A Porsche a jövő

(Index, 2008. 04. 24., 07:50)

Vicces járműből kevesebb, profi, használható autóból valamivel több volt a harmadik Alternatív hajtású járművek versenyén. A borús idő viszont nem kedvezett a napelemeseknek, és a korábbi rendezvények sztárja is eltűnt.

Győrben már hagyománya van annak, hogy mindenféle pöfögő, hörgő, kattogó, de leginkább néma járművek lepik el a Széchenyi István Egyetem előtti parkolót. Idén harmadik alkalommal rendezték meg az Alternatív hajtású járművek versenyét a városban, és tovább emelték a tétet: pont háromszor akkora pályát kellett bejárniuk a versenyautóknak, mint az első futamon. Ez több szempontból is kockázatos. Egyrészt ha ilyen ütemben nő tovább a futam, jövőre kénytelenek lesznek ledózerolni az egyetemet, és aszfaltot húzni a helyére, a parkoló ugyanis elfogyott, nincs több hely. Másrészt a versenyzők többnyire kísérleti járművekkel érkeznek a futamokra, amik persze, hogy a tribüntől és a boxutcától legmesszebbi ponton rohadnak le, vagy mennek gumifalnak, szóval bőven volt futni valójuk a szerelőknek is.

Az idei futam legjellemzőbb tulajdonsága az volt, hogy elfogyott a szemét. Míg a korábbi években bőven voltak olyan, semmire sem jó, hulladékból összerakott mutánsok, amik direkt arra szolgáltak, hogy kiröhögjük őket, idén szinte csak profi versenyzőket láttunk. Nem jött el az Alternatív hajtású járművek sztárja sem, Károlyi Róbert, aki az első évben krumplimeghajtású (de lényegében mozgásképtelen) biciklivel próbálkozott, tavaly meg egy kék szőrös halott állatra emlékeztető izével, aminek legnagyobb nóvuma az volt, hogy félmeztelen csajok ücsörögtek benne. "Robi Indulni akart, de nem tudott támogatókat szerezni" - tudtuk meg a piacgazdaság kegyetlen törvényeit az egyik szervezőtől.

A futam rendben lezajlott, néhány kicsúszást, meg egy véletlenül fordítva beépített motort leszámítva nem volt nagy dráma. A versenyt több kategóriában rendezték meg, a teljesen saját fejlesztéseket gyűjtő prototípusokét tovább bontották 150 kiló alattira és felettire. A nehezebb kategóriában a JRET-Intermotor: Wirecar nyert, bruttó 200 ezer forintot, ez az ultrakapacitásokkal is ellátott jármű ment először körbe a pályán, és rögtön be is állította a körrekordot. A Wirecar egyébként már tavaly is részt vett a versenyen, és akkor is nyert, azóta tovább tökéletesítették a technikát, meg raktak a vázra egy vékony burkolatot. A 150 kiló alatti nyertest, a Pápamobilt is láttuk már tavaly, de a készítő Czobor Imre az ELTE-vel együttműködve egy üzemanyag-cellát is belerakott a 2008-as verzióba. Ez volt az egyetlen jármű, ami egyebek közt vizet pufog ki.

A leginnovatívabb járműnek járó különdíjat a Nitromobil, egy kísérleti léghajtású jármű kapta, aminek olyan hangja volt, mint egy roppant erős, traktorban rekedt, agonizáló fakopáncsnak, de legalább jó veszélyesnek nézett ki a rárakott nitrogéntartályok miatt. A legötletesebbnek járó díjat az Antibringa vitte el, de a készítő Joó Antal megnyugtatott minket, hogy az elnevezés ellenére semmi baja a biciklisekkel. A hosszú távú versenyt megint az Intermotor nyerte, igaz, már az EPR08-nevű, versenyautóra emlékeztető versenyautóval, az Allianz különdíját meg a Cserni02 vitte el, de ez lett a Hobbi-kategória nyertese is.

Volt néhány szériaautóból átalakított kocsi még, ezeket a hétköznapi forgalomban is használják. A leggyorsabb a Fiat Tipo lett, második a Kozma-család Porsche 924-ese, de a harmadik helyezett Citroen 2CV kacsát is ők készítették.