Folytatódjon a vállalati-egyetemi dialógus! Galériával!
(www.gyorinap.hu, 2009. November 13.)
Véget ért a tudomány és a gazdaság szakembereinek idei regionális szakmai találkozója, a győri Tech4Auto konferencia és szakkiállítás. Az alábbiakban a rendezvényen elhangzott gondolatokból adunk közre egy csokorravalót.
- Azért érdemes hallgatókat is bevonni a fejlesztési projektekbe, mert egy külsős fiatal még nem az „így szoktuk”-elv alapján gondolkodik, s hamarabb észreveszi a kitörési pontokat – mondta a plenáris ülés alkalmával Fekete István, a Nokia Komárom Kft. képviselője. Ugyancsak tőle származik a megállapítás, mely szerint a győri egyetem nem csupán elméleti tudást ad, hanem annak értékké formálásban is hatékonyan közreműködik. Hogy ez valóban így van, az a következő megszólaló, dr. Czinege Imre egyetemi tanár, a Járműipari Regionális Egyetemi Tudásközpont elnökének prezentációjából számszerűen is kiderült. Két nagyobb kooperációs projekt mentén 25 vállalat kutat és fejleszt a Széchenyi-egyetemmel együttműködve - csak az elmúlt egy évben 91 publikácó, 13 oktatásba átvitt témakör, 3 új vállalati kutatói munkahely, valamint 30 új termék, technológia, illetve szolgáltatás született. A professzor beszámolt arról is, hogy szakmailag és pénzügyileg egyaránt sikeres esztendő van a partnerek mögött, hiszen pl. a Kooperációs Kutató Központ projektje önmagában 237 millió forintos vállalati árbevételt eredményezett.
Szintén dr. Czinege Imre részéről, immár a konferencia második napján hangzott el az együttműködés gyakorlati megvalósításának egyik kulcsmondata: - Valamennyi projekt esetében mérföldköveket definiálunk, majd ezekhez igazítjuk a konkrét tevékenységeket – mondta a professzor. A talán magától értetődőnek tűnő szemlélet fontosságát az a tény adja, hogy a vállalat munkatársai és a felsőoktatásban dolgozók nem teljesen ugyanazon a nyelven beszélnek, leginkább „másként jár az órájuk”, amint ez a záró kerekasztal-beszélgetés résztvevőinek hozzászólásaiból is kitűnt. Tény, hogy a vállalatoknak tanulniuk kell a kutatás-fejlesztés módszertanát, ugyanakkor a tudomány embereinek is valamelyest igazodniuk kell az eredményorientált piaci szféra gondolkodásmódjához – és a cégvezetők, menedzserek határidőnaplójához.
- Nagyon egyedül vagyunk – a szokatlan vallomás a REFMON Zrt. vezetője, dr. Rácz Attila részéről hangzott el az innovatív ötleteket bemutató rövid előadásokat követően. A vegyészmérnök ezzel arra utalt, hogy sokszor jól jönne egy társ, egy partneri ötlet a mindennapi gazdasági problémák leküzdéséhez. Ezért is nevezte kiemelkedőnek az egyetemi együttműködés lehetőségét, s a további konzultáció, a szakmai dialógusok folytatása mellett érvelt.
A kiállítók sorában több visszatérő céggel is találkozhattunk, amely azt mutatja, hogy érdemes standot bérelni a Tech4Auto-n. Ezt erősíti Igaz Antal, a Carl Zeiss Technika Kft. képviselőjének vallomása is: - Sokadik alkalommal vagyunk jelen, s bár közvetlenül a rendezvény után még nehezen mérhető a kiállítói befeketetés hasznossága, több éves tapasztalatunk alapján mondhatom, megéri jelen lenni ezen a programon. Egészen más, emberközelibb légkörben tudunk itt találkozni a partnerekkel, érdeklődőkkel, mint egy kimért, időben is szorosabb irodai tárgyalás alkalmával.