A sikeres diplomaszerzést segíti a „Matematika 0” tantárggyal a Széchenyi István Egyetem
Első rénézésre plusztehernek tűnhet, de valójában az esetlegesen hiányzó számolási alapkészségek pótlását, ezáltal az alapozó és szakmai tárgyak sikeres teljesítését szolgálja a „Matematika 0” tantárgy, amelyet a tavaszi félévtől vezetett be számos szakon a Széchenyi István Egyetem. Az intézmény ezzel a lehetőséggel tulajdonképpen ingyenes korrepetálást biztosít a hallgatóknak, akik így biztosabban juthatnak el három és fél év alatt a diplomáig, és nem kell a saját pénzüket vagy a szüleikét költeniük hiányosságaik pótlására.
Győr, 2024. október 21. - Hancz Gábor, SZEhírek
A Széchenyi István Egyetem képzésfejlesztési reformja részeként az elmúlt időszakban olyan új, a tanulást támogató kurzusokat indított, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a hallgatók egyetemi éveik során sikeresen teljesítsék a követelményeket. Ezek egyike a „Matematika 0” tantárgy: ennek során a mérnöki, informatikai és közgazdaságtani területeken szükséges, alapvető matematikai ismereteket adnak át az oktatók.
„A tárgy elvégzése egy kivétellel minden mérnöki, informatikai és gazdasági szakon kötelező, de aki az év eleji szintfelmérőn legalább 50 százalékos eredményt ért el, az már teljesítette a tárgyat. A feladatsor a középiskolás, középszintű érettségi részfeladataiból áll, például első- és másodfokú egyenletek megoldása, műveletek zárójeles és törtes kifejezésekkel számolás szükséges hozzá. Tükröt tart a hallgatók elé: akiknek nem sikerült jól, tisztába kerültek azzal, mik a hiányosságaik. Ezek pótlása azért nagyon fontos, mert enélkül – tanszéki kollégáink sokéves tapasztalatai szerint – a »Matematika 1-2-3« tárgyakat biztosan nem, de valószínűleg szakmai tárgyaikat is csak rendkívül nehezen vagy egyáltalán nem tudnák később teljesíteni. A »Matematika 0« során tíz témakörbe rendezve javítjuk a szükséges alapkészségeket. Aki eljár az órákra – amit az elsőévesek számára garantáltan időpontütközés-mentesen tartunk –, és rendszeresen készül, nagy eséllyel sikeresen írja meg a szemeszter végi zárthelyi dolgozatot, amire két lehetőséget is biztosítunk. Úgy szervezzük, hogy sikeres »Matematika 0« után a »Matematika 1« zárthelyi és vizsga dolgozatait is megírhassák; meggyőződésünk, hogy utóbbiak a »Matematika 0« után könnyebben teljesíthetők” – foglalta össze prof. dr. Horváth Zoltán, a Gépészmérnöki, Informatikai és Villamosmérnöki Kar dékánja, a Matematika és Számítástudományi Tanszék vezetője.
„A »Matematika 0« tulajdonképpen az egyetem ingyenes szolgáltatása, ami abban segít a hallgatóknak, hogy felzárkózzanak. Emellett nemcsak a matematikai tudást, hanem olyan, különösen a műszaki tudományterületeken szükséges gondolkodásmódot is nyújt, aminek elsajátítása révén a szakmai tárgyak a lehető leggördülékenyebben teljesíthetők. Ez két szempontból is jó a hallgatóknak: hamarabb, biztosabban juthatnak el a diplomáig, és nem kell a saját pénzüket vagy a szüleikét elkölteniük rengeteg pluszórára. Ehelyett az egyetem berkein belül, a hallgatótársaikkal együtt készülhetnek fel, az oktatóktól pedig tudnak órák után kérdezni” – fejtette ki Vályi Nagy Dávid, az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat elnöke.
Biczi Dániel másodéves turizmus-vendéglátás szakos hallgató az előző szemeszterben végezte el a „Matematika 0” kurzust. „Nem vagyok nagy matekos, így sajnos a februári szintfelmérőn nem sikerült jól teljesítenem. A tavaszi félév során azonban rengeteg segítséget kaptam ahhoz, hogy megszerezzem a szükséges tudást. Részt vettem az egyetem által biztosított felkészítő órákon, gyakoroltam a Moodle-rendszerbe feltöltött típusfeladatokat, így nagyon könnyen haladtam a tananyagban. Mire elérkeztünk a zárthelyi dolgozathoz, már én is jó pontokkal, könnyen abszolváltam a tárgyat” – fejtette ki. A soproni fiatal megjegyezte, jó kezdeményezésnek tartja a „Matematika 0”-t arra, hogy felzárkóztassa a hiányos tudásúakat, mert oktatónak és hallgatónak egyaránt időpazarlás, ha valaki a megfelelő alapok nélkül szeretne továbblépni tanulmányaiban. Hozzátette: „A »Matematika 1« számomra elsőre nagyon nehéz volt, azonban a »Matematika 0« tananyaga kiválóan illeszkedett a »Matematika 1« követelményeihez, így azonnal hasznosítani tudtam a megszerzett tudást.”
A turizmus-vendéglátás szakos Biczi Dánielnek a „Matematika 0” tantárgy nagy segítséget jelentett abban, hogy pótolja hiányosságait.