Digitális játékpedagógiai stúdiót avattak az Apáczai-karon

Mintegy tízmillió forintos beruházással digitális játékpedagógiai stúdiót alakítottak ki a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán, amelyet pénteken avattak fel. A költségeket a H-Didakt Kft., a Nemak Győr Alumíniumöntöde Kft. és az egyetem állta.

Győr, 2019. november 8. – SZEhírek, Hancz Gábor, fotók: Májer Csaba József

A hallgatókat, a gyakorló tanítókat, tanárokat, általuk pedig a gyerekeket szolgálja a győri egyetem Apáczai-karán kialakított, Lego Education eszközökkel, versenyasztallal, interaktív táblával felszerelt digitális játékpedagógiai stúdió. A pénteki avatóünnepségen Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára két szempontból is előremutatónak nevezte a fejlesztést: a pedagógusoknak lehetőséget teremt arra, hogy korszerű képzést kapjanak, másrészt az intézmény és cégek közötti együttműködés eredményeként valósult meg. Hozzáfűzte: a stúdió a felsőoktatás színvonalasabbá és korszerűbbé tételét szolgálja, ami egybevág a kormány és az ITM céljaival.

Az államtitkár arról is beszélt, hogy az elmúlt kilenc évben elért eredmények fenntartásához az átgondolt, ésszerű gazdaságpolitika mellett jól képzett szakemberekre is szükség van. „A cél, hogy Magyarország 2030-ra Európa öt legélhetőbb országának egyike legyen, s ennek egyik alapja, hogy a versenyképességünket erősíteni tudjuk. Ez azonban nem valósítható meg a digitális technológiák és szolgáltatások alkalmazása nélkül” – szögezte le.

„A tárca mottója a »feladatunk a jövő«, a pedagógusok megfelelő képzése pedig a jövő záloga” – hangsúlyozta Schanda Tamás államtitkár.

Dr. Dóka Ottó, az egyetem kutatási infrastruktúráért felelős rektorhelyettese úgy vélekedett: ahhoz, hogy több gyerek érdeklődjön a műszaki területek iránt, olyan pedagógusokra van szükség, akik ezt élményszerűen, játékosan tudják megszerettetni velük. Szerinte az új terem kiváló lehetőséget nyújt ehhez.

Dr. Pongrácz Attila, a kar dékánja elmondta: a stúdiót olyan szakmai műhelynek álmodták meg, ahol a legókkal játszva játékosan lehet tanulni és közösségteremtő módon alkotni. A hallgatók és a gyerekek a robotizáció fogásait próbálhatják ki, sajátíthatják el a teremben, amely kiváló hátteret ad a pedagógusok és más humán szakemberek oktatásának, továbbképzésének. A tanító szakon először induló informatika műveltségterület számára ugyancsak gyakorlati helyszín lesz, de a módszertanos szakemberek saját területükön – vizuális kultúra, idegen nyelv, matematika, természetismeret, környezeti nevelés, magyar nyelv és irodalom – szintén be tudják építeni munkájukba a sokszínű eszközrendszert. A stúdió szakmai bázisként segítheti a Lego-robot alapú tanulmányi versenyeken induló csapatok felkészítését és a mentoráló pedagógusokat is.

 

A stúdióban a hallgatók és a gyerekek a robotizáció fogásait próbálhatják ki, sajátíthatják majd el.

Dr. Ábrahám László, a National Instruments ügyvezetője azt hangoztatta, hogy a poroszos oktatási módszerekkel sokszor elriasztják a gyerekeket a matematikától és a fizikától, aminek ellenszere az élményszerű oktatás. Matt Clark, a Lego Education International területi képviselője arról számolt be: az általuk nemrégiben tanárok, diákok, szülők bevonásával elvégzett kutatás egyik legfontosabb megállapítása az volt, hogy a magabiztosság, illetve annak hiánya mennyire fontos a tanulásnál. Szerinte ezt a magabiztosságot a pedagógusok adhatják át a gyerekeknek, a stúdió pedig ebben segíthet.

Kopasz Anikó, a H-Didakt Kft. ügyvezetője annak a reményének adott hangot, hogy a terem révén a kar hallgatói a jövőben a következő generációk útmutatóivá tudnak válni. Mersich Gábor, a Nemak Győr Alumíniumöntöde Kft. ügyvezetője anyagi hozzájárulásuk indokaként kifejtette: jó néhány éve szembesülnek azzal, hogy a műszaki pályát kevesebben választják, mint amennyire az iparnak szüksége lenne, látják ugyanakkor azt is, hogy a Lego-robotok mennyire erősítik az ilyen motivációt.

 

Másokkal együtt Mersich Gábor, a Nemak Győr Alumíniumöntöde Kft. ügyvezetője is vágott egy darabot a nemzeti színű szalagból.

A stúdió kialakítását a H-Didakt Kft. hatmillió, a Nemak Kft. kétmillió forinttal támogatta, a Széchenyi-egyetem pedig projektjei révén szintén mintegy kétmillió forintot költött rá.

 

A stúdió sokszínű eszközrendszere képzések, továbbképzések hátterét jelentheti.