Az úttörő győri csodajárgány Franciaországba megy

(Vasárnapi Kisalföld, Győr-Moson-Sopron megyei hetilap, Szeghalmi Balázs, 2008. május 18.)

Győr - A Széchenyi Egyetemen hallgatók álmodták meg, s tanáraik segítségével megvalósították az első olyan alternatív hajtású járművet Magyarországon, mely hozzáadott energia nélkül is útrakész. A SZEenergy az első magyar csapatként mutatja meg tudását az energiatakarékos tanulmányautók és prototípusok legjelentősebb európai versenyén jövő héten Dél-Franciaországban.
A Nogaróban május 22-én kezdődő kétnapos európai eco-maratonon egy liter 95-ös benzinnel vagy ennek megfelelő teljesítményt biztosító alternatív energiaforrással hajtott járművel kell minél nagyobb távot megtenni a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátással.
A középiskolás vagy egyetemista csapatok saját tervezésű és kivitelezésű közlekedési eszközei két kategóriában vetik össze tudásukat. A prototípusok versenyén áramvonalas, futurisztikus modellek indulnak, amelyek tervezésénél az egyetlen szempont, hogy a légellenállás csökkenésével maximalizálják a teljesítményt. A benzines prototípusok közül tavaly 3039 kilométeres teljesítménnyel a nantes-i St. Joseph La Joliverie középiskola kocsija nyert.

Borús időben sem mond csődöt
A verseny történetében először idén magyarok is indulnak az alternatív járgányok nagy seregszemléjén. A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész- és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar hallgatói egy motoros kaszából kioperált benzinmotor köré építettek egy alig harminc kilogrammos felépítményt, amely biciklikerekeken gurul. Megyén büszkesége, a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy elnevezésű csapatának napelemes járműve pedig napos időben akár 45 kilométeres óránkénti sebességre képes.
„Tudomásunk szerint Magyarországon a mi járművünk az első, amely hozzáadott energia nélkül is megy" – kezdte a Vasárnapinak a csapat egyik menedzsere, Szauter Ferenc. „Az autóval indultunk a Széchenyi-futamon pár hete, ahol meglehetősen borús idő volt. Itt volt is egy pillanat, amikor a gép megállt, a nézők pedig azt hitték, hogy ezzel véget ért számunkra az idei futam. A sofőrünk mégsem szállt ki, mert hamarosan újra tudott indítani. Ezt az epizódot csak azért említettem, mert a kocsin kaszniján elhelyezett napelemek a csúcstechnikát képviselik. Vagyis szórt fény esetén is össze tudnak gyűjteni annyi energiát a monolitkristályok, hogy 10 km/óra sebességgel haladjon a járgány" – folytatta Szauter Ferenc.

„500 kilométer van benne"
A SZEenergy durván 150 kilót nyom, méretei pedig egy átlagos személygépkocsiéra hajaznak (3,5 méter hosszú, 1,3 méter széles). Információnk szerint az autó összeállítása eddig körülbelül négy millió forintot kóstált. „Szeretném hangsúlyozni, hogy az autót Széchenyis diákok álmodták meg, s ami ennél is fontosabb: meg tudták valósítani ötleteiket a Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének laborjában" – közölte Szauter Ferenc, aki tanárként segítette a diákok munkáját.

Mintha átlagautóban ülnének
A városi tanulmányautó (urban concept) kategóriában induló járműveknek szigorú követelményeknek kell megfelelniük. A kocsit fel kell szerelni például lökhárítóval, biztonsági övvel, csomagtartóval, visszapillantó tükörrel és minden egyébbel, ami az átlagos autókban megtalálhatók. Tavaly holland modell nyert, a hágai műszaki főiskola hallgatóinak hidrogéncellás kocsija, amely 557 kilométert tett meg. Idén ebben a kategóriában veszi fel a kesztyűt a Széchenyi Egyetem csapata.
Hogy mindez mire lesz elég a nagy seregszemlén – Szauter Ferenc szerint legalább 500 kilométeren át gurul majd a SZEenergy Franciaországban –, pár nap múlva kiderül, de az már most tény, hogy a versenyen 25 országból 200 csapat indul. Az egyenként tízfős magyar csapatok a középmezőnybe várják a modelljüket. A cél a tapasztalatszerzés, hogy jövőre már tökéletesített járművel jelentkezhessenek.
„Ez az első, amelyen magyarok is részt vesznek, de nem azért, mert korábban a magyar indulókat kirostálták volna az igen szigorú előzetes tervbírálaton, hanem mert egyszerűen nem akadt hazai jelentkező" – említette zárszóként Pup Dániel, a SZEnergy csapatvezetője.

A klímabarát díj
Az alternatív járgányok legnagyobb európai találkozóján kiosztják a klímabarát díjat (Climate Friendly Award) is, amelyet a tavalyi eco-maratonon a dán Műszaki Egyetem csapata vitte el olyan járművel, amely kilométerenként 9 gramm szén-dioxidot termel. Összehasonlításképpen: az Európai Unióban jelenleg hatályos szabályozás szerint a emissziós szint felső határa kilométerenként 165 gramm szén-dioxid.