Felrázhatja a Formula Student világát az FS Online

Nem csupán a valódi versenyeket pótló szükségmegoldás, hanem világszintű innováció az FS Online, melynek hatása lehet a teljes Formula Student közösségre – derült ki az esemény pénteki sajtótájékoztatóján. A nemzetközi összefogással, de döntően magyar szervezésben megvalósuló egyedülálló viadal szombat reggeltől élőben követhető a rendezvény YouTube illetve Twitch csatornáján.

Győr, 2020. augusztus 7. – Horváth Márton, SZEhírek

Ritkán látni olyan impozánsan berendezett stúdiót a Széchenyi István Egyetemen, mint amit az FS Online szombati élő közvetítése miatt megépítettek az intézmény médiaközpontjában. A kék háttér előtti hatalmas LED-fal adja majd a díszletet az online streamhez, melynek keretében televíziós színvonalú műsort élvezhetnek szombaton a verseny nézői. A professzionális körülményeket mindenki megcsodálhatta, aki részt vett az esemény pénteki sajtótájékoztatóján.

A Formula Student Online a Széchenyi István Egyetem főszervezésében, a magyar Formula Student East és a holland Formula Student Netherlands versenyekkel együttműködésben, többek között a Delfti Műszaki Egyetem és az MIT közreműködésével jött létre annak érdekében, hogy a csapatok ne maradjanak verseny nélkül a szezonban. Mint elhangzott, 1982 óta megszakítás nélkül tartanak Formula Student futamokat Európában, de a koronavírus miatti rendezvénystop a nyári évadot teljesen lenullázta. A mostani esemény biztosítja, hogy – bár virtuális formában, de mégis – ez a közel 40 éve tartó sorozat a továbbiakban is folytatódjon.

Bepillantás a kulisszák mögé: a Széchenyi István Egyetem médiaközpontjából zajlik majd a rendezvény közvetítése. (Fotó: Horváth Márton)

„Azt gondolom, ez a rendezvény egyike azon kiemelkedő innovációs versenyeknek, ahol valóban a jövő mérnökei tudják megméretni a képességeiket” – hangsúlyozta köszöntőjében dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, aki online jelentkezett be a ZalaZone járműipari tesztpályáról. A miniszter hozzátette: bízik benne, hogy jövőre ismét hagyományos formában tartják majd a magyar futamot, ennek ellenére arra számít, hogy az online verseny bizonyos elemeit a jövőben is tudják majd alkalmazni.

Üdvözölte a megjelenteket Bertalan Zsolt, az MVM csoport csoportszintű innovációs technológiai igazgatója is, aki az esemény kiemelt szponzorának képviseletében arról beszélt, hogy vállalatuk a hazai energetika vezető szereplőjeként elkötelezett támogatója a hazai innovációnak. Ezen a ponton utalt az MVM Edison programjára, melynek keretében a legjobbnak bizonyuló hazai startup-ötleteket támogatják. Mint mondta, fontos számukra a hallgatókkal való kapcsolattartás, ezért vállalták a szponzori feladatokat az FS Online apropóján is.

 

Jobbról balra az asztalnál: Kiss Dávid, Szujó Zoltán, Bertalan Zsolt, dr. Feszty Dániel, dr. Hanula Barna. (Fotó: Májer Csaba József)

Feszty Dániel az Audi Hungaria járműfejlesztési részlegének egyik vezetőjeként szólt a jelenlévőkhöz. Kifejtette, hogy három kapcsolódási pontot lát az Audi Hungaria és a Formula Student mozgalom között: a motorsport iránti közös szenvedélyt, a járműfejlesztés- és gyártás mindkét félnél megjelenő vonásait, valamint a mérnöki utánpótlásképzést, amelyben valamennyien érdekeltek.

„Az Audi Hungaria Járműmérnöki Kart pontosan azért hoztuk létre, hogy a jövő mérnökeit képezzük mind a jármű- és motorgyártás, mind a kutatás-fejlesztés részére. Különböző innovatív oktatási programokat vezettünk be, ezek egyike a Formula Student is, amelynek keretében olyan szakmai tudást kapnak a hallgatók, amelyet az iskolapadban sosem. Nagy örömünkre szolgál, hogy támogathattuk a Formula Student Online rendezvényét, mert az ipari gyakorlatban is az a célunk, hogy minél több folyamatot áthelyezzünk a virtuális térbe, akár a fejlesztést is” – fogalmazott.

 

Dr. Feszty Dániel hangsúlyozta: az Audi Hungaria a Formula Student elkötelezett támogatója. (Fotó: Májer Csaba József)

Ezt követően Szujó Zoltán, televíziós riporter és műsorvezető, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszteri tanácsadója vette át a mikrofont, hogy a közvetítésekben megszokott lendületes stílusában ezúttal a motorsport társadalmi vonatkozásairól ossza meg gondolatait.

