Európai Shell Eco-marathon

(forrás: www.hircity.hu, 2009.04.30.)
 
A győri egyetem csapata 2009-ben is indul a napenergiával hajtott járművek versenyén.  
 
Az 1985-ös alapítása óta évről évre egyre népszerűbb Európai Shell Eco-marathon járműtervezési versenyt idén 25. alkalommal rendezik meg. A 25 ország mintegy 200 csapatát felvonultató nemzetközi megmérettetés helyszíne május 7. és 9. között a németországi Lausitz Eurospeedway-en lesz. Magyarországról a győri Széchenyi István Egyetem és a Budapesti Műszaki Főiskola mérnökhallgatói állnak rajtvonalhoz. Egyik csapat sem újonc a versenyen. Már tavaly is részt vettek az Európai Shell Eco-marathonon, ahol a Széchenyi Egyetem csapata megnyerte a napenergiával hajtott járművek versenyét a Városi Koncepció kategóriában.

- Megtartottunk több, már a tavalyi évben is alkalmazott, kiemelkedő újítást, de új járművet építettünk – mondta el Szauter Ferenc tanszéki mérnök, a csapat menedzsere. Elsősorban a kompozit karosszériának köszönhetően idén még könnyebb autóval állunk a rajtvonalhoz az akár a városi közlekedésre is alkalmas járművek versenyében; a több napelem pedig tovább növeli az energiafelvétel hatékonyságát.

A 2009-es győri járművet az előírt világító- és biztonsági berendezésekkel – öt pontos biztonsági öv, duda – készítették. A karbon-kompozit karosszériának köszönhetően optimalizálták a jármű légellenállását, s a kocsi az előző évinél jóval könnyebb lett. A beépített akkumulátorok mellett a tavalyinál több napelem is újdonság. A világítás takarékos: összesen 20 W-t fogyasztanak a lámpák, míg a normál autóknak csak az index izzója 21 W-ot fogyaszt. A jármű hidraulikus tárcsafékes rendszerrel felszerelve üzemel.

- A fenntartható közlekedés, az egyéni és közösségi közlekedés biztosítása az alapvető emberi és környezeti értékek megőrzése és előmozdítása olyan tárdasadalmi kihívás, amelyre a Shell elkötelezetten keresi a megfelelő megoldást – mondta el Fenichel Éva, a cég kommunikációs vezetője. A Shell Eco-marathon a résztvevő hallgatók számára szabad kezet ad az üzemanyag és a technológia megválasztásában, így a számukra legelőnyösebb módon versenyezhet.