Intelligens állomást fejleszt a győri Széchenyi-egyetem és a MÁV

A győri egyetemisták rendszerében végre nem kellene feleslegesen papírokat nyomtatni. A wifivel felszerelt váróba csak az utasok mehetnének. A MÁV és a Széchenyi István Egyetemtudományos erőforrásait összefogó Universitas-Győr Nonprofit Kft. együttműködésével tavaly indult útjára el magyar vasúttársaság "Intelligens Állomási Infrastruktúra" projektje.

A tikettel személyre szabott információkat kapnak az utasok, s akkor nem is beszéltünk az okostelefonokról

A jövőbe mutató terv legfontosabb célja, hogy létrehozzon olyan termet, mely működés közben szimulálja a modern intelligens állomás szolgáltatásait. A hétfői bemutató során a rendszer több elemet is megfigyelhették az érdeklődők a győri Mobilisben.

Fény derült többek közt arra, hogy az utasok jegye beléptető kártyaként funkcionál az állomás területére. A tikettel személyre szabott információkat kapnak az utasok a számítógépes terminál segítségével, vagyis a mostani állapotokkal szemben nem a menetrendből kell kibogarászniuk a lényeges adatokat.

Az egyik legkorszerűbb elem az intelligens állomások projektjében, hogy a jegyet ki sem kell nyomtatni, hanem mind a beléptető rendszer, mind a terminál az okostelefonre kapott vonalkódot "képes megfejteni".

Utóbbi elképzelés azért is kiváló, mert napjainkban hiába vásárol valaki vonatjegyet az interneten, azt ki kell nyomtatnia - azaz így is, úgy is papírpocsékolás történik.

Az okostelefonon használható utasfiókot további Web 2-es megoldásokkal lehetséges bővíteni: Facebookkal, Gmail-fiókkal minden további nélkül összeköthető, s ez még biztosabbá teszi, könnyíti az információáramlást.

A megemelt szintű váróterembe csak az utasok foglalhatnának helyet

A Széchenyi-egyetem hallgatói a jövő nagyobb vasútállomásait közösségi térként képzelik el; olyan helyként, amely bevásárlóközpont is egyben. Nyugat-Európában számos példát találunk erre:Berlin újonnan épített központi állomása gyakorlatilag egy hatalmas pláza.

A győri tanárok és egyetemisták zónákra osztanák az új állomásokat: a megemelt szintű váróterembe csak az utasok foglalhatnának helyet, s használhatnák a wifit.

A rendszer arra is alkalmas, hogy az összes utas vasútállomási mozgását nyomon kövesse, melyet arcfelismerő programok is támogatnának igény esetén.

Mindez nem csupán a biztonsági személyzet számára szolgálna hasznos információkkal, de rosszullét esetén is értékes perceket jelentene.

Ha ugyanis az utas vonata már másfél órája elrobogott, de menetjegyét még nem "csekkolta" a kocsiban, akkor jó eséllyel vagy bajba került, vagy rosszban sántikál.

Hogy a szép tervekből, mi valósul meg, egyelőre a jövő titka. Kisalföldi Olvasóink mindez bizonnyal azzal is elégedettek lennének, ha a győri központi állomás év(tized)ek óta halogatott felújítása és akadálymentesítése megvalósulna.

Megjelenés helye:
Intelligens állomást fejleszt a győri Széchenyi-egyetem és a MÁV
http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/intelligens_allomast_fejleszt_a_gyori_szechenyi-egyetem_es_a_mav/2358256/