„Az elmúlt időszakban azon töprengtük, hogy miképp tudjuk a motorsportot olyan vivőközegként használni, amely közvetíteni tud fontos üzeneteket. Ilyen például a közlekedésbiztonság vagy a fenntartható közlekedés. A Formula Student tökéletes példa arra, hogyan tudjuk a motorsportot tágabb kontextusban megjeleníteni, hiszen ez egy olyan mérnökverseny, amelyet az autóversenyés tüze hajt, közben pedig fiatal szakemberek tömegét bocsátja ki magából. Azt a tudást, ami az autósport és így a Formula Student környékén fellelhető, fel tudják használni a cégek, így olyan magas hozzáadott értékű high-tech vállalatokat tudunk Magyarországra csábítani, amelyekkel növelhető a gazdaságunk versenyképessége” – húzta alá.

A verseny kapcsán elmondta, ha másra nem, arra jó volt a koronavírus, hogy végre megismerje a közvélemény az autószimulátoros szubkultúrát, amely mindig is létezett, csak eddig nem tudtunk róla. „Ezek a fiatalok külön e-sport ligákban indultak eddig, most pedig kényszerűségből, de valódi pilótákkal, Lando Norrisokkal, Charles Leclercekkel, Michelisz Norbertekkel versenyeznek a virtuális térben. Szerintem ez jó dolog, fontos tudni, hogy létezik ez a világ. Ha innen nézzük, akkor miért ne lehetne a valódi Formula Student mellett egy online verziója is a versenynek?” – tette fel a kérdést.

 

Szujó Zoltán szerint az e-sportok népszerűsége indokolja a szimulátorok térnyerését a motorsportban. (Fotó: Májer Csaba József)

 

Az Arrabona Racing Team tavalyi autóját is kiállították az aulában a rendezvény alkalmából. (Fotó: Májer Csaba József)

Kiss Dávid, a magyar Formula Student versenyt szervező Járműmérnökök Egyesületének elnöke köszöntőjében a verseny megszületésének folyamatába engedett bepillantást.

„Mikor lemondtuk a 2020-as Formula Student East versenyt, azonnal megkezdtük az egyeztetést nemzetközi szereplőkkel, csapatokkal, hogy milyen online versenyen vennének részt szívesen. Öt nappal később publikáltuk a rövid víziót, melynek 45 csapat bizalmat is szavazott. Örömünkre szolgált, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium látott fantáziát az ötletben, valamint az is, hogy a Széchenyi István Egyetem elvállalta a házigazda szerepét. Mi sem mutatja jobban a Formula Student közösség erejét, hogy a kezdeményezés megjelenése után néhány nappal a delfti egyetem és az MIT közös csapata önként jelentkezett, hogy segítenek az önvezető autók számára készülő szimulátorszoftver fejlesztésében, ezt követően pedig a holland verseny szervezői jelezték, hogy partnerként ők is részt vennének a szervezésben” – idézte fel a történteket, megköszönve az MVM Csoport, az Audi Hungaria, a PricewaterhouseCoopers és valamennyi szponzor támogatását, akik – az Innovációs és Technológiai Minisztérium mellett – a mostani nehéz gazdasági helyzetben is garantálták a rendezvény anyagi hátterét.

Végül dr. Hanula Barna, az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja zárta a felszólalók sorát, aki két olyan motívumot emelt ki a Formula Student Online koncepciójából, amely véleménye szerint kifejezetten előremutató a Formula Student jövője szempontjából.

„A szervezők nem csupán átültették online környezetbe a Formula Student versenyeket, hanem tovább is mentek egy lépéssel. Egyik példa erre a hibrid hajtás megjelenése. A Formula Student szabályzata eddig nem támogatta a hibrid járműveket, ilyen kategória nem létezett, pedig mindenki érezte, hogy a világ járműgyártásáben ez a technológia még sokáig fontos szerepet fog játszani. A mostani verseny egyik számában hibrid hajtásláncot kell megvalósítani koncepció szintjén, így végre a hallgatók próbára tehetik tudásukat ebben is. Másik érdekesség, hogy a Formula Studentben a járművek biztonsági okokból mindig egyedül versenyeznek, zárt pályán, test-test elleni küzdelem nélkül. A virtuális környezetben ezt minden kockázat nélkül meg lehet tenni, így erre is lecsaptak a szervezők. Gratulálok ehhez a szemfülességhez” – mondta.

 

Dr. Hanula Barna úgy vélte, van jövője az FS Online-nak. (Fotó: Májer Csaba József)

Ehhez a gondolathoz többen is csatlakoztak, hangsúlyozva, hogy minden rosszban van valami jó, így a koronavírusban is: a Formula Student Online révén a szükségből előnyt kovácsolva ki lehet próbálni olyan megoldásokat, amelyek korábban csak ötlet szintjén merültek fel. Ilyen a fentieken túl az is, hogy két verseny szervezői összefognak és közösen hoznak létre egy újabb brandet - ez most a magyar-holland együttműködéssel a gyakorlatban is megtörtént, mintegy mintául szolgálva a többieknek.

Szintén izgalmas újdonság a szimulátorok térhódítása, amely már – mint Szujó Zoltán is rámutatott – régóta esedékes volt. A szoftverek fejlettsége, a kialakult bajnokságok, a versenyzői közösség létrejötte mind azt vetítette előre, hogy előbb-utóbb eljöhet az áttörés, és a szimulátor, mint önálló kategória polgárjogot nyer. Ez intézményesített formában még ugyan nem történt meg, de a Formula Student lépése egy fontos gesztus ebbe az irányba. Ahogy korábbi cikkünkben is írtuk: további fejlesztésekkel a csapatok akár olyan személyre szabott autókat implementálhatnak a szoftverben, amelyek megközelítik a valódi autóik műszaki részletességét - ezzel egyértelműen igazolva a szimulátorok létjogosultságát a versenyeken. Az még nyitott kérdés, hogy külön esemény formájában vagy új versenyszámként, de hosszú távon számíthatunk arra, hogy a virtuális autózás gyökeret ereszt a Formula Studentben.

Ugyancsak jól beazonosítható trend a pilóta nélküli kategória folyamatos szélesedése – ez onnan is látszik, hogy az Arrabona Racing Team is dolgozik azon, hogy autóját önvezető funkciókkal felvértezze. Az FS Online-on debütáló önvezető szimulátorkönyezet ennek a folyamatnak egy újabb állomása. A Járműmérnökök Egyesületének és az MITeamDelft csapatának közös fejlesztése ugyanis mérföldkő lehet az algoritmusok tesztelésében, hiszen ez egy olyan szoftveres környezet, amelyben autót vezető mesterséges intelligenciák versenyezhetnek úgy, hogy közben mindez egy háromdimenziós térben bárki által megtekinthető. Korábban ilyen lehetőségről – piacon elérhető önvezető szimulátor hiányában – csak álmodhattak a csapatok. Még nem lehet tudni – jegyezték meg többen portálunknak –, hogy a megoldás széles körben elterjed-e, mint fejlesztést segítő eszköz, de egy biztos, igény lesz rá, ez pedig magával hozhatja a motivációt, hogy valaki hasonló szoftvert fejlesszen – vagy vásároljon.

 

A helyszínen mindenki kipróbálhatta az autószimulátort, amellyel a ZalaZone pályáján lehetett megtenni egy kört. (Fotó: Májer Csaba József)

Írásunk vége felé közeledve fontos megemlíteni, hogy szombaton mind a statikus, mind a dinamikus versenyszámok döntői élőben, kommentárral megtekinthetőek lesznek a verseny YouTube- illetve Twitch-csatornáján. Az elmúlt másfél hónapban már zajlott az előkvalifikáció, a bírák értékelték a csapatok prezentációit, így csak a legjobbak jutottak a döntőbe. A dinamikus versenyszámok esetén változó a lebonyolítás rendje, hiszen míg az Autocross esetében (ahol egy gyors kört kell teljesíteni a pályán) egymás után lépnek pályára a csapatok, addig Race of Champions esetén mindig egy-egy pilóta küzd meg egymással - kezdetben csoportokban, mindenki-mindenkivel, majd egyenes kieséses rendszerben, egészen a döntőkig. A teljes program az alábbiakban megtekinthető.

 

08:30 – 08:50 - Köszöntő és bevezető

08:50 – 09:20 - Autocross DV

09:20 – 10:00 - Autocross EV

10:00 – 10:05 - Szünet

10:05 – 10:35 - Autocross CV

10:35 – 14:00 - Concept Design Challenge Race of Champions (csoportkör)*

14:00 – 15:15 - Race of Champions (Playoff)*

14:00 – 16:25 - DV Trackdrive és Business prezentációk

16:25 – 18:35 - Race of Champions (Kieséses szakasz)

18:40 – 18:50 - Race of Champions (EV döntő)

18:40 – 18:50 - Race of Champions (CV döntő)

19:00 – 20:00 - Fun Activity videók vetítése

20:00 – 20:30 - Eredményhirdetés és virtuális díjátadó