Covid-19: Digitális szolgáltatások kereskedelme Magyarországon, 2017–2024
A 2020-as évben a pandémia és a válaszreakciók sorozata erőteljes befolyást gyakorol a társadalom, a gazdaság mindennapjaira, s a számos hatás között várhatóan a fogyasztási kereslet összetétele, értéke és a mögötte meghúzódó fogyasztói döntések is jelentősen megváltoznak, megváltozhatnak. A folyamatról, összefüggésekről törvényszerűségekről egyelőre keveset tudunk.
Kulcsszavak: digitális szolgáltatások, fintech, e-kereskedelem, e-reklámok, digitális média, e-szolgáltatások, okos otthonok
Üzleti SZEmle - 2021. január
Feltételezhető, hogy a szolgáltatások iránti kereslet még erőteljesebben csoportosul át a részben, vagy egészben digitalizálható szolgáltatások felé.
Érdemes tehát egy pillantást vetnünk a digitális szolgáltatások kereskedelmével kapcsolatban látható tendenciákra. A járvány okozta bezártság növekedése várhatóan fokozza a digitális szolgáltatások iránti keresletet. Mivel a piac a nemzetközi gazdasági folyamatokhoz erősen kapcsolódik és ezek által determinált, ezért a folyamatot érdemes kiemelt figyelemmel kísérni.
Magyarországon a digitális szolgáltatások kereskedelmének részpiacai[1] közül forgalmi érték alapon számított méret alapján a fintechszolgáltatások piaca a legjelentősebb, ez után az e-kereskedelem, az e-reklámok, a digitális média, az e-szolgáltatások és az okosotthonok piaca következik. A fintechpiac részpiacai az alternatív kölcsönzés, az alternatív pénzügyek, a digitális pénzügyek, a személyes pénzügyek. Az e-kereskedelmi részpiacok a bútorok és berendezések, a divat, az elektrotechnika és média, az étel és szépségápolás, a játékok, a hobbi, a „csináld magad” (DIY). Az e-reklám-részpiacok a bannerreklámok, a hirdetések, a keresőreklámok, a közösségimédia-reklámok, valamint a videóreklámok. A digitális média részpiacok a digitális zene, az e-kiadványok, az on demand videó és a videójátékpiacok. Az e-szolgáltatások részpiacai a fitneszszolgáltatások, az online ételszolgáltatás, az online jegyértékesítés, a társkereső szolgáltatások részpiacai. Az okos otthonok részpiacai a biztonság, az ellenőrzés és összekapcsolhatóság, az energiamenedzsment, a kényelem és világítás, az okosalkalmazások és az otthoni szórakozás szolgáltatások részpiacai. Mindegyik piac értéke, penetrációja figyelemre méltó növekedést mutat a 2017–2024-es időintervallumban. (lásd: 1. ábra)
A digitális szolgáltatások piacai közül az okosotthonok piacához kapcsolódó szolgáltatások dinamikája a legjelentősebb. Az éves, nominális növekedési ütem meghaladta a többi digitális szolgáltatáspiacon megfigyelhető növekedést. Az okosotthonokkal kapcsolatos szolgáltatások piaca mellett az e-szolgáltatások növekedése is kimagasló volt. 2020 és 2024 közötti időintervallumban várhatóan minden részpiac növekedése lassulni fog. Az óvatos becslésben a 2020-as év járványügyi helyzete, a telítődés, továbbá a világgazdaságban várható lényeges átalakulás játszik szerepet. (lásd 2. ábra)
1. ábra A digitális piacok mérete és növekedési kilátásai Magyarországon (Saját számítás és szerkesztés a www.statista.com adatai alapján)
2. ábra A digitális piacok nominális növekedési üteme Magyarországon (Saját számítás és szerkesztés a www.statista.com adatai alapján)
A digitális szolgáltatások kereskedelmének értéke, növekedése miatt a fogyasztói döntések és a hazai vállalkozások e területen való megjelenésének és erősödésének támogatása kiemelt helyen kell szerepeljen a hazai gazdaság és kereskedelempolitikában a következő 10 évben.
Összeállította:
KOVÁCS NORBERT
Ph.D., egyetemi docens
Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar, Nemzetközi és Elméleti Gazdaságtan Tanszék
kovacsn@sze.hu