Formula SAE Italy 2015, Arrabona Racing Team
Csehországból éppen csak hazaérve, másfél napos pihenőnket töltjük itthon. Az utazó csapat nagy része holnap már megy is tovább Varano de’Melegariba, a 2015-ös Formula SAE Italy verseny helyszínére, a Parma melletti kis település helyi versenypályájára. Nagyjából 1000 km-es táv elé nézünk, a szerényebb forgalom miatt pedig este indulunk útnak, hogy eljussunk idei utolsó versenyünk helyszínére. Már hetekkel ezelőtt felvetődött, és osztatlan támogatást élvezett a csapatban az ötlet, hogy útközben álljunk meg valamelyik világhírű olasz autógyár múzeumánál. Egy járműfanatikus fiatalokból álló csapatnak kétségtelenül óriási lehetőség, hogy egy Ferrari múzeumba eljuthat. Reggelre tehát már mindhárom autónkkal az észak-olasz autópályákon faljuk a kilométereket, alig várva megállónkat Maranellóban.
A múzeumban az autógyártás történetének számos ikonikus darabját megcsodálhatjuk, és bár még hosszú órákat el tudnánk tölteni a kiállított autók között, indulnunk kell tovább Varanóba.
Délután 3 óra van, megérkeztünk a csodálatos helyen fekvő versenypálya melletti kempingbe, ahol a következő 5 éjszakánkat tölteni fogjuk. Gyors helyszíni szemle, sátorállítás, majd egy rögtönzött tábortűz mellett beszélgetünk, készülődünk szellemileg is a másnap kezdődő versenyre. Izgatottan várja mindenki a hétvégét, hogy összemérjük tudásunkat a benzines kategóriába nevezett másik 48 csapattal.
1. nap, péntek
Az olasz versenyen a szokottól némiképp eltérő módon az első nap nem kizárólag a gépátvételé. A 4 különböző tesztből álló Scrutineering közben a Business Plan prezentációnkat is be kell mutatnunk a bíráknak. Bence és Dénes a felkészülés legutolsó fázisaként párszor még elismétlik az összeállított tervet, hogy a rendelkezésre álló 10 percben a legjobbjukat nyújtsák, és meggyőzzék a bírákat arról, hogy a miénk a legjobb üzleti terv.
Mindeközben hamarosan sorra kerülünk a technikai ellenőrzésre is. Az autó készen áll rá, hogy az olasz ellenőrök szemléjének megfeleljen. Hosszasan vizsgálódnak, rengeteg megoldást egyeztetnek a szabályokkal, végül jelzik, az autónk sikeresen átment az idei harmadik Tech Inspection-ön is. Így hát folytatjuk a gépátvétel állomásait, majd sikerrel vesszük a Tilt és Noise teszteket is.
2. nap, szombat
A tegnapi gépátvételről fennmaradó fékteszttel kezdjük a reggelt, amelyet első próbálkozásra sikerül is teljesíteni.
Rendhagyó módon az olasz versenyen egy nappal minden versenyszám későbbre került, mint a megszokott. Így történhetett meg az is, hogy a Cost és Design Report bíracsoportját a szombati napon fogadjuk a garázsunkban. A bírák közül a legtöbben valamelyik világhírű olasz autógyár munkatársai voltak, igen magas szakmai színvonalat képviselve. A prezentációink jól sikerültek, a könnyű és kompakt konstrukciójú versenyautónk elnyerte a bírák tetszését mind a műszaki tervek, mind pedig a költségterv prezentációjánál is.
Közben nyilvánosságra hozták a tegnapi Business Plan Presentation eredménylistáját, amelyen az előkelő 7. helyet szereztük meg.
3. nap, vasárnap
A mai napon végre megkezdődnek a várva várt dinamikus versenyszámok, amikor kigurulhatnak a gépátvételt sikeresen teljesítő versenyautók a varanói aszfaltcsíkra. Az olasz pálya különböző pontjaira helyezték el a szervezők az egyes versenyszámok rajtjait, így hosszú percekbe telik, mire a versenyautó, valamint a „dinamikus” területre belépő 4 csapattag felsorakozhat a rajthoz.
A Skid-paddel kezdünk, méghozzá Németh Bence pilótánk debütálásával! Legjobb ideje: 5,747 s. Szép volt Bence! Gyenis Mátéval cserélnek, majd beállunk a sorba, hogy nekifussunk a csapat második Skid-pad próbálkozásának. Máté rögtön másodpercet javít, majd 5,213-mal megfutja a legjobb időnket! Kicsit később az is kiderül, hogy ezzel az idővel a Skid-pad versenyszámban a 6. helyen végeztünk!
Egyre sötétebb felhők bújnak ki a hegyek takarásából, mikor a gyorsulás rajtjához igyekszünk. Kétségtelen, hamarosan esni fog! Futva közlekedik most gyakorlatilag mindenki a dinamikus zónában. Nálunk Muzsi Péter kezd gyorsuláson. Egyből le is futja mindkét lehetőségét, legjobb ideje: 4,642 s.
Már apró vízcseppek megjelennek az aszfalton, mire én magam is sorra kerülök, és a csapat második körét futom le. Peti legjobb idejét már nem javítom meg, így végül a 18. helyen végzünk gyorsuláson. Be kell látni: ez idén nem a mi versenyszámunk. Az autó erősségei sokkal inkább előtérbe kerülnek a szűk és kanyargós Autocross, vagy Endurance pályákon, illetve a Skid-paden.
Délután az Autocross versenyszám felszáradó pályán kezdődik meg. Egy-egy bevállalós vállalkozó csapaton kívül mindenki arra vár, hogy felrakhassa a slick gumit, és száraz pályán futhassa meg a legjobb körét. A rajthoz felállt sor igen hosszú, nálunk Papp Arnold „Arnie” megy elsőként (és könnyen lehet, hogy egyedül, tekintve a hátra lévő kevés időt). Bő egy órás várakozás után végre Arnie a pályán! Legjobb időnkkel, 59,064-el a 8. helyet érjük el!
4. nap, hétfő
Hamar elérkezett a verseny utolsó napja, amikor az Endurance versenyszámban kell bizonyítani a csapatoknak. A tegnapi Autocross fordított sorrendjében, elsőként a benzines kategória résztvevői rajtolnak. Az olasz szervezők egyszerre akár 4 autót is a pályára engednek. Ennek köszönhetően időnként kisebb-nagyobb feltartás is kialakul a pályán. Ahogy gyakran megesik Endurance-on, most is számos kiesésnek lehetünk szemtanúi. Hiába ilyen a Formula Student, reméljük mellettünk kitart a szerencse!
Máté és Arnie már nagyban készülődnek, már másodikak a sorban, amikor a szervezők bejelentik: az ebédszünet után folytatódik a verseny!
Egy órás kényszerpihenő után végre elrajtolhatunk. Arnie kezd. Nagyon szépen, stabilan megy, 53-54-es köröket. A pilótacsere rendben lezajlik, Máté folytatja! Kiválóan vezet ő is, egészen addig, míg a pálya egyik legkeményebb féktávján túl nem csúszik. Biztos kicsit elfékezte – gondoltuk. A következő körben azonban látszódik, hogy az autó nem úgy megy, ahogy azt az elmúlt versenyeken megszokhattuk. Egyértelmű, hogy valamilyen technikai problémánk van. Bár az autó működőképes maradt, ha nem is versenytempóban, de végig tudtunk volna gurulni a hátralévő 5 körben a pályán. A szervezők azonban úgy ítélték meg, hogy biztonsági okokból ki kell inteni a 79-es autót. Itt a vége. A csapat első négy befejezett Endurance versenyszáma után ötödszörre elpártolt mellőlünk a szerencse, és a bal-első féktárcsa rögzítés meghibásodása miatt kiállni kényszerültünk.
Szokatlan hangulat uralkodik a csapatban, azonban hamar belátjuk: a Formula Studentben kis túlzással ez a szokásos. Ami kivételes, az inkább az, hogy – a tavalyi szezont is beleértve – az első 4 versenyünkön minden versenyszámot sikeresen befejeztünk.
A záróünnepséget követő órákban kiderült, hogy a 2015-ös FSAE Italy versenyen az összetett 13. helyén végeztünk a kategóriában induló 49 csapat közül! Ebből merítünk erőt a folytatáshoz. A hazaút után, a tagfelvétellel, valamint a jövő évi autó koncepciójának megtervezésével már a következő napokban kezdetét veszi a 2016-os szezonra való felkészülés.
A teljes csapat – beleértve az autót, a prezentációs anyagokat, vagy éppen a bokszberendezést – minőségi fejlődést ért el a sikeres első szezon után. Harmadik szezonunkra, valamint a jövő évekre természetesen célunk a további előrelépés. Immár második éve Magyarország legjobb Formula Student csapataként végeztünk, és hiszem, hogy Győrben minden feltétel adott ahhoz, hogy pár éven belül a nemzetközi elit vitathatatlan tagjává váljon az Arrabona Racing Team.
Megtisztelő, hogy Vér Tamás leköszönő csapatvezetőnk rám bízta a csapat vezetésével járó feladatkört. Azt a bizonyos lécet az elmúlt két évben igen magasra helyezte, azonban elszánt és motivált vagyok azt illetően, hogy a csapatot a kitűzött céljai eléréséhez vezető úton a legjobb tudásom szerint vezessem.
Sikereinkben minden támogatónknak vitathatatlan szerepe volt, segítségüket ezúton is köszönjük! Találkozunk a 2016-os Formula Student versenyeken!
Kolossváry Tamás
Csapatvezető