Hárommilliárdos közös projektet indít Győr és Veszprém

(www.edupress.hu, 2010 06. 08.)

Hárommilliárd forintos vissza nem térítendő támogatásban részesül a győri Széchenyi István Egyetem és a veszprémi székhelyű Pannon Egyetem által alkotott konzorcium. A támogatott kutatási programot június 8-án mutatták be, délelőtt Győrben, délután pedig Veszprémben. A felsőoktatás minőségének javítását, az intézmények vonzerejének, versenyképességének növelését célozza meg a projekt, mely a járműipari, energetikai és környezeti kutatásokra terjed ki.

Mobilitás és környezet: járműipari, energetikai és környezeti kutatások a közép- és nyugat-dunántúli régióban című pályázaton nyert hárommilliárd forintos vissza nem térítendő támogatást a győri és a veszprémi intézmény által alkotott konzorcium. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség április 2-án hozta meg döntését a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretein belül indított projekt nyerteseiről. Az egyetemek által biztosított önerővel kiegészülve a csaknem 3,2 milliárdos összköltségvetésű projekt a kutatás-fejlesztés- innováció-oktatás fejlesztésén keresztül kívánja javítani a felsőoktatás minőségét, illetve növelni az intézmények vonzerejének, versenyképességének növelését. A fejlesztés 2010 nyarán kezdődik.
A kétéves futamidejű kutatási programot június 8-án mutatták be: 10 órakor Győrben, a konzorciumot vezető Széchenyi István Egyetemen, majd ezt követően 14 órakor, a veszprémi Pannon Egyetemen tartottak az ismertetőt.
A két felsőoktatási intézmény egyenrangú együttműködésén alapuló projekt fókuszában a magyar gazdaság szempontjából stratégiai fontosságú jármű- és közlekedésiparhoz, illetve az ennek fenntartható fejlődési pályáját biztosító energetikai és környezeti kérdésekhez kapcsolódó kutatási kapacitások fejlesztése, valamint kutatások végrehajtása áll. A projekt megvalósítását dr. Palkovics László, a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja irányítja. "A kutatási tevékenység a két egyetem szellemi potenciáljának összehangolásával, a laboratóriumi infrastruktúra bővítésével, valamint a kutatási eszközök közös használatával válik az eddiginél hatékonyabbá. A projekt eredményeként olyan, a kritikus tömeget meghaladó szellemi potenciál és kutatási infrastruktúra jön létre, amely nemzetközi szinten is versenyképes kutatások végzésére képes. Az eredmények ugyanakkor a projekthez kapcsolódó vállalati innovációk által hasznosulnak majd a régiók kis-, közepes és nagyvállalatainál" - nyilatkozta dr. Palkovics László.

Számítások szerint a világ járműparkja 2050-re 800 millióról kétmilliárdra nő. A motorizáció előre látható növekedése azonban nem járhat együtt az energiafogyasztás ilyen arányú növekedésével, továbbá a környezeti ártalmak csökkentésének igénye is egyre hangsúlyosabbá válik - véli a két intézmény. A motor- és hajtáslánc technológia területén elsődleges fejlesztési irány a hatásfok növelése, illetve a veszteségek csökkentése. A hagyományos üzemanyagok részaránya részben e fejlesztéseknek köszönhetően az összes fogyasztáson belül körülbelül 50 százalékra csökken, míg az alternatív hajtóanyagok fokozatosan átveszik a meghatározó szerepet, illetve növekszik a megújuló energiaforrásokból nyerhető elektromos energiával meghajtott autók aránya.