatóitól, egy kolléga iskolakerti akkreditált-pedagógus-továbbképzése, illetve szakmai mentorálás után 4 magaságyást, esővízgyűjtőt, fedett palántázót, vetőmagcsomagot és kerti szerszámokat vehetett birtokába, és elkezdődhetett a kertkialakítás az iskolában. A nyári napközis táborozók már be is kapcsolódhattak egy kis talajburkolást célzó faágaprításba, a magaságyások festegetésébe. A kertészeti mentor Pólyáné dr. Hanusz Borbála (MÉK), a pedagógiai mentor dr. Halbritter András (AK) volt, a közösen kidolgozott terv pedig egy, a természeti környezet jótékony hatásait kihasználó, sokoldalúan fejlesztő hatású, minden elemében a fenntarthatóságot szolgáló iskolakertet vázolt fel.
Az Apáczai-kar jelenleg az egyetlen hazai pedagógusképző hely, ahol a tanítóképzés egykor elemi részének számító iskolakerti munkára felkészítést újraindították. A kar iskolakertje egy Durisol magaságyással bővült, melyet a Leier Hungária Kft. adományozott. Halbritter András, a kert vezetője elmondta: régóta tervezték egy kerekesszékkel körbejárható és gondozható magaságyás kialakítását, elsősorban a szociális szakok hallgatóinak érzékenyítése céljából, illetve a karra kerekesszékkel járók (hallgatók, reggeli tornázók) részére. Most ez sikerült, a Leier tartós, környezetbarát anyagból készült termékével. Két másik adományozott ágyás pedig hallgatói gyakorlóhelyül szolgáló partnerintézménybe került, a fogyatékkal élőket gondozó Nyitott Kapuvár kertjébe és a Győri Gárdonyi Géza Általános Iskola udvarába. Előbbiben az apáczais hallgatók segítségével történt meg az ágyás felépítése és megtöltése, utóbbiban pedig Orbán Viola tanítónő, a kari iskolakertben is gyakorlatot szerző volt apáczais diák fogja a gyermekeket a természet iránti felelős, gondoskodó hozzáállásra nevelni.
Gyakorlós kollégák az Országos Iskolakert-fejlesztési Program zárórendezvényén, a Pénzügyminisztériumban.