Gályarabos megoldás

(www.nol.hu, 2007. június 6.)

"Egy átlagember kétszáz wattot, egy sportoló, például egy futó vagy kerékpáros, akár négyszázat is le tud adni" - állítják a pedálgépeket preferálók a Győrben másodszor megrendezett Széchenyi Futamon, melyen alternatív hajtású járművek vetélkedtek. Ultrakapacitás, bioenergia, napelem, hibridhajtás és pedál, nagyjából ezek uralták a győri egyetem immár hagyományos rendezvényét. Az Intermotor-csapat például a lábhajtású generátor előnyeit használta ki, ám mielőtt bárki megijedne, hogy a jövő autóiban pedálozni kell, mindenkit megnyugtatunk: a jövő és a jelen mérnökei a Széchenyi Futam kedvéért választották ezt a látványos megoldást.

Az amatőr kategóriában volt ugyan egy kis Polski, melyet kemény tekeréssel ember hajtott, ám a gályarabos megoldást inkább poénnak szánták az alkotók. Egy másik lengyel ősminit sűrített levegő hajtott. Az ötlet nem új, hiszen a francia MDI cég már közel évtizede gyárt ilyen rendszerű autókat, melyek többsége taxiként és kisáruszállítóként szolgál Mexikó Cityben.

A Széchenyi Futam versenykiírása nem túl komplikált: feltétel a kormányozhatóság és a fékezhetőség, valamint az, hogy a járműnek megújuló vagy bioenergiával kell működnie. Az villanyhajtásúaknál engedélyezett az akkumulátorok elektromos hálózatról történő töltése. A verseny gyorsasági szakaszból, kétórás hosszú távú futamból áll, ám az igazi ítélkezés a zsűri joga, a döntnökök pedig nemcsak a gyorsaságot és a tiszta működést, hanem az innovatív megoldásokat, az anyagi- és munkaidő-ráfordítást is díjazták.

A többség elektromos hajtást választott. A profik között induló tavalyi győztes, a Műegyetemi Tudásközpont csapata megtartotta az elektromos energiát ultranagy kapacitású kondenzátorokban tárolt módszert: együléses autójuk villanymotorjait a kerékagyakba építették, ezzel a megoldással könnyebb lett a jármű, hiszen így nincs szükség féltengelyekre sem. A különleges villanymotorokat gyártó Intermotor cég saját autót is indított a futamon, és ezzel idén is nyert. Autójuk líthium-ion akkumulátorait a napelem mellett a lengéscsillapításból és a villanymotorok hőveszteségéből is visszanyert energia is táplálta.

Nehéz első látásra eldönteni a diáknapok hangulatát idéző Széchenyi Futam komolyságát, pedig a profi csapatok komoly kutatási programok eredményeit demonstrálták. A tudásközpontok járművei többmilliós ráfordítással készültek, és ami ennél is értékesebb, hogy a fejlesztésben az intézmények diákjai és doktoranduszai is részt vettek